POSEBAN U MNOGOČEMU

Citroën CX (1974.), slavi punih 50 godina inovativnosti i naprednosti

Foto: Citroen

Brojne kvalitete koje je CX imao očito nisu ostale nezapažene i 29. siječnja 1975. europski automobilistički tisak dodijelio mu je trofej Automobil godine 1975.

Dizajniran 1974. da zamijeni DS, koji je i sam naslijedio Traction, CX se i danas pamti kao veliki amblem sedamdesetih i osamdesetih marke Citroën. Kao i njegova dva prestižna prethodnika, koristi brojne tehničke inovacije koje su mu, tijekom njegove sedamnaestogodišnje karijere, dale iznimne kvalitete i još uvijek ga izdvajaju 2024. Njegov jedinstveni stil daje mu elegantan, nisko spušten, aerodinamični identitet koji je odmah prepoznatljiv. CX je u ljeto 1989. zamijenjen XM-om, koji je lansiran prošlog svibnja. Međutim, njegove karavanske verzije nastavile su se proizvoditi do ljeta 1991.

CX je službeno lansiran 26. kolovoza 1974., točno dva mjeseca nakon objave spajanja Automobiles Citroën i Automobiles Peugeot. Predstavljena novinarima u Švedskoj prošlog srpnja, dvadeset i dvije CX 2000 i CX 2200 korištene za testiranje napravile su izvanredan povratak u Pariz, u trgovinu Citroën na Avenue des Champs-Elysées, kao dio 3400 kilometara duge šest -dnevna tura pod nazivom Raid Arctique 1974. Za volanom je bilo dvadeset i dvoje mladih ljudi koji su sudjelovali u Raid Afrique 1973 u 2CV godinu dana ranije.

Lansiran 28. kolovoza 1974., CX 2000 privukao je veliku pozornost na Pariškom sajmu automobila u listopadu sljedeće godine. Zvijezda Citroën štanda, odmah je prepoznat kao inovativan automobil. Od svojih prethodnika preuzeo je pogon na prednje kotače, hidropneumatski ovjes i dvokružne visokotlačne servo kočnice koje se sada povezuju s imidžom Citroëna. Ali novajlija također ima niz originalnih inovacija. Poprečni četverocilindrični motor smješten je u prednjem prevjesu i nagnut prema naprijed kako bi se dodatno optimizirao raspored težine i držanje ceste. Za izvanrednu udobnost, monokok karoserija povezana je s okvirom osovine pomoću šesnaest elastičnih veza koje filtriraju buku i vibracije s prednje i stražnje osovine, kao i iz motora i mjenjača.

 

Tijekom godina, CX se također nastavio razvijati, primajući inovacije i tehnička rješenja koja su, uglavnom, postala norma pola stoljeća kasnije. Stalne inovacije koje je CX donosio:

– 1975.: klima uređaj, električni podizači stakala na sva četiri vrata, dva vanjska retrovizora s internim upravljanjem, stražnja svjetla za maglu;

– 1976.: poluautomatski mjenjač;

– 1977.: benzinski motor s ubrizgavanjem, mjenjač s pet stupnjeva prijenosa, električni krovni otvor, svjetla za maglu, tranzistorsko elektroničko paljenje i naplatci od lake legure;

– 1978.: sigurnosni pojasevi na stražnjim sjedalima i automatsko elektromagnetsko zaključavanje vrata;

– 1979.: električna šipka za mjerenje ulja na kontrolnoj ploči;

– 1980.: sustav zalijevanja vjetrobrana integriran u brisač vjetrobrana, ekonomajzer potrošnje goriva i automatski mjenjač;

– 1981.: niskoprofilne gume i tempomat;

– 1982.: sustav središnjeg zaključavanja s vratima prtljažnika i poklopcem spremnika goriva;

– 1983.: turbo dizelski motor i automatska kontrola temperature u kabini;

– 1984.: turbo benzinski motor s ubrizgavanjem;

– 1985.: kočenje sa sustavom protiv blokiranja kotača (ABS), detektorom leda, neispravnim pokazivačem žarulje, signalom za otvorena vrata, električno upravljanim grijanim retrovizorima sa zatamnjenim staklima, zvučnim upozorenjem na upaljena svjetla i centralno zaključavanje infracrvenim daljinskim upravljačem sa sinkroniziranom aktivacijom unutarnjeg paljenja;

– 1986.: automatski odmrzivač stražnjeg stakla;

– 1987.: turbo dizelski motor s izmjenjivačem topline zrak-zrak i kodiranim imobilizatorom

Uzimajući sve modele zajedno, ukupno je proizvedeno 1.042.460 CX-ova između 1974. i 1991. Ova brojka se dijeli na 913.375 limuzina, uključujući 29.380 dugih verzija, od 1974. do 1989., i 129.085 karavana, uključujući 900 Enterprise, od 1976. do 1991.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj