Danonoćno na stazi Nardò, na vanjskoj temperaturi od 40 stupnjeva, prije 40 godina Mercedes-Benz odvažio se u nestvarno…
Mercedes-Benz muzej skriva toliko toga. Svaki korak donosi uzbudljivu priču, bacajući svjetlo na detalje vozila, izložbe ili arhitektonske ili dizajnerske značajke. Ovaj put u središtu pozornosti: Nardò rekorder Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W 201) iz 1983.
Muzejski sektor rezerviran za najbrže ‘zvijezde’, tako je svoje mjesto tamo pronašao i Nardò rekordni automobil iz 1983. Jedno od vozila koje je prije 40 godina postavilo najbolje vrijeme na svijetu na odrađenih 50.000 kilometara.
Mercedes-Benz je tom prilikom poslala tri identična 190 E 2.3-16 na stazu Nardò. Svi su oni prošli kroz cilj. Kako bi se timovi mogli pouzdano identificirati u bilo kojem trenutku tijekom vožnje, bolidi su označeni bojama (zelena, crvena i bijela). Vozilo “zelenog” tima izloženo je u muzeju Mercedes-Benz. Konzerviran je, ali ne i restaurirana: pažljivim pogledom otkrivaju se tragovi tadašnje uporabe.
Podsjetimo, Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 bio je novi vrhunski model u seriji W 201. Motor s četiri ventila bio je potpuno nova značajka: jedinica s četiri cilindra imala je dva usisna i dva ispušna ventila po komori za izgaranje. Razvijao je snagu od 136 kW (185 KS) iz obujma od 2.299 kubičnih centimetara. Standardna verzija ovog sportskog “Baby Benza” od 0 do 100 km/h ubrzavala je za 7,5 sekundi, a postigla je najveću brzinu od 235 km/h. To je model sa šesnaest ventila učinilo zvijezdom 1983. godine.
Osam i pol dana pri 250 km/h. Tri su automobila postavila nekoliko svjetskih rekorda na stazi za velike brzine u Nardòu, u južnoj Italiji, između 13. i 21. kolovoza 1983. Najbrži 190 E 2.3-16 prešao je udaljenost od 50.000 kilometara u 201 sat, 39 minuta i 43 sekunde. Prosječna brzina bila je 247,9 km/h. Osim ovog postignuća, trio je postavio još dva svjetska rekorda na 25.000 kilometara i devet rekorda klase.
Ovi su zapisi pružili impresivan dokaz pouzdanosti na ekstremnim udaljenostima za automobile, a posebno za motor s četiri ventila “Baby Benza”. Na taj je način Mercedes-Benz uspio popularizirati novu tehnologiju motora. Otprilike četiri tjedna nakon rekordne vožnje, tvrtka je javnosti po prvi put predstavila 190 E 2.3-16 na Međunarodnom sajmu automobila (IAA) u Frankfurtu/Main.
Rekordna vozila, koja su bila sposobna za vožnje do 260 km/h, uvelike su odgovarala proizvodnoj verziji u smislu tehnologije i izgleda. To se posebno odnosilo na četverocilindrične M 102 motore: bili su to standardni agregati s dvije bregaste osovine u glavi i 16 ventila, te standardnom snagom od 136 kW (185 KS). Samo su sustav ubrizgavanja i paljenja prilagođeni posebnim uvjetima rada, odnosno vožnji pri konstantnom visokom opterećenju i brzini motora od oko 6000 okretaja u minuti. Uz to, tu je bila i “performance” bregasta osovina, manji hladnjak i bez ventilatora, jer je pri ovim velikim brzinama vožnje normalno strujanje zraka bilo dovoljno za dobar protok kroz hladnjak.
Osim čistog ispitivanja materijala, berlinska istraživačka grupa tadašnjeg Daimler-Benz AG koristila je ovaj test na velikim udaljenostima za istraživanja psihologije vožnje. Po prvi put uspjeli su dobiti značajne nalaze o stresu kod vozača pod točno određenim uvjetima.
Nakrivljeni 190 E 2.3-16 u muzeju Mercedes-Benza vječno je svjedočanstvo prosječne brzine od oko 250 km/h koju je nekoć postizao. U isto vrijeme šalje tihi pozdrav još jednom vozilu na ovalu – “Prinz Heinrich” iz 1910. godine.