Franz Ferdinand, austrougarski prijestolonasljednik, ubijen 28. lipnja 1914. u Sarajevu, u automobilu Gräf & Stift Double Phaeton

Početkom 20. stoljeća austrougarski automobili bili su među najboljima na svijetu, a jedan od najrenomiranijih proizvođača visoke klase bila je tvrtka Gräf & Stift, čiju je sudbinu preokrenuo događaj prije 106 godina, koji je zapalio I. svjetski rat i preorijentirao ih na kamione…

U ranim danima automobilizma Srednja Europa bila je među regijama koje su najspremnije prihvatile novu industrijsku granu. Danas nam to zvuči egzotično jer tvrtke s tih prostora uglavnom nisu preživjele turbulentnu povijest, a samo je Škoda i opstala i ostala značajan tržišni igrač.

No na samom početku prošlog stoljeća austro-ugarski su automobili bili među najboljima na svijetu, a jedan od najrenomiranijih proizvođača automobila visoke klase bila je tvrtka Gräf & Stift.

Ono po čemu ipak najviše pamtimo njihove automobile iznimna je uloga koju je u povijesti odigrao jedan od njih, Gräf & Stift Double Phaeton, s 4-cilindarskim motorom snage 32 KS, proizveden krajem 1910., onaj u kojem je na današnji dan 1914. u Sarajevu ubijen nadvojvoda Franz Ferdinand i supruga mu, grofica Sophie.

To je svijet odvelo u najveći i najtemeljitiji dotada viđen oružani sukob. Nakon ubojstva automobil je prevezen u Beč, a danas ga možete vidjeti u ondašnjem Muzeju vojne povijesti.

Oko automobila su se razvile razne priče, uključujući i one besmislene i netočne o  ukletosti. Jedna od priča proglašava Otta Merza, kasnijeg Mercedesovog tvorničkog trkaćeg vozača, koji će poginuti na stazi AVUS 1933., vozačem Nadvojvodinog automobila – no Merz je, zapravo, bio za upravljačem jednog od pratećih vozila.

Zanimljivo je da je upravo I. svjetski rat, otpočet na stražnjem sjedalu jednog od njihovih automobila, odredio daljnju sudbinu tvrtke Gräf & Stift. Oni su za vojne potrebe počeli proizvoditi kamione te su do kraja 1930-ih u potpunosti odustali od proizvodnje osobnih automobila.

Tvrtka je kod nas najpoznatija po autobusima, koje se još može vidjeti u prometu. Godine 1971. kupio je njemački MAN, pod čijim je vlasništvom postala specijalizirana za izradu trolejbusa.

No 2001. završila je odiseja tvrtke Gräf & Stift, nekada uglednog proizvođača u čijem je automobilu započeo I. svjetski rat. Njihova postrojenja i dalje rade, no vozila koja izlaze iz njih više ne nose ovo slavno ime.


Komentari

loading...