39. ROĐENDAN SPORTSKE LEGENDA

Porsche Gruppe B, koncept iz kojeg je nastao slavni 959, predstavljen 10. listopada 1983.

Foto: Porsche

Porsche 959, prototipni Super-Elfer, senzacija frankfurtskog salona IAA’83, najavio je pokoravanju svjetske reli scene. Potom više ništa nije bilo isto…

Premda je inicijalno nosio naziv Gruppe B, ubrzo je postao poznat, po običaju tvornice, pod rednim brojem projekta, Porsche 959. Tehnološki dragulj 1980-ih, Porsche 959 bio je ‘laboratorij na kotačima’, iz kojeg je Porsche izvukao iskustva za nove generacije običnijih modela s 6-cilindarskim bokserom straga.

Osnovnim je oblikom podsjećao na Porsche 911, Elfer. Bio je to svojevrstan Super-Elfer. Nakon dugog razvoja proizvodnja je počela tek potkraj 1986., prekasno za ozbiljnija natjecanja u ranije  iste godine zabranjenoj Grupi B.

S integralnim pogonom promjenjivih omjera prijenosa na pojedine osovine, karoserijom od kevlara i aluminija i dva turbopunjača razvijao je 444 KS uz mogućnost povećanja na 530. U tom je slučaju i najveća brzina s 319 km/h ‘letjela’ na čak 336 km/h.

Kupci su mogli birati između inačica Comfort i Sport, a uključujući prototipove ukupno je proizvedeno samo 337 primjeraka. Zanimljivo, zadnjih je osam primjeraka složeno 1992.-1993. od dijelova koji su se vukli po tvornici, uz neke dodatne modifikacije, nakon četverogodišnje pauze.

Čekanje je bilo i sudbina nekih kupaca: zbog problema s homologacijom i dozvolom za uvoz, Porsche 959 Billa Gatesa čak je 13 godina zadržan na carini. Što se tiče onoga radi čega je inicijalno razvijen prototip, dvostruka pobjeda na reliju Pariz-Dakar 1986. isprala je gorak okus neuspjeha iz prethodne godine, no tu je i stalo.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj