ANALIZA ZRAKOPLOVNE NESREĆE

Boeing 737-800 China Eastern Airlines netko iz zrakoplova namjerno je, vertikalno, zabio u tlo!

Boeing 737-800 China Eastern Airlines nije se srušio, uz 132 poginulih, zbog greške u strukturi zrakoplova, niti bombe, nego zbog pogreške u sustavu ljudskih potencijala u zrakoplovstvu, jer je netko od posade u kokpitu, zrakoplovnog osoblja ili putnika namjerno gotovo vertikalno, punom brzinom zrakoplov sunovratio u tlo…

Autor: Željko Marušić

Putnički zrakoplov Boeing 737-800 kineske kompanije China Eastern Airlines 21. ožujka 2022. srušio se u planinsko područje južne Kine, pri čemu je poginulo svih 132 putnika i članova posade.

“Crne kutije” (snimač parametara leta i snimač zvuka u kokpitu) još nisu pronađene, a zbog ekstremno nepovoljne dinamike pada, vjerojatnije posljednjih trenutaka leta zrakoplova (ako je bio namjerno usmjeren u tlo riječ je o letu vertikalno prema tlu, ne padu) te udaru u tlo brzinom blizu 1000 km/h, upitno je hoće li biti pronađene u upotrebljivom stanju.

Zbog toga se uzroci ove zrakoplovne nesreće možda nikada neće moći točno utvrditi. No sve ukazuje da je putnički zrakoplov namjerno, punom snagom motora, sunovraćen, putanjom gotovo okomitom na tlo.

Prve analize “školski” ukazuju na tri mogućnosti:

1. Otkaz i/ili uništenje repnih upravljačkih površina, prvenstveno horizontalnih (kormilo visine).
2. Eksplozija u zrakoplovu, uslijed tehničkog problema ili terorizma (bomba).
3. Nadmjerno rušenje (usmjeravanje u tlo) zrakoplova.

Snimke posljednjih trenutaka leta zrakoplova (izvjesno ne pada) opovrgavaju mogućnost eksplozije, jer je trup, do pred sam udar u tlo, bio cjelovit. Snimke opovrgavaju i da je bila riječ o problemima uzrokovanim kvarom/otrgnućem repnih upravljačkih površina. Naime, tada bi zrakoplov počeo nepovratno padati, ali potpuno nekontrolirano (ne praktički usmjerenom putanjom) te bi padanje bilo povezano s kovitom.

To, prvo, ne bi omogućavalo gotovo pravilnu, vertikalnu putanju, drugo, aerodinamička preopterećenja izazvana kovitom pri brzini blizu 1000 km/h izazvala bi raspad strukture zrakoplova te prije samog udara u tlo trup ne bi bio cjelovit i treće, Boeing 737, najbrojniji putnički zrakoplov u povijesti, u pretposljednjoj seriji 737-800, za razliku od posljednje 737 MAX, ima besprijekorne tehničko-sigurnosne značajke.

Ovdje je očito riječ o namjernom usmjeravanju zrakoplova u tlo te teškom propustu u području ljudskih potencijala u zrakoplovstvu (Human Resources in the Aviation Industry). To je mogao napraviti kapetan ili/i kopilot, netko od članova posade ili putnika.

U svakom je slučaju riječ o primarno teškom kršenju propisa ili terorizmu kapetana ili/i kopilota, jer ako to nisu sami napravili, teškim su kršenjem temeljnih sigurnosnih pravila tijekom leta zrakoplova terorizam omogućili nekome od posade i/ili putnika.

Budući da se nesreća dogodila u Kini, putničkim zrakoplovom američke proizvodnje, uz veliki utjecaj na kineske poslovne i geopolitičke interese te izvjesnost da su crne kutije uništene, moguće je:

– stvarne uzroke nesreće neće biti moguće utvrditi
– zataškavanje
– namjerno pogrešno prikazivanje uzroka nesreće

Pad vojnog zrakoplova Zlin 242L izazvao je otkaz motora ili ulazak u kovit na premaloj letnoj visini