Nakon skoro 30 godina sudjelovanja u DTM prvenstvu, koje bi trebalo konačno krenuti 1. kolovoza, Audi će s krajem nadolazeće sezone i službeno završiti svoju avanturu u prestižnom natjecanju…
Nekada izuzetno popularna serija utrka, koja svoje početke bilježi još tamo od sezone 1984., imala je niz turbulencija, pa je tako krajem 1996. i ugašena. Četiri godine kasnije, svjetla reflektora opet su upaljena, pa se kao Deutsche Tourenwagen Masters pojavio 2000. godine u nešto drugačijem formatu, danas poznatom pod krilaticom DTM. Oni stariji vjerni fanovi uvijek će istaknuti kako je to bila utrka rezervirana za premium trojku njemačkih proizvođača. Ipak, u tu priču se kroz nekoliko sezona ugurao na impresivan način i Opel, te Alfa Romeo.
Inače, ovogodišnje prvenstvo zakazano je za 1. i 2. kolovoz, DTM karavana dolazi na legendarni Spa-Francorchamps. Kasnije će se prema rasporedu voziti još 5 utrka, od kojih će se neke voziti i po dva puta, kako bi se nakupio dovoljan broj utrka, jedan vikend za drugim.
Ono zašto smo zapravo dotaknuli ovo prvenstvo utrka, inače potpisniku ovih redaka i najdraže, zapravo je tužna najava.
Audi je potvrdio kako se nakon ove sezone oprašta od DTM priče, te se okreće novim projektima. Nakon izlaska Mercedes-Benza, koji je još ranije napustio DTM, u natjecanju će ostati samo BMW, te se time dovodi u pitanje opstojnost i budućnost cijele DTM organizacije..
U gotovo tri desetljeća, koliko je Audi nastupao i lovio uspjehe na DTM prvenstvu, Audi je uspio osvojiti 23 titule u poretku konstruktora i donijeti čak 11 titula vozačima. Za to vrijeme, ostvareno je i 114 pobjeda, 345 pobjedničkih postolja, 106 ‘pole positiona’, te 112 najbržih krugova. Odlazak Audija još nam teže pada, ako znamo kako im je prošla sezona bila je najuspješnija u povijesti prvenstva.
Audi je u DTM ušao 1990., i to u velikom stilu, s V8 quattro limuzinom, koji se odmah namjerio na BMW M3 E30 i Mercedes-Benz 190E W201. Godinu i pol danas kasnije, stigle su i prve dvije titule za Audi – prvu je donio Hans-Joachim Stuck, a drugu Frank Biela.
Krati pregled modela kroz generacije i unazad 30 godina DTM prvenstva:
Audi V8 quattro DTM (1990. – 1992.)
Audi je 1990. zakoračio u DTM svijet sa stilom. U prvenstvo su krenuli s V8 quattro DTM izvedbi dugoj čak 4.8 metra.
U skladu s tadašnjim propisima grupe A, zadržao je čak i elegantnu instrument ploču drvenog uzorka. Divovski proporcija, pogotovo uz M3 (E30) i 190 E, vrlo brzo je pokazao koliko je moćan na stazi. Samo 18 mjeseci nakon svog debija, V8 quattro je donio dva DTM naslova – prvi s Hans-Joachimom Stukom, a drugi s Frankom Bielom.
Inače, ovaj automobil vozio je uz 3-litreni V8 motor od 470 KS i 380 Nm. Težina automobila kretala se između 1220 i 1300 kilograma.
Audi 80 quattro DTM prototype (1993.)
Nakon V8 quattro modela, na red je stigao Audi 80 quattro, međutim, Audi je 1993. godine napustio DTM, čije prvenstvo se ugasilo 1996.
Vrijedi izdvojiti, da je 80 quattro DTM bio praćen 2.5-litrenim atmosfercem, koji se vrtio do 10.500 o/min i razvijao 388 KS.
Abt-Audi TT-R DTM (2000. – 2003.)
S novim početkom prvenstva 2000. godine, Audi, u suradnji s kompanijom Abt Sportsline, uvodi TT-R u okviru privatne ekipe poznate ‘tuning’ kuće.
Budući da se pogon na sva četiri točka tada prema pravilima nije dozvoljavao, Abt-Audi TT-R je iz V8 motora izvukao 463 KS, a po novome snagu isporučivao isključivo na zadnje kotače. Dvije godine kasnije, stigla je i prva titula koju je osvojio Laurent Aiello.
Audi A4 DTM (2004. – 2011.)
U sezoni 2004. Audi je nastavio suradnju s Abt Sportsline, ali ovaj put uz model A4, koji je kroz sedam godina doživio niz promjena kroz generacije.
Već prve godine, do titule je stigao švedski vozač Mattias Ekstrom, a u poretku konstruktora Audi Sport Team Abt.
U skladu s pravilima, automobil je pokretao 4,0-litarski atmosferski V8 motor koji je oslobađao oko 460 KS i 500 Nm, a snaga se prenosila preko 6-stupanjsko sekvencijalnog mjenjača na zadnje kotače.
Audi A5/RS 5 DTM (2012. – 2020.)
U sezonu 2015. Audi je ušao s novim modelom A5 Coupé. Novi akter DTM serije sastojao se od oko 4000 dijelova, od kojih je otprilike 50 strogo propisao od strane DTM organizacije.
Automobil je zadržao V8 motor koji se u A4 DTM karijeri pokazao mega uspješnim.
Međutim, vozači su sada mogli mijenjati stupanj prijenosa pomoću prebacivanja na kolu upravljača. Za razliku od A4, koji je imao čelični krov, cijelo tijelo A5 izrađeno je od ugljičnih vlakana.
Tamo 2014. V8 je poslan u mirovinu, a novi propisi su natjerali proizvođače na razvoj novih motora. To je rezultiralo s pojavom 2.0-litrenih, 4-cilindarski turbo motora.
Koliko su oni na kraju bili moćni, govori i podatak kako je model iz 2019. RS5 DTM razvijao čak 610 KS! Snažni 2.0 TFSI motor s direktnim ubrizgavanjem goriva, uz pomoć 102 oktana.
Te sezone iz Mercedes-Benza stigao je Jamie Green, a već tijekom njegove debitantske sezone Audi je ostvario titulu konstruktorskog prvaka s osvojenih 582 bodova. Najvećim brojem bodova u povijest DTM prvenstva.
Stoga će nadolazeća sezona, koja kreće u kolovozu, ujedno posljednja za Audi biti prilično zanimljiva. Uopće ne sumnjamo u to kako će biti posebno inspirirani završiti ovo poglavlje sa slavljem. Audi RS5 DTM je spreman, uz 580 KS i dodatnih ‘boost’ od 60 KS, te s masom od 986 KS, ubrzava za svega 2.8 sekunde do 100 km/h i hvata brzine od oko 300 km/h.
Tužna se sudbina sprema za DTM, jer u ovoj priči ostaje samo BMW, kao jedini proizvođač u DTM natjecanju.
Ipak, sve se glasnije priča o spajanju DTM i japanskog Super GT. Prvenstva koja imaju prilično slična pravila, ali i puno potencijala ne smiju ostati samo uspomena kroz snimke i pehare…
foto: Audi