Pouke tragične nesreće u Osijeku trebaju biti temelj nove strategije sigurnosti cestovnog prometa

Četvrtog siječnja 1967. pri obaranju brzinskog rekorda na vodi poginuo je Donald Campbell, legendarni britanski lovac na brzinske rekorde…

Četvrtog siječnja 1960. u automobilskoj nesreći poginuo je francuski književnik, filozof i nobelovac Albert Camus. Zanimljivo, smrtno je stradao prije točno 60 godina, praktički po jednakom prometno-tehničkom obrascu, kako su jutros u Osijeku, sumanuto jureći prometno tehnički kvalitetno izvedenom i signaliziranom Ulicom Cara Hadrijana poginula dva mladića i djevojka, a jedna se djevojka bori za život.

Camus je bio suvozač u sportskom Facel Vega, s moćnim motorom uzdužno sprijeda, sportskih performansi, ali pogibeljno opasan u graničnim uvjetima, pogotovo na skliskoj cesti, koji se nakon slijetanja zabio u stablo. Nesretna slavonska mladež se jutros oko 4:50 zatekla u BMW-u Serije 5 četvrte generacije (E39; 1995. – 2003.), starom luksuzno-sportskom automobilu sličnih tehničkih karakteristika.

20-godišnji vozač bez vozačke dozvole (!) i već evidentiran zbog izazivanja prometna nesreća (!), drastično kršeći Zakona o sigurnosti u prometu, po čl. 51. st. 1 (nije prilagodio brzinu uvjetima na prometnici) i čl. 53. st. 3 (užasno prebrzo vozio u naselju), a eventualno konzumiranje alkohola i drugih zabranjenih supstanci te korištenje mobitela utvrdit će istraga, doveo je autobal u stanje potpunog gubitka kontrole i dinamičke stabilnosti. Nakon izlijetanja s prometnice automobil se polubočno zabio u stablo.

U oba je slučaja riječ o moćnom automobilu s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, u graničnim uvjetima sklonom preupravljivosti (oversteer) i ‘smrtonosnoj pirueti’ s izlijetanjem. Zanimljivo, prometno-tehnički i  sličnim automobilom, 7. travnja 2019., izazvana je tragedija u tunelu Sv. Ilija. Tada se 24-godišnjak, također BMW-om Serije 5, ali prethodne generacije (E34, popularno zvane ‘Kamatar’), sjurio skliskom cestom od južnog portala tunela i blagom lijevom zavoju ušao u ‘smrtonosnu piruetu’.

Ova  užasna prometna tragedija, koja se dogodila po dobro poznatom scenariju, u najopasnijem vremensko-prometnom okviru (rani subotnji sati, na ruti povratka s noćnog provoda mladeži), iživljavanjem mladog vozača, u moćnom, a nesigurnom, dakle jeftinom i dostupnom automobilu, kakve država fiskalno neshvatljivo potiče (!) pokazuje zbog čega smo po sigurnosti cestovnog prometa među najlošijim zemljama Europske unije.

Ukazuje na nužnost mjera o kojima smo pisali te bi mogla i trebala poslužiti kao obrazac za novu prometnu strategiju. Stoput smo naglašavali kako je neshvatljivo i nacionalno štetno da imamo enormna davanja za nove sigurne automobile, u ukupnom iznosu i do 100 posto tvorničke cijene (od troškova prijevoza i prodajne marže država već ubire poreze, a na to se ‘nadograđuju’ PDV pa PPMV i na kraju potpuno nelogični posebni godišnji porez na vozila stara do 10 godina), a da se za ekstremno opasna, pogibeljna stara vozila plaćaju minimalni porezi i davanja! Pa tko je tu lud?!

Konkretni BMW Serije 5, proizvodne serije E39, s oko 20 godina ‘na leđima’ i oko 200 konja (i više) ‘pod haubom’, na tržištu je dostupan od 20.000 do 30.000 kn. Može ga, dakle, kupiti praktički svatko i onda ‘po gasu’, kako bi ispao ‘veliki frajer’. Zbog izvrsne bavarske kvalitete ta serija desetljećima ne gube snagu, ali opasno kompromitira dinamičku stabilnost, pogotovo ako nema odgovarajuće i kvalitetne gume (na tome se često ‘štedi’ ili nema novca). To je, uz krajnje neodgovornu vožnju i drastično kršenje prometnih propisa, bio ‘okidač’ i za jutrošnju tragičnu nesreću u Osijeku.

Stoga pored navedenog trebalo bi hitno uvesti još ove još ove posebne mjere:

1. Vozača koji se zatekne u vožnji bez vozačke dozvole (da je nema, ne ako je ima ali sa sobom nema važeći dokument), ili mu je vozačka dozvola oduzeta/poništena, treba kazniti izravnom i odmah izvršnom zatvorskom kaznom od 6 mjeseci do 3 godine. To se treba prekvalificirati u kazneno djelo te se osobu koja ga napravi, s mjesta policijskog utvrđivanja, treba izravno sprovesti u zatvor.

2. Vozačima do navršene 24 godine treba uvesti ograničenje najveće snage automobila kojeg smiju voziti, od 70 kW (95 KS) i takva mjera se ne smije više nikada, nelogičnim razredom snage, uvoditi u cilju pogodovanja određenom uvozniku.

3. Za snažna, stara vozila treba propisati progresivni malus pri autoosiguranju, vezan i za pogonsku koncepciju, dakle veći ako automobil ima stražnji pogon. Dijelom tog malusa trebao bi se financirati Nacionalni program za povećanje sigurnosti cestovnog prometa.

Onima koji populistički osporavaju točku 2., zbog navodnog ugrožavanja ljudskih prava mladih vozača, treba suprotstaviti argument ljudskih prava žrtava i njihovih obitelji. Mjera bi vrijedila samo za građane RH (za turiste vrijede domicilni zakoni).

Onima koji osporavaju vu mjeru, govoreći kao bi i, primjerice, 40-godišnjaku koji tek položi vozački ispit trebalo, istom logikom, ograničiti snagu automobila kojeg smiju voziti, treba ukazati kako nije problem s vještinom vožnje, nego s obrascem ponašanja, kojem su skloni vozači od 18. do navršene 24. godine.


Komentari

loading...