ANALIZA TRAGIČNE NESREĆE KOD ZADRA

Distrakcija i/ili nepažnja u nesigurnom malom autu, formula za smrt

66-godišnja vozačica iz Slovenije, u suprotni trak, pod kotače kamiona skrenula je misleći da je promet dvosmjeran, jer je koristila mobitel, bila pod utjecajem nedozvoljenih supstanci ili joj je pozlilo. Nažalost tri starije ženske osobe našle su se u malom, starom automobilu, bez bitnih sigurnosnih značajki…

Foto: Toyota Yaris, Euro NCAP test, 2000.

U tragičnoj prometnoj nesreći, danas u 12:04 na ŽC 422 u podvožnjaka u Donjem Zemuniku, ispod zadarske zračne luke, Toyota Yaris (1999. – 2005.), kojom je upravljala 66-godišnja slovenska državljanka, skrenula je na suprotni trak te se izravno sudarila kamionom Mercedes-Benz 1824, ukupne mase do 18 tona Pritom je su poginule 66-godišnja vozačica te 55 i 61-godišnja suputnica.

Simptomatično u nesrećo je sljedeće:

– Toyota Yaris prve generacije, koji je na europsko tržište uveden u siječnju 1999., premda je osvojio titulu “Europski automobil 2000. godine”, uz izvrsnu kvalitetu I funkcionalnost, već za svoje vrijeme nije bio u vrhu sigurnosti. Danas je to svojevrstan lijes na kotačima, automobile bez temeljnih značajki pasivne i aktivne sigurnosti. U takvom su automobilu, 2006., u nesreći na autocesti A6 u Čavlima, koju je izazvao vezač vozila iz kontra-smjera, poginule sestre Filipović.

– Vozila je 66-godišnja slovenska državljanka, pa je bio utjecaj starosti vozila I činjenice da slovenski državljani na hrvatskim cestama voze “slobodnije” i češće krše prometne propise nego u Sloveniji.

Izvjesni uzrok nesreće je:

1. 66-godišnja vozačica mislila je da su obje trake pothodnika u istom smjeru
2. skrenula je zbog distrakcije izazvane korištenjem mobitela u vožnji
3. izgubila je upravljačku kontrolu zbog korištenja alkohola i/ili lijekova nespojivim s vožnjom
4. izgubila je kontrolu zbog zdravstvenih problema.

Bilo kako bilo, da je vozila automobil nove generacije sa sustavima za upozorenje napuštanja trake i autonomno kočenje, nesreća bi se možda izbjegla, a ako di I nastala, ishod izvjesno ne bi bio tragičan.

To pokazuje koliko bi bilo korisno prepoloviti trošarinu i godišnji porez na nove automobile koji imaju pet zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP testu, a ako ima i sustave za upozorenje napuštanja trake I autonomno kočenje, ukinuti. Novi I sigurni automobili spašavaju živote.