Da je 66-godišnji vozač, umjesto automobila koji je osvojilo nula zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP-u, vozio novi, s pet zvjezdica, nesreća e vjerojatno ne bi dogodila, a da se dogodila, posljedice ne bi bile tragične…
Jučerašnja tragična nesreća na Istarskom ipsilonu, kad je na dionici od Rogvića prema Ivoli, Fiat Punto, kojim je upravljao 66-godišnjak iznenada skrenuo na suprotni trak i sudario se s kombijem Iveco Daily, jasno je potvrdila zbog čega su hrvatske ceste, od 2000. neprestano 60-ak posto razmjerno pogibeljnije od EU prosjeka.
Premda treba pričekati da se vidi je li 66-godišnjak doživio srčani/moždani udar, zaspao, koristio nedozvoljene supstance (alkohol, lijekove), koristio mobitel… nedvojbeno je da je vozio automobil koji je konstruiran 2004., počeo se proizvoditi 2005., a 2017., nakon što je osvoji nula zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu i proglašen ‘najnesigurnijim automobilom na tržištu’ nestao iz prodajnih salona kao da nikad nije postojao.
Zašto je nesretnik vozio takav ‘lijes na kotačima’. Zato što država na nove, koji imaju četiri i pet zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP-u traži da se plate enormna davanja. Kroz četiri porezne kategorije, poreza na porez: u osnovnoj cijeni, odnosno marži (za troškove poslovanja), PDV-u od 25 posto, PPMV-u (trošarini) i godišnjem porezu uzima oko pola ukupnog.
Pa gdje je tu stručnost, odgovornost za građane i nacionalne interese, elementarna pamet… Zbrojimo samo izravne i neizravne troškove i gubitke ove nesreće. Hoće li vozač kombija i kada moći normalno raditi i nastaviti privređivati, kako će to utjecati na njegovu obitelj, troškovi popravka kombija, oštećenja na cesti…? A koliko vrijede ozljede, ljudski život?
Da je nesretnik vozio novi automobil niže klase (B-segmenta) s pet zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP-u, nesreća se vjerojatno ne bi ni dogodila. Automobil bi uočio napuštanje trake te počeo istodobno upozoravati i kočiti, a kad bi ‘pametno’ upravljačko računalo, temeljem radarskog signala i brzina utvrdilo rizik sudara, aktiviralo bi maksimalno kočenje.
To bi izmaklo automobil s putanje kombija iz suprotnog smjera ili bi njegovom vozaču dalo dovoljno prostora i vremena da izbjegne nesreću. A da se nesreća ipak dogodi, bila bi znatno manjeg intenziteta, te bi automobil sa sigurnosnim kavezom, programiranim deformacijskim zonama te zračnim jastucima i zavjesama spriječio teže posljedice.
A država to ne želi, premda je netko u Fiat Puntu mogao ostati i doživotni invalid. Koliko bi obitelj i društvo u cjelini koštalo zbrinjavanje sljedećih desetljeća, koliki bi vrijedili izgubljeni materijalni i biološki resursi? Užas.
Nemate za paprena, nacionalno štetna davanja za novi automobil? Kupite i vozite stari aktivno i pasivno nesiguran automobil, ‘lijes na kotačima’…
Dakle, umjesno nestručnog, nerazumnog i nacionalno štetnog višestrukog oporezivanja najsigurnijih vozila, koja sama sprječavaju velik udio nesreća, te umanjuju posljedice treba hitno uvesti sljedeće:
1. Za nova vozila koja imaju 5 Euro NCAP zvjezdica za aktivnu i pasivnu sigurnost trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez treba smanjiti za 50 posto te uvesti dodatni bonus od 10 posto na autoosiguranje
2. Za nova vozila koja imaju 5 Euro NCAP zvjezdica za aktivnu i pasivnu sigurnost te usto i sustav autonomnog kočenja trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez treba ukinuti te uvesti dodatni bonus od 20 posto na autoosiguranje
3. Za stara i nesigurna vozila treba uvesti progresivni malus na autoosiguranje.