PROMETNA PATROLA

Tragediju na državnoj cesti D30 u Ogulinecu izazvao spoj svih poznatih negativnosti našeg prometa

Slika je ilustracija

Negativna sinergija nesigurnog automobila, nesigurne prometnice i krajnje neodgovornog vozača, formula je za smrt…

Autor: Željko Marušić

Užasan tragičan ishod prometne nesreće, s troje poginulih, među kojima i dijete, na državnoj cesti D30 u Ogulinecu posljedica je spoja negativnih utjecaja automobila konstruiranog 1998., s nula zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP-u, kakve država nerazumnom i neodgovornom politikom potiče (!), loših guma, lokacije državne ceste koja s nula zvjezdica za sigurnost po Euro RAP-u (Crne točke), sa smrtonosnom zonom izlijetanja (betonski mostovi preko uzdužnog odvodnog kanala i armiranobetonski stupovi), a bez vibracijskih uspornika i zaštitne ograde te krajnje neodgovorni vozač, koji brzinu nije prilagodio uvjetima (čl. 51. Zakona o sigurnosti prometa na cestama), usto je, izvjesno vozio prebrzo (čl. 53.), nije bio vezan sigurnosnim pojasom, uz nevezanog suputnika, u automobilu je bilo i dijete, neosigurano sigurnosnom sjedalicom/pojasem (čl. 163), a u istrazi se ne mogu se isključiti ni dodatni negativni utjecaji (alkohol, mobitel…), jer je očito bio siguran da za teška kršenja prometnih propisa neće biti kažnjen.

Mehanički, tragičan ishod izazvao je udarac u betonski prilaz preko uzdužnog odvodnog kanala, koji je izazvao enormne inercijske sile, zbog kojih je došlo do teških oštećenja i velikih deformacija krhke strukture karoserije, bez zaštitnog sigurnosnog kaveza, i izlijetanja nevezanih putnika iz automobila.

Što to znači cesta s nula zvjezdica za sigurnost po EuroRAP-u (europskom programu za procjenu sigurnosnih značajki cesta)? Za školsko objašnjenje zainteresirane bi trebalo odvesti na državnu cestu D30 u mjestu Ogulinec na iz Velikogoričkom području, poprište stravične nesreće u kojoj se u subotu u 17:50 poginule tri osobe, među kojima i dijete te kazati: “To je to!”

Cesta treba “opraštati pogreške”, a ne masakrirati osobe u vozilima, kao u konkretnom slučaju.

Navedenu se prometnicu može nazvati Cestom koja zove smrt, jer ako u blagom zavoju bez zaštitne ograde vozač s automobilom izleti to znači – smrt, zbog slijetanja u odvodni kanal i udarca u poprečni betonski most, ili udarca u armiranobetonski stup.

U Hrvatskoj je stotine kilometara cesta s ovakvim pogibeljnim zonama izlijetanja, na kojima godišnje gubimo desetke života. Stoga bi na prometnicama gdje postoje takvi pogibeljni kruti objekti u zonama izlijetanja trebalo postaviti zaštitnu ogradu, a ako je nema, kao u konkretnom slučaju, brzinu bi trebalo ograničiti na 40 km/h i postaviti poprečne vibracijske usporne trake. A na svim novim prometnicama trebalo bi ubuduće izbjegavati takva rješenja ili ih riješiti na siguran način.

Ford Focus prve generacije (u nesreći je sudjelovala karavanska verzija Turnier) razvijao se od 1995. do 1997., a predstavljen je u ožujku 1998. Premda je u studenome 1998. osvojio titulu “Europski automobil 1999. godine”, riječ je o automobilu iz sigurnosno “pretpovijesnog razdoblja”, bez bitnih značajki aktivne i pasivne sigurnosti, koji po aktualnim standardima zadovoljava nula zvjezdica za sigurnost po kriterijima Euro NCAP-a.

Nažalost, država takve stare i nesigurne automobile potiče (!), jer enormnim davanjima na nove automobile (porez u osnovnoj cijeni, na troškove poslovanja, PDV od 25 posto, PPMV/trošarina i godišnji porez na vozila 10 godina starosti) tvorničku cijenu udvostručuje, pa ih građani ne mogu kupiti, a potom, zbog politički uvjetovanog populizma, omogućava da se, protivno svjetskim sigurnosnim standardima u prometu, stara vozila registriraju oslobođena godišnjeg poreza koja plaćaju nova (!) te bez malusa na cestarinu i autoosiguranje. Nažalost, ako se to promijeni, ugrožava se rezultat na izborima, a to je važnije od prometne sigurnosti…

Jučerašnja užasna prometna nesreća u Ogulinecu trebala bi kiti pouka za uvođenje sljedećih mjera:

1. Povećati izvjesnost kažnjavanja postavljanjem radarskih kamera na svim opasnim dionicama i u naseljima, početi sustavno kažnjavati za neprilagodbu brzine uvjetima (čl. 51. st. 1)a kaznu za nevezivanje sigurnosnim pojasom (čl. 163. st. 8) povećati s 500 na 1500 kn.

2. Na sve dionice, poput D30 u Ogulinecu, treba postaviti uspornike i/ili zaštitne ograde, a svako buduće postavljanje betonskog prilaza ili armiranobetonskog mostića preko uzdužnih odvodnog kanala uz rub prometnice treba biti moguće jedino napon prometnog elaborata i posebne dozvole.

3. Za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu treba uvesti popust od 50 posto na trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez, a ako usto imaju u sustave za upozorenje napuštanja trake i autonomno kočenje – ukinuti. Usto uvesti dodatni bonus na obvezno i kasko osiguranje. Na stara, a brza i nesigurna vozila treba uvesti progresivni malus na autoosiguranje.

 

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj