Volan se u vožnji trese zbog iskrivljenja i/ili ekscentričnosti naplatka, glavčine kotača, pogonskog vratila i kočnog diska, jednog ili više tih dijelova/sklopova
PROBLEM
Volan vibrira pri brzini 80 do 90 km/h. Dvaput sam balansirao sve kotače, ali bez efekta, čak i s novim naplacima?
DIJAGNOZA
Trešnja volana u vožnji najčešće javlja zbog iskrivljenja naplatka, a ako ste bili kod nestručnog gumara, možda je kotač dinamički uravnotežio, a nije uočio iskrivljenje naplatka. Naime, bočno iskrivljeni naplatak može se dinamički uravnotežiti, a potom u vožnji vibracije izazivaju bočne sile generirane bočnim pomicanjem gazne plohe na asfaltu.
Dakle, u prvom koraku otiđite u kvalitetan gumarski servis, kako bi provjerili je li naplatak u redu. Ako jest, u drugom koraku treba provjeriti postoji li iskrivljenost (ekscentričnost) u glavčini kotača. Za preciznu kontrolu potrebno je skinuti kotač, potom i glavčinu (što nije jednostavno, niti lako, jer kod starijih automobila može ‘zapeći’), postaviti je na rotacijski uređaj i kontrolirati dodirnim komparatorom.
Ako je glavčina iskrivljena, odnosno ekscentrična treba je svakako izmijeniti, nikako ‘ravnati’. Zbog važnosti te utjecaju na sigurnost treba ugraditi originalni, a ne zamjenski, a poželjan je i ispravan rabljeni sklop). Ako je i glavčina ispravna, problem može biti u iskrivljenom pogonskom vratilu (ono što mnogi pogrešno zovu ‘poluosovina’), jer niti je ‘polu’, niti osovina. Uzrok može biti i u iskrivljenom disku.
Provjeru treba napraviti po tom redoslijedu, jer je to i redoslijed utjecajnosti na vibriranje volana.