STOP ZABLUDAMA

Ljeti niži tlak zraka u gumama? Ne, gume će se više uvijati i zagrijavati

Na povišenim se temperaturama zrak širi te mu se povećava tlak, ali zbog toga ljeti ne treba snižavati tlak zraka u gumama, jer se time gume više uvijaju, što povećava trenje i zagrijavanje gume, dakle stvara se kontraefekt

Tlak zraka u gumama iznimno je važan za vozna svojstva, sigurnost vožnje, potrošnju goriva i trošenje gume te ga je preporučljivo redovito kontrolirati

Automobil se dodiruje podloge (kolnika) samo gumama, površinom četiri ljudska dlana, koji su zaduženi prenošenje pogonskih, kočnih i upravljačkih sila te su od presudnog značenja za vozna svojstva, sigurnost  vožnje i trajnost gume.  Tijekom cijele godine treba podešavati ispravan tlak u automobilskim gumama, jer je to od presudnog je značenja za prianjanje guma na kolnik, a time na upravljivost, stabilnost i sigurnost automobila.

Ako je tlak zraka prenizak, guma se pojačano deformira i uvija te se ne može uspostaviti dobra kontaktna površina s asfaltnom podlogom. Zbog toga guma prije proklizava, automobil se lakše zanosi te se produžava zaustavni put. Istodobno se povećavaju otpori kotrljanja te se guma ubrzano troši, a povećava se i potrošnja goriva.

Propisani tlak zraka ovisi o položaju gume (sprijeda/straga), vrsti motora (dizelski je teži pa treba biti veći tlak) i dimenziji gume

Sniženi tlak zraka u gumama produžuje zaustavni put i povećava rizik zanošenja. Istodobno se povećava otpor kotrljanja te povećava potrošnja goriva i trošenje guma. Posebice je štetno ako je tlak zraka različit u lijevom i desnom kotaču na istoj osi. Ispravna automobilska guma (pneumatik) minimalno propušta zrak te se tlak u gumi smanjuje za oko 0,1 bar mjesečno.

No, nepravilnosti i starenje gume mogu ubrzati taj proces te se povećava rizik vožnje s premalim, odnosno nepravilnim tlakom zraka u gumama. Zbog toga je preporučljivo pri svakom tankiranju goriva, odnosno svakih 15 dana, a najmanje jedanput mjesečno kontrolirati tlak zraka u gumama te postaviti ispravni.

Ispravan trak zraka u gumi (lijevo) osigurava ispravnu dodirnu površinu. Ako je tlak zraka niži (sredina) guma se uvija te se dodiruje i troši samo vanjskim dijelovima gazne plohe. Ako je tlak zraka previsok (desno) gazna ploha se ispupčuje te se guma dodiruje podloge samo središnjim dijelom gazne plohe koji se pojačano troši

Tlak zraka je preporučljivo kontrolirati ujutro, na početku vožnje, kako bi mjerenje bilo vjerodostojno. Naime, zagrijavanjem u gumi zrak se širi te mu se povećava tlak pa bi podešavanjem u takvom stanju podesili tlak niži od potrebnog. Ako često vozite autocestom, odnosno povećanim opterećenjem, preporučljivo je postaviti tlak zraka u gumama za puno opterećenje (prema tablici na središnjem nosaču karoserije, za konkretnu dimenziju guma).

Tlak zraka u gumi preporučljivo je podešavati prije vožnje, na hladno, ili kad nije jako ugrijana, dakle, nakon dolijevanja goriva kojem je prethodila umjerena vožnja. Dakle, redovito kontrolirajte tlak zraka u gumama (otprilike pri svakom drugom punjenju goriva) te podesite propisani tlak, ovisno o opterećenju. Ako se tlak zraka značajnije gubi, treba ga češće kontrolirati, ali i otići u – gumarski servis.

Napuhivanje guma dušikom je preporučljivo, ne i nužno…

 

 

Previsok tlak također nije dobar, jer se smanjuje kontaktna površina, guma se nepravilno troši te se povećavaju dinamička opterećenja podvozja i cijelog automobila. Posebice je opasan neravnomjeran tlak na određenoj osovini. Zbog toga je nakon svakog punjenja goriva preporučljivo provjeriti tlak u gumama te ga podesiti, prema uputama, ovisno o opterećenju. To je posebno važno kad je u ljetnom razdoblju cesta skliska, odnosno pada kiša, jer se smanjuje rizik da nastane aquaplaning.

Tlak zraka u gumi preporučljivo je podešavati prije vožnje, na hladno, ili kad nije jako ugrijana, dakle, nakon dolijevanja goriva kojem je prethodila umjerena vožnja

Dakle, redovito kontrolirajte tlak zraka u gumama (otprilike pri svakom drugom punjenju goriva) te podesite propisani tlak, ovisno o opterećenju. Ako se tlak zraka značajnije gubi, treba ga češće kontrolirati, ali i otići u – gumarski servis.