DOBRO JE ZNATI

Što će se dogoditi ako u vožnji aktivirate električnu parkirnu kočnicu? Ništa spektakularno

Kārlis Dambrāns, Wikimedia Commons

Klasična ručna kočnica nestaje iz većine novih automobila. Nekim vozačima nedostaje, jer električna parkirna kočnica ima prednosti, ali i mana…

Električna parkirna kočnica, Electric Parking Brake (EPB), u automobile se ugrađuje već gotovo 20 godina. Umjesto ručne ili nožne papučice, vozači trebaju samo pritisnuti prekidač ili povući tipku kako bi je aktivirali. Kako funkcionira? Što se događa aktiviranjem u vožnji? Može li se koristiti za drift?

Električna parkirna kočnica sve više zamjenjuje mehaničku ručnu kočnicu, a aktivira se prekidačem u unutrašnjosti vozila. Služi za osiguranje parkiranog vozila, izvedena je u sklopu s disk kočnicama na stražnjim kočnicama. Kočione čeljusti električne parkirne kočnice (EPB) opremljene su pogonskom jedinicom koja se sastoji od elektromotora, višestupanjskog reduktora i aktuatora te sustav za blokiranje (zatvaranje).

Električna parkirna kočnica s elektromotorom i primarnim zupčanikom u osi (1), velikim sekundarnim zupčanikom u čijoj osi (2) je mali zupčanik za pogon planetarnog prijenosnika (4), koji okreće vreteno s kuglastim navojem (5) za aksijalno pokretanja, guranje klipa (6) koji kočnu pločicu s tarnom oblogom pritišće uz kočni disk

Višestupanjski reduktor, ukupnog prijenosnog omjera 150:1, radi se u četiri izvedbe:
– s dvostupanjskim pužnim reduktorom
– s dvostupanjskim prijenosom čelnim zupčanicima
– s dvostupanjskim prijenosom čelnim zupčanicima i planetarnim prijenosnikom
– s CVT prijenosom i planetarnim mehanizmom

Aktuator je klip, odnosno vreteno s kuglastim navojem koje vrtnju pretvara u aksijalni pravocrtni pomak, pritišće kočnu pločicu s tarnom oblogom, koji pritišće kočni disk i osigurava stacionarno kočenje. Naravno, taj je sklop učinkovit i za kočenje u vožnji, kao i standardna ručna kočnica, premda to nije primarna namjena.

Električnom parkirnom kočnicom se upravlja prekidačem koji uključuje elektromotor, a isključuje se elektrootporno, kad se osigura potrebna sila pritiska kočne pločice na disk. Projektirana je da automobil zadrži na usponu od 30 posto. Funkcionalnija je i ugodnija za korištenje. Povećava zaštitu automobila od krađe. No, logično, otvara se rizik pouzdanosti, ako se zanemari održavanje. Ali, nužno je odgovoriti na dva pitanja:

Što bi se dogodilo u slučaju uključivanja električne parkirne kočnice (EPB) u vožnji?
Ništa spektakularno. Ako pritisnete prekidač za elektroničku parkirnu kočnicu tijekom vožnje, upravljačka jedinica to prepoznaje kao kočenje u nuždi i koči vozilo u intervalima. Dakle, doći će do naglog kočenja, bez rizika oštećenja kočnog mehanizma. No, to nije preporučljivo, jer naglo dinamičko kočenje (za razliku od statičkog) izaziva pojačano trošenje i opterećenje kočnog mehanizma, a usto stvara rizik naleta vozila straga.

Može li se električna ručna kočnica koristiti za driftanje?
Prvo, drifranje nije preporučljivo jer se time ugrožava sigurnost, ekologija, a i, nepotrebno, troše resursi automobila – gume, spojka, motor, prijenosni mehanizam… Usto, dok se ručna kočnica može učinkovito koristiti za poticanje i provođenje driftanja. Električna ručna kočnica ne omogućava kontrolirano, dozirano kočenje stražnjih kotača, jer elektro-mehanički sustav ima tromost, uvjetovanu primarnoj funkciji stacionarnog kočenja. Dakle, parkirna kočnica za driftanje – ne, pogotovo EPB.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo