Termostat, mali, ali važan uređaj omogućava da se čim prije postigne radna temperatura, upravlja hlađenjem, a ako otkaže, temperatura može postati preniska ili previsoka. I jedno i drugo je vrlo štetno
Prije nego počnemo priču o jednom od najvažnijih sklopova motora, termostatu, nužno je razjasniti termine. Termometar mjeri (pokazuje) kolika je temperatura u određenom sustavu, a termostat, o kojem je riječ, je podešava.
Temperatura (zagrijanost) iznimno je važna za rad motora. Preniska je štetna, jer se odvodi previše topline iz radnog procesa. To smanjuje učinkovitost te iz iste količine goriva motor daje manje korisnog rada. Proporcionalno se više zagađuje okoliš.
Povećava se viskoznost ulja te se povećavaju otpori cirkulacije, uljna pumpa troši više rada i dodatno smanjuje učinkovitost motora. Gusto ulje sporije dolazi do kliznih ploha, posebno u gornjem dijelu motora, nastaje ‘suho trenje’ i ubrzano trošenje.
Slično, i više, štete previsoke temperature, jer se smanjuje tvrdoća materijala što izravno povećava habanje, smanjuje se viskoznost uljnog filma, koji puca i pri visokim temperaturama brzo dolazi do zaribavanja. Dok je motor hladan, termostat je zatvoren kako bi rashladna tekućina prolazila samo kroz blok i glavu.
Dakle, cirkulira oko cilindara i ne ide u hladnjak. Kako se zagrijava, termostat se postupno otvara i propušta je prema hladnjaku te rashladna tekućina počinje kružiti cijelim sustavom, odnosno hladiti se u hladnjaku. Zadatak termostata je omogućiti motoru da čim prije dođe na radnu temperature.
Dakle, termostat je ventil koji ovisno o temperaturi otvara ili zatvara dio kružnog sustava hlađenja te preusmjerava tok rashladne tekućine, čime se štedi gorivo i smanjuje emisija štetnih ispušnih plinova. Zimi je bitno i da grijanje vozila profunkcionira čim prije.Ako termostat otkaže, temperatura motora može postati preniska ili previsoka, a jedno i drugo je štetno.
Kako funkcionira trmostat? Najčešće se koriste ‘voštani termostati’, koji u sebi imaju malu komoru s voskom zatvorenim rastezljivom membranom. Zagrijavanjem rashladne tekućine zagrijava se i vosak u termostatu. Time mu se povećava obujam te pomiče rastezljivu membranu, koja prenosi silu na motku i pomiče je, djelujući prema opruzi.
Obujam voska posebno raste kad se pri oko 80°C počinje i taliti, stvarajući silu koja svladava oprugu i otvara termostatski ventil. Nakon što termostat otvori prolaz, rashladna tekućina se usmjerava prema hladnjaku. Potpuno se otvara između 85 i 95°C, ovisno o opterećenju motora. Budući da termostat s vremenom gubi preciznost i pouzdanost, preporučljivo ga je preventivno izmijeniti nakon 100.000 km ili šest godina, čak i ako sve djeluje ispravno, jer njegova neispravnost uništava motor.
Električni upravljani termostat također koristi vosak, koji se može dodatno zagrijati radi bržeg otvaranja ventila. Pri izmjeni termostata motor treba biti potpuno ohlađen, jer ako se ugradi uz znatnije zagrijanu rashladnu tekućinu, izgubit će radnu preciznost.
Kako provjeriti ispravnost termostata?
Stavite ruku na gumenu cijev iz motora prema hladnjaku. Ako se kod hladnog motora počne brzo zagrijavati, ventil je stalno otvoren. Ako je kod zagrijanog motora izlazno crijevo rashladne tekućine hladno, termostatski je ventil stalno blokiran u zatvorenom položaju. Tada ga obvezno treba izmijeniti.
Pogledajte zanimljiv video o funkcioniranju termostata: