DPF – glavni uzrok začepljenja filtra čađe su česte kratke relacije, pri kojima se ne postižu uvjeti za regeneraciju. Zbog toga, ako uglavnom vozite gradom, preporučljivo je jedanput tjedno automobil ispuhati na otvorenoj cesti…
Kontinuirana vožnja s upaljenom DPF signalnom lampicom i bez uspješne regeneracije rezultira prekomjernim taloženjem čađe u DPF uređaju, do 95 posto napunjenosti. Tada regeneracija više nije moguća i potrebna je čišćenje DPF-a.
Često se greška ne odnosi samo na DPF, nego na cjelokupni ispušni sustav – neispravne osjetnike temperature, neispravne osjetnike tlaka, dodatne komponente sustava (ako su primjenjive), loši spojevi, problemima s instalacijama.
Ovo su najčešći problemi, objašnjenje uzroka i načini rješavanja:
Signalna lampica grijača treperi. Zašto? Što treba napraviti?
Regeneracija DPF-a nije završena tijekom normalne vožnje i DPF je dosegnuo maksimalno zasićenje, koje se još može regenerirati. Granična vrijednost ovisi o modelu i godini proizvodnje, ali raspon je 105 do 125 posto. Mogući uzroci su česte kratke relacije – veliko taloženje čađe, a regeneracija DPF-a se ne odvija jer potrebni uvjeti nisu ispunjeni. Česte prekinute regeneracije, npr. kada se motor ugasi tijekom regeneracije. Vrijedi za vozače kratkih relacija, koji su ispunili uvjete potrebne za aktiviranje regeneracije. Ako u uvjetima brže vožnje na otvorenoj cesti lampica ne prestane treperiti, potreban je odlazak u servis.
Pod kojim se uvjetima prekida proces regeneracije?
Proces regeneracije se prekida nakon što se uspješno završi, ili:
a) nakon maksimalnog vremena regeneracije (20-25 min)
b) ako se motor ugasi ili vozi manjom snagom
c) ako motor radi u praznom hodu duže vrijeme (5-10 min)
d) ako osjetnik temperature ispušnih plinova detektira 1000°C
e) ako se tijekom regeneracije pojavi greška vezana na neku od komponenata relevantnih za izgaranje (sustav usisa/ubrizgavanja)
Ako se regeneracija prekine nakon što je počela, ali prije nego dosegne 50%, signalna lampica grijača treperi kod idućeg paljenja motora (hladnog i toplog) i regeneracija se nastavlja nakon što se ispune uvjeti.
Koliko dugo traje potpuna regeneracija?
a) u najboljem slučaju: tijekom konstantnih uvjeta, npr. temperatura ispušnih plinova potrebnih za regeneraciju je uvijek iznad potrebne vrijednosti, tijekom vožnji autocestom/otvorenom cestom, prosječno vrijeme regeneracije je 10 minuta.
b) u najgorem slučaju: vožnja nizbrdo, česta vožnja s malim opterećenjem (vožnja gradom, prazan hod), omogućuju pad temperature ispušnih plinova. Ako se ispune uvjeti za aktiviranje regeneracije, aktivna regeneracija može trajati i do 25 minuta (ovisno o tipu motora). Ako potpuna regeneracija nije moguća tijekom ovog perioda, bit će prekinuta.
Kako regeneracija utječe na vijek ulja?
Tijekom svake regeneracije ili pokušaja regeneracije, određena količina goriva ubrizgava se u motor, što djelomice završava u karteru, razblažuje ulje te pogoršava podmazivanje i skraćuje vijek ulja. Ako se INSP natpis pojavi u ploči s instrumentima, ulje u motoru je istrošeno i mora biti promijenjeno. Ako se ovo ne napravi, moguća su oštećenja motora.
U trećem dijelu pročitajte: DPF, filtar čestica čađe (3/3): zamijeniti ili ukloniti?