EGR je kratica od Engine Gas Return (engl. povrat plinova motora), a označava ventil za recirkulaciju ispušnih plinova, koji se ugrađuje u sve suvremene dizelske motore…
EGR ventil imaju svi noviji dizelaši. No, što je to i čemu služi? Dobro je poznato za zaprljan EGR ventil pogoršava rad dizelskog motora i da je njegovo čišćenje dio standardne servisne procedure. O čemu je zapravo riječ?
EGR je kratica od Engine Gas Return (engl. povrat plinova motora), a označava ventil za recirkulaciju ispušnih plinova, koji se ugrađuje u sve suvremene dizelske motore.No, zašto vraćamo ispušne plinove u usisnu cijev?
Povratom dijela ispušnih plinova u usisnu cijev (do 30 posto, ponekad i više) snižavaju se vršne temperature izgaranja, čime se znatno smanjuje sadržaj kancerogenih dušikovih oksida u ispuhu. Najčešće je riječ o dušikovom oksidu (NO) i dušikovom dioksidu NO2), koji se zbirno označavaju s NOx.
Za razliku od štetnih ugljikovog monoksida (CO) i ugljikovodika (HxCy) u ispuhu, koji ukazuju na nepotpuno izgaranje, dušikovi oksidi (NOx) nastaju zbog nesavršenog izgaranja.
Njihovom nastanku pogoduju previsoke vršne temperature tijekom izgaranja, koje mogu prerasti 1100°C. Problem se može umanjiti povratom dijela ispušnih plinova i njihovim miješanjem s čistom usisnom smjesom. Tako se snizuju vršne temperature, a izgaranje postaje ‘mekše’ i pravilnije.
EGR ventil se otvara na temelju brzine vrtnje, usisnog tlaka i temperature motora. Povratom (recirkulacijom) ispušnih plinova smanjuje se količina dušičnih oksida u ispušnim plinovima do 60 posto. Njihova je količina ograničena zbog lošeg utjecaja na potrošnju goriva, sadržaj ugljikovodika u ispuhu i mirnoću rada motora.
Zbog toga se u praznom hodu isključuje povrat ispušnih plinova. Manjkavost je i u velikoj osjetljivosti povratne cjevčice i regulacijskog ventila na začepljenje čađom.