Naknadno ugrađeni spojleri najčešće su beskorisni i opasni ‘sportski’ ukrasi!

Funkcija aerodinamičkih spojlera na prednjem i stražnjem dijelu automobila je povećanje sile prianjanja kotača na podlogu pri velikim brzinama, stvaranjem negativnog uzgona, ali to treba napraviti stručno i zakonski, a pritom se povećava, a ne smanjuje otpor zraka

Postavljanje dodatnih ‘sportskih’ spojlera mnogima je nezaobilazna stavka pri tuniranju automobila. Automobil zbog toga ljepše, atraktivnije izgleda (možda, o ukusima se ne raspravlja…) i navodno brže ide i bolje leži (to je najčešće potpuno pogrešno i štetno).

Pritom se zanemaruje da dodatni spojleri štetno utječu na sigurnost, posebice pješaka, biciklista, motociklista…, koje naletu mogu pogibeljno ozlijediti. Nepovoljno djeluju i na sigurnost ori naletu na drugi automobil. Zbog toga opravdano zbog nelegalno, najčešće i nestručno postavljenih spojlera nećete proći tehnički pregled, a ako su naknadno ugrađeni (neki ih skidaju prije odlaska na tehnički pregled), policija vas može isključiti iz prometa. Važno je istaknuti sljedeće zablude:

1. Dodatni spojleri poboljšavaju estetski dojam
To je, najblaže rečeno upitno. Automobil najbolje izgleda kako ga je dizajner nacrtao, a s dodatnim spojlerima automobil dobiva kičaste značajke, a za stručnjake izgleda nelogično, pogotovo ako veliki repni spojler stavite na, primjerice, Volkswagen Bubu

2. Dodatni spojleri smanjuju otpor zraka
Upravo suprotno, povećavaju ga! Njegova dodatna komponenta (funkcija ‘napadnog kuta’) pretvara se u negativan uzgon, silu prema tlu (downforce). Kod zrakoplova, kod kojeg je krilo poprečno usmjereno na suprotnu stranu (prednji brid prema gore, dok se kod automobila okreće prema dolje), kako bi zrakoplov podigao u zrak.

3. Dodatni spojleri povećavaju dinamičku stabilnost
To je najveća zabluda i najveći problem ovog zahvata. Naime, povećanje pritiska kotača prema podlozi, kad se statičkom i dinamičkom opterećenju pridodaje i aerodinamičko (downforce), predmet je detaljnih analiza u zračnom tunelu i ispitivanja na testnom poligonu. Naime, za dinamičku stabilnost, osim veličine sila prianjanja na podlogu, važan je omjer sila prianjanja na prednje i stražnje kotače. Kod sportskih automobila se detaljno proučavaju i ugrađuju tvornički. Svi naknadno ugrađeni su u pravilu nepotrebni i štetni (zašto ih već tvornica nije ugradila?!) To će biti predmet detaljnije, sljedeće analize…

4. Dodatni spojleri povećavaju sigurnost
Upravo suprotno! Osim što mogu, doslovce, izmasakrirati, pješaka, biciklistu, motoristu…, te prouzročiti dodatna, opasna oštećenja na drugom automobilu, mogu se otrgnuti pri velikim brzinama, uz nesagledive posljedice. Opasan je trenutak otrgnuća i potom zaostali spojler na kolniku.

Zbog toga se na automobil ne smiju ugrađivati dodatni spojleri, osim u propisanoj proceduri preko Centra za vozila Hrvatske, po odobrenoj dokumentaciji i provedbi tehničkog homologiranja. No, to je nepotrebno, neisplativo i štetno. A vizualni dojam? O ukusima se ne raspravlja…

Komentari