Tehnika

Abeceda dinamike vozila (2): Otpor kotrljanja kotača, važno je, pročit

To je sila koja se suprotstavlja gibanju, stvarajući negativni rad (gubitak), a nastaje zbog deformacija gume i asfaltne podloge te trenja u gumi i njenom kontaktu s asfaltom. Što se guma manje deformira, dakle kad je tlak zraka u njoj veći, otpor kotrljanja je manji

Bilo pa prošlo: Odvojena noseća šasija automobila

Nekad za sve, danas u terencima i kamionima, čvrsta klasična noseća konstrukcija, koja je dugo bila 'zakon',olakšava izgradnju različitih izvedbi na jednom postolju, zamijenjena 'racionalnijom' samonosećom konstrukcijom

Intercooler, hladnjak stlačenog zraka, 'Viagra' za turbomotor

Hlađenjem usisnog zraka, zagrijanog stlačivanjem nakon prolaska kroz turbopunjač, povećava mu se gustoća, pa ga se više može ugurati u cilindre, a uz više zraka može se ubrizgati više goriva, pa se snaga povećava 10 do 20 posto

Pogrešni izrazi (31): Električni turbopunjač, uh...

Tipičan ‘contradictio in adjecto’ - vratilo koje okreće punjač (kompresor) ne pokreće turbina, nego elektromotor, turba tu nema nigdje (!), stoga je ispravno 'električni punjač' (eBooster), odnosno 'elektropunjač'

Bilo pa prošlo: Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vre

Objedinjava tri funkcije u istom kućištu: razvod visokog napona, prekidač niskog napona (12 V) i centrifugalni regulator paljenja, manje je učinkovit i pouzdan od elektroničkog, ali se lakše i jeftinije popravljao

Električni punjač: recept za uklanjanje 'turbo-rupe' i 'viagra za turb

Vrijeme odziva električnog kompresora je samo 0,25 s, deset puta kraće od turbokompresora, što je posebice važno kod niskih okretaja i eliksir za povećanje elastičnosti prednabijenih motora

Bilo pa prošlo: Koljenasto vratilo (radilica) s tri temeljna ležaja

Staro rješenje 4-cilindarskih rednih i V motora, koje olakšava izvedbu, ali povećava vibracije i trešnju, do 1990-ih koristio ga je Opel, a Fiat još do 2000.

Abeceda dinamike vozila (1): Što se događa u 3 glavne osi (x, y, z), p

Uzdužna dinamika (x) proučava otpore vožnje, temeljne performanse i kočenje, poprečna dinamika (y) analizira bočne sile i kretanje u zavoju, a vertikalna (z) proučava oscilacije vozila uslijed vertikalnih opterećenja te njihov utjecaj na udobnost

Mjerenje tlakova kompresije spašava motor, bolje spriječiti, nego lije

Odugovlačenje popravka povećava rizik uništenja bitnih sklopova i nužnosti 'generalke'. Pravodobnim 'otvaranjem' motora sve se može riješiti s četvrtinom troška, izmjenom ležajeva, karika, pumpi...

Elektromagnetsko pokretanje ventila - neograničene mogućnosti upravlja

Ventile otvaraju elektromagneti, a zatvorenima ih drže opruge, koje ih i vraćaju u početni položaj te zamjenjuje složen, masivan i osjetljiv mehanizam s bregastim vratilima te pogonskim lancem odnosno zupčastim remenom, ali problem je u cijeni i pouzdanosti

Dobro je znati: Zašto su hibridni pogoni formula za budućnost?

Uzimaju energiju motoru i spremaju kad je pretječe i vraćaju kad manjka te rješavaju najveću slabost (manu) benzinskih i dizelskih motora

Povezani automobili, kako funkcioniraju, što 'prokazuju' o vlasnicima?

Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) provela je detaljnu analizu podataka koje suvremeni automobili povezani na internet šalju proizvođačima. Evo što su zaključili:

5 cilindara, sjajno međurješenje, Mercedes-Benz je bio prvi, Audi, Vol

Prvi 5-cilindrarski motor razvio je Ford 1939, no ostao je prototip, jer Amere tada nisu zanimali manji, ekonomičniji motori, a 25. lipnja 1974. stigao je prvi serijski 5-cilindraš, Mercedes-Benz 240 D 3.0

Tko ispuhuje više CO2, benzinci ili dizelaši?

Dizelsko gorivo ima 5 do 6 posto manju ogrjevnu vrijednost od benzina, a istodobno često izgara s viškom zraka, pa nastaje 12 do 14 posto više CO2

Prvi samovozeći koncepti očekuju se već krajem 2019., donosimo 6 razin

Sustavi samovožnje, razine četiri ili pet, povećat će cijenu auta za oko 10.000 eura, a kombinirat će se s hibridnim i električnim pogonom

Ispuhivanje' motora nije potrebno, a nije ni preporučljivo

Za svaki motor je najbolje ako se vozi normalno, od niskih do visokih okretaja, ovisno o potrebi. Iznad okretaja najveće snage preporučljivo je ići samo u iznimnim situacijama

Važno: Smije li se dvomaseni zamašnjak zamijeniti jednomasenim?

Baš i ne. Tim se 'uštedom' može napraviti višestruka šteta, jer se ne prigušuju vibracije motora i dinamička opterećenja (udari) te se uništavaju vitalni dijelovi klipnog mehanizma

DOHC, dva bregasta vratila u glavi, prvi je 1912. ugradio Peugeot!

Omogućava postavljanje ventila ukošeno (u V položaju) te povećanje njihove veličine i broja, što povećava punjenje i pražnjenje cilindara. Time raste učinkovitost i snaga motora

ZF razvija vanjski bočni zračni jastuk

Inovativno rješenje za najopasnije udare u automobil donosi revoluciju u sigurnosti, jer višestruko smanjuje rizik pogibeljnog ishoda pri bočnom udaru

Dobro je znati: Zašto s plinskim napajanjem pregaraju ventili?

Najčešći je uzrok nepodešen zazor, jer se na plinski pogon povećava toplinsko opterećenje te habanje sjedišta ventila i ventila, a bez podešavanja povećava se rizik pregaranja