127. OBLJETNICA

13. lipnja 1895. završena prva prava automobilska utrka u povijesti

Utrka Paris-Bordeaux-Paris, duga čak 1178 km, startala je 13. lipnja 1895. u Versaillesu  

Budući da je riječ o automobilizmu, sportu punom kontroverzi i odluka za zelenim stolom, pobjednikom je na kraju proglašen – trećeplasirani vozač! Prva autoutrka održana je godinu nakon prvog automobilskog nadmetanja uopće, ocjenske utrke od Pariza do Rouena, te je smatramo prvom pravom, pošto se tražilo najbržeg sudionika…

Émile Levassor, automobilom vlastite konstrukcije, Panhard & Levassor, prevalio je put za 48 sati i 47 minuta (šest sati ispred drugoplasiranog!), ostvarivši prosječnu brzinu od 24,2 km/h. No nastupao je u automobilu sa samo dva sjedala, a po propozicijama utrka je bila raspisana za četverosjede, tako da je pobjednikom proglašen Paul Koechlin, koji je za volanom automobila Peugeot stigao 11 sati kasnije!

Zanimljivo, Levassor je u Bordeaux stigao znatno ranije nego su organizatori pretpostavljali da bi se itko mogao pojaviti, pa je morao probuditi organizatore kako bi dobio potvrdu. No pojavio se i mnogo veći problem: vozač koji ga je trebao zamijeniti i odvesti povratnu dionicu po dogovoru se imao pojaviti tek za nekoliko sati, a nitko nije imao pojma u kojem je hotelu odsjeo.

Levassor nije imao alternativu – malo se razgibao, pojeo sendviče, popio malo šampanjca i ponovno sjeo za upravljač. Na povratku je zastao u nekom restorančiću, pedesetak kilometara od Pariza, i još nešto prigrizao te bez ikakvih problema stigao na cilj nakon gotovo dva dana neprekidne vožnje.

Zanimljivo, braća Michelin su nastupili automobilom Peugeot L’eclair, prvi put na utrci u automobilu s pneumaticima (gumama napunjenim zrakom). Ponijeli su 22 rezervne zračnice (bile su to gume s odvojenom zračnicom – Tube Type), ali su potrošili toliko vremena na njihove izmjene, da su nakon tri dana i 18 sati odustali.

Stvarni pobjednik utrke Levassor, koji je poput ostalih sudionika, osim braće Michelin, vozio automobil na kotačima s tvrdom gumom, rekao je da gume punjene zrakom, očito, nikada neće biti od koristi za automobile!