Béla Barényi, mađarski izumitelj s više od 2500 patenata, poznat je po šasiji od konkavnog čvrstog krova za Mercedes-Benz W113 “Pagoda” iz 1963. Pasivna sigurnost automobila i deformacijske zone njegovo su naslijeđe
Mnogo je velikih i značajnih ljudi u povijest autoindustrije, a Béla Barényi je među najvećima, kako god računali. Ovaj etnički Mađar, rođen 1. ožujka 1907. u gradiću Hirtenberg pored Beča, u obitelji profesora vojne akademije iz Bratislave, posvetio će život inovacijama. Dosta izvora smatra ga svojevrsnim svjetskim rekorderom među izumiteljima, s više od 2500 registriranih patenata, od kojih je nemali dio vezan za automobile.
No u to su najvjerojatnije uračunati patenti za iste izume kod raznih nadležnih tijela, Europski patentni ured zna za 1244 patenta, od čega ih je u Njemačkoj, gdje je proveo najveći dio radnog vijeka, registrirano 595. Koju god brojku uzeli kao referentnu, fascinantna je – no nisu brojke ono po čemu ga pamtimo, nego gotovo nemjerljivi doprinos razvoju sigurnosti automobila.
Po završetku studija u Beču zaposlio se u tvrtki Austro-Fiat, potom radio za Steyr i Adler, a 1939. je prešao u Daimler-Benz, gdje će raditi do umirovljenja 1974. Već je tada, pri razgovoru za posao, jasno iznio ideje projekata na kojima će raditi sljedećih 30 godina. Zanimljivo, odmah mu je nakon dolaska u tvrtku povjereno vođenje odjela inicijalnog razvoja novih modela, jer je shvaćeno da su ideje revolucionarne i primjenjive tek na modelima koji će se pojaviti za 15-20 godina.
Nije imalo smisla popravljati već učinjeno, zamisao je bila posve izmijeniti način konstrukcije automobila. Barényi je povjerenje opravdao, vjerojatno pritom spasivši više života nego ma tko drugi u svijetu automobila. Smatra ga se ocem koncepta deformacijskih zona automobila i upravljačkog stupa koji se u sudaru prelama bez ozljeđivanja vozača, a upravo su ti izumi drastično smanjili smrtnost u nesrećama, te su ih i ostali konstruktori automobila morali prihvatiti.
U tvrtki Mercedes-Benz je 1966. osnovao i danas aktivni odjel za aktivnu i pasivnu sigurnost. Crash test nije njegov izum (prvi su se proizvodili u SAD-u, u vremenima kad je još prednjačila u inovacijama i bila uzor europskim proizvođačima automobila), ali ga je vrlo rano počeo primjenjivati. “Repaš” Mercedes-Benz W111 je prijelomni model, konstruiran s jasno izraženim deformacijskim zonama i testiran na suvremeni način.
Pored sigurnosnih inovacija poznat je i po konstrukciji konkavnog čvrstog krova. za seriju Mercedes-Benz W113 iz 1963., koja je po njemu ponijela nadimak “Pagoda”. Dakako, premda je i to bilo iz sigurnosnih razloga, mi uglavnom doživljavamo ovo kao dizajnerski detalj. Nakon umirovljenja ostao je živjeti u Njemačkoj i baviti se istraživačkim radom do smrti 1997. Oporučno je ostavštinu poklonio bečkom Tehničkom muzeju. Jedna austrijska automobilska nagrada nazvana je po njemu.
Béla Barényi, “otac” pasivne automobilske sigurnosti, umro 30. svibnja 1997.