BMW 501, prvi bavarski automobil nakon II. svjetskog rata, predstavljen je 6. rujna 1951. na salonu u Frankfurtu
BMW 501, barokna limuzina dugačka 4800 mm, široka 1803 mm i visoka 1549 mm pokretala se starim rednim 6-cilindrašem, obujma 1971 ccm i snage 73 KS, na potpuno novom neovisnom ovjesu. Bio je to dobar automobil, ali Mercedes-Benz je proizvodio bolje automobile i prodavao ih za manje novca.
BMW je tijekom svog života poboljšao BMW 501, prvo s 501A, zatim 501/3, a model je na kraju evoluirao u 502 s V8 motorom – što je u konačnici rezultiralo puno većim interesom, ali i zadovoljstvom kupaca. Ti automobili nisu bili spas za BMW, ali su mu omogućili nastavljanje poslovanja tijekom vremena koje je bilo kobno za mnoštvo naizgled stabilnijih automobilskih kompanija. BMW 501 je dizajnirao Peter Schimanowski, a nedugo nakon što je stigao prvi prototip, uprava BMW-a naručila da dizajner Pininfarina izradi alternativu.
Smatralo se da je prototip Pininfarine previše sličan njegovom dizajnu za limuzinu Alfa Romeo 1900, pa je BMW ostao pri dizajnu Schimanowskog. Čelično je tijelo bilo puno teže nego što je Schimanowski izračunao, što je rezultiralo da dovršeni automobil raspolaže s masom od 1430 kg. Rezultat su pretrpjele performanse, s maksimalnom brzinom od 135 km/h i ubrzanjem do 100 km/h koje je trajalo 27 sekundi.
BMW 501 je time bio inferioran izravnom konkurentu Mercedes-Benz 220 sa 6-cilindarskim motorom. Doduše, inačica BMW 502 pokretala se V8 OHV motorom koji je razvijao 112 KS. Nudio je dobre performanse (160 km/h), čak i bolje nego Mercedes-Benz Ponton toga doba. Od modela BMW 501, razlikovao se po obilju kromiranih detalja te je serijski imao pojedinačna prednja sjedala (do tad je bila jednodijelna klupa) i prednje maglenke.
Zanimljivo je kako je u tom modelu bio prvi poslijeratni BMW V8 motor, a proizvođač je tek 1992. proizveo njegovog duhovnog nasljednika (interne oznake BMW M60). No, zbog previsoke cijene od tadašnjih 17,800 DM interesa baš i nije bilo te je prodano svega 190 primjeraka unutar prve godine proizvodnje. Zanimljivo je kako je u tom modelu bio prvi poslijeratni BMW V8 motor, a proizvođač je tek 1992. proizveo njegovog duhovnog nasljednika (interne oznake BMW M60).
No, zbog previsoke cijene od tadašnjih 17,800 DM interesa baš i nije bilo te je prodano svega 190 primjeraka unutar prve godine proizvodnje. Novinarski primjerak BMW 501 u ožujku 1953. dobio je pohvale od strane Auto- und Motorrad-Welt časopisa, poglavito zbog otpora vjetra koji je bio bolji od prosječnog. Također, dobra kvaliteta vožnje i učinkovit sustav grijanja bili su aduti ovog vozila, a na testu je rečeno kako je potrošnja goriva iznosila 10,3 l na 100 kilometara, što je bilo OK.
Omiljen je to bio izbor i za policiju diljem Njemačke i Bavarske, pogotovo model 502. Zbog dobrih performansi V8 motora i dobre krajnje brzine, bili su svojevrsni strah i trepet za sve kriminalce kojima tad nije bilo lako doći do brzih modela kao što su Mercedes-Benz SL ili Porsche 356. Vozila su službeno umirovljena početkom 1970-ih zbog problema s korozijom.
Autori: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić