Velike probleme osjetit će korporacije Renault–Nissan–Mitsubishi, Stellantis i Volkswagen, koje u Rusiji imaju velike proizvodne pogone, a europsku industriju pogodit će prestanak izvoza strateških materijala iz Rusije, posebice paladija za katalitičke ispušne sustave te nikla za turbopunjače
Izvor: Autozeitung.de
Najmanje četvrtina dijelova koji se koriste u vozilima ruske proizvodnje dolazi iz inozemstva, uključujući i iz SAD-a, te bi tvornice za montažu mogle imati problema s radom dok su sankcije na snazi. Sankcije će “pretežno utjecati na europske proizvođače automobila i neke azijske, rekao je Joe Phillippi, voditelj AutoTrends Consultinga.
Kako je počela trenutna kriza, Stellantis je povećavao proizvodnju kombija i drugih vozila u tvornici izvan Moskve, za izvoz na Zapad. Također je planirao početi izvoz mjenjača. No, izvršni direktor Carlos Tavares rekao je da će njegova tvrtka možda morati ponovno razmisliti o toj strategiji. “Ako ne možemo opskrbiti tvornicu, ako je to realnost, moramo tu proizvodnju ili prenijeti na druge pogone ili se jednostavno ograničiti”, rekao je Tavares tijekom razgovora o zaradi u srijedu.
Među europskim proizvođačima koji posluju u Rusiji, Volkswagen je u priopćenju rekao: “Stupanj utjecaja na naše poslovne aktivnosti u pogođenim zemljama kontinuirano se utvrđuje.” Kako kriza u Ukrajini eskalira i predsjednik Joe Biden uvodi nove sankcije usmjerene na rusko gospodarstvo, moglo bi doći do značajne kolateralne štete za autoindustriju, uključujući proizvođače automobila i dobavljače dijelova u SAD-u, Europi i Aziji.
Rusija je jedan od najvećih svjetskih dobavljača nekoliko ključnih metala, uključujući paladij i nikal, koji se koriste u proizvodnji automobila diljem svijeta. Također je dom velike proizvodne baze, koja uključuje niz tvornica u vlasništvu stranih proizvođača kao što su Stellantis, Volkswagen i Toyota.
Budući da najmanje četvrtina dijelova koji se koriste u vozilima ruske proizvodnje dolazi iz inozemstva – uključujući i iz SAD-a. – te bi tvornice za montažu mogle imati problema s radom dok su sankcije na snazi, smatraju analitičari i dužnosnici industrije. Utjecaj sankcija također bi mogao pogoditi. Rusija je treći najveći svjetski dobavljač nikla koji se koristi u litij-ionskim baterijama i osigurava 40 posto paladija koji se koristi u katalitičkim pretvaračima, a koji se može naći u svim vozilima na plin i dizel. Ako ruski predsjednik Vladimir Putin uzvrati Zapadu prekidom zaliha paladija, “proizvođači automobila bi morali pronaći alternativne zalihe ili ne bi mogli proizvoditi vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem”, rekao je Sam Abuelsamid, glavni analitičar automobila za Guidehouse Insights, istraživačka tvrtka.
Južna Afrika i Zimbabve također proizvode značajne količine paladija, ali čak i prije nego što su ruske trupe ovog tjedna prešle u dvije regije Ukrajine, cijena rijetkog metala brzo je rasla. Sredinom prosinca paladij je pao na čak 1600 dolara po unci. U srijedu se popeo na nešto više od 2400 dolara. Takvo povećanje cijena moglo bi dodati 150 USD prosječnoj cijeni novog vozila, a više od 200 USD SUV-ovima, pickupovima i sportskim automobilima s većim motorima.
Proizvođači automobila morali bi odlučiti hoće li progutati dodane troškove ili ih prenijeti na potrošače u trenutku kada su cijene novih vozila već na rekordnim razinama, premašivši 45.000 dolara u siječnju. Ako su zalihe nikla ograničene, to bi moglo usporiti proizvodnju baterija koje se koriste u električnim vozilima i zadati udarac velikoj inicijativi Bidenove administracije – da električna vozila čine polovicu svih novih automobila do 2030.
Postoje dodatni izvori nikla – Indonezija i Filipini, dva najveća – ali potražnja i cijene rastu i proizvođači automobila bi se mogli suočiti s istim izazovima kao s paladijem, kaže Abuelsamid. Ruski proizvođači automobila također imaju razloga za brigu. Oni ovise o inozemnim izvorima za 25 posto dijelova potrebnih za održavanje vlastitih pogona za sklapanje automobila. Jedan proizvođač, Gaz grupa, javno je upozorio da će morati zaustaviti proizvodnju ako se uvedu sankcije. Gaz proizvodi laka i srednja gospodarska vozila, autobuse i automobilske komponente za domaće i izvozno tržište.
Nekoliko stranih proizvođača automobila također ima veliku prisutnost u srcu bivšeg Sovjetskog Saveza i partnerstva s domaćim ruskim tvrtkama. Među njima je euro-američki proizvođač automobila Stellantis — nastao prošle godine spajanjem Fiat Chrysler Automobilea i PSA Grupe. Sankcije će “pretežno (će) utjecati na europske proizvođače automobila i neke Azijate”, rekao je Joe Phillippi, voditelj AutoTrends Consultinga.
Kako je počela trenutna kriza, Stellantis je povećavao proizvodnju kombija i drugih vozila u tvornici izvan Moskve, za izvoz na Zapad. Također je planirao početi izvoz mjenjača. No, izvršni direktor Carlos Tavares rekao je da će njegova tvrtka možda morati ponovno razmisliti o toj strategiji. “Ako ne možemo opskrbiti tvornicu, ako je to realnost, moramo tu proizvodnju ili prenijeti na druge pogone ili se jednostavno ograničiti”, rekao je Tavares tijekom razgovora o zaradi u srijedu.
Među europskim proizvođačima koji posluju u Rusiji, Volkswagen je u priopćenju rekao: “Stupanj utjecaja na naše poslovne aktivnosti u pogođenim zemljama kontinuirano se utvrđuje.”