Jubilarni Yaris GR Sport, proizveden je u Toyotinoj tvornici u Francuskoj, na mjestu gdje se Yaris proizvodi od 2001.
Višestruko nagrađivani i popularni Toyota Yaris ostvario je brojku od 10 milijuna prodanih primjeraka širom svijeta i tako se pridružio ostalim popularnim Toyotinim modelima Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser koji su već postigli 8-znamenkastu brojku.
Yaris je vodeći u klasi u pogledu inovacija i pionir po pitanju uvođenja novih tehnologija i koncepata u segment kompaktnih automobila i to već četvrt stoljeća, a tijekom čitavog tog razdoblja postojano je najprodavaniji Toyotin model u Europi.
Zadnja generacija modela Yaris jasno je dokazala koliko se ovaj model može prilagoditi potrebama kupaca, a obitelj je proširena i 2020. godine pridružio joj se dobro prihvaćen model GR Yaris, sportski model čistih performansi, a 2021. i povišeni gradski crossover SUV, Yaris Cross.
Do kraja veljače 2023. godine ukupna prodaja automobila iz obitelji Yaris u Europi dosegla je 5 5155 506 primjeraka od kad je prva generacija modela Yaris plasirana na tržište 1999. godine. Godine 2022. prodajne brojke za Yaris iznosile su više od trećine ukupno ostvarenog prodajnog rezultata za sve modele Toyota u Europi, s 185 781 prodanim primjerkom modela Yaris, 156 086 prodanih primjeraka modela Yaris Cross i 5 392 prodanih primjeraka modela GR Yaris, s udjelom od 8 % u ukupno ostvarenoj prodaji.
Yaris je iskonski globalni Toyotin model s proizvodnim tvornicama širom svijeta. Proizvodnja modela Yaris započela je u siječnju 1999. godine u tvornici Takaoka, u gradu Aichi u Japanu. Danas se Yaris proizvodi u 10 zemalja: Japanu, Brazilu, Kini, Tajvanu, Indoneziji, Maleziji, Pakistanu, Tajlandu, Francuskoj i Češkoj.
Tvrtka Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) proizvodi Yaris u Europi od 2001. godine, a Yaris Cross od 2021. godine, što je godina kad je i tvrtka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) započela s proizvodnjom modela Yaris u Kolinu kako bi se ispunila povećana potražnja za ovim modelom u Europi. Brojka ukupno proizvedenih modela iz obitelji Yaris u Europi dosegla je brojku veću od 4,6 milijuna do kraja 2022.
Ključne komponente modela Yaris, primjerice, benzinski i hibridni električni motori i mjenjači, također se proizvode lokalno, u tvornici Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), koja istim komponentama opskrbljuje podružnice TMMF i TMMCZ.
U okviru svoje misije osiguranja elegantnog i praktičnog rješenja za mobilnost koje će ispuniti potrebe modernog stila života, Yaris ima zapanjujuću povijest u uvođenju inovativnih rješenja u pogledu sigurnosti, učinkovitosti i performansi, čega se kupci ne mogu zasititi.
Prva generacija modela Yaris prvi je Toyotin model koji je osvojio dugo priželjkivanu titulu automobila godine 2000. godine, iste godine kad je titula automobila godine u Japanu dodijeljena modelu Toyota Vitz, kako se Yaris zove u Japanu. Sve generacije modela Yaris nakon toga uvijek su bile u užem izboru za automobil godine, a 2021. godine zadnja i aktualna generacija postala je prvi model koji je prestižnu titulu automobila godine osvojio dva puta u 21. stoljeću.
Prva generacija – Piccolo Genio ili mali genije
Krajem 90-ih godina 20. stoljeća Toyota je željela razviti novi kompaktni automobil za globalnu upotrebu u 21. stoljeću. Osmišljen je potpuno novi model na temeljima već renomiranog supermini modela Toyota Starlet, što je bio velik korak jer to su bile velike cipele koje je trebalo ispuniti. Kako bi se to ostvarilo, model je redizajniran tako da izgleda moderno i opremljen je najnovijim tehnologijama i postao je preteća i uzor za naredni milenij u automobilskom svijetu, model koji je uveo nova pravila u segment malenih automobila svojim revolucionarnim, „malenim, a opet tako velikim” dizajnom.
Svijet je tako dobio priliku po prvi put vidjeti Toyotinu viziju s potpuno novim konceptnim automobilom, Toyota Funtime, koji je predstavljen na Sajmu automobila u Frankfurtu 1997. godine, kao dio projekta konceptnih modela „Fun” koji su svi bili svestrani i izgrađeni na istoj platformi. Dizajn ovog konceptnog automobila osmislio je Toyotin dizajnerski studio u Europi (eng. Toyota’s European Office of Creation (EPOC)) u Bruxellesu, u Belgiji.
Godinu dana kasnije, novi proizvodni model Toyota Yaris premijerno je predstavljen na Sajmu automobila u Parizu. Vanjštinu je dizajnirao studio EPOC (koji će ubrzo nakon toga postati Toyota European Design Development (ED2)), dok je dizajn unutrašnjosti bio produkt zajedničke suradnje europskog i japanskog tima. Prva generacija modela Yaris bila je elegantna, puna karaktera i potpuno u europskom stilu, s relativno visokom, prostranom i organski oblikovanom karoserijom, izrađenom oko središnjeg dizajnerskog koncepta ljudskih dimenzija.
Premda su vanjske dimenzije bile ugodno kompaktne, unutrašnjost supermini modela Yaris bila je iznenađujuće udobna i praktična s čak više prostora od brojnih većih modela, s puno prostora za glavu i fleksibilnim rasporedom sjedala kako bi se dobilo više prostora za pohranu.
Pametan, minimalistički opremljen i iznimno estetski privlačan model sadržavao je sve što je potrebno za sigurnost, pa je prvi Yaris tako postao najsigurniji automobil u svom segmentu prema ocjenama dobivenim na testiranju Euro NCAP, čime je postavo trend koji ne jenjava ni danas.
Inovativnu prvu generaciju modela Yaris pogonio je napredan i učinkovit 1,0-litreni benzinski motor, koji je zahvaljujući činjenici da pruža jednaku razinu snage kao klasični 1,4-litreni motor dobio nadimak „moćan atom”, a razina snage koju je postizao bila je zavidnih 68 DIN ks i već je prve godine, 1999., zaradio nagradu međunarodnog motora godine.
Yaris se zauvijek upisao u Toyotinu povijest nakon što je ovjenčan titulom automobila godine 2000. jer je time postao prvi Toyotin model ikad koji je osvojio ocu prestižnu nagradu koju dodjeljuje žiri sastavljen od uglednih europskih auto novinara. Žiri je pohvalio izgled unutrašnjosti i vanjštine modela Yaris, kao i svestranost i udobnost putničkog prostora. Yarisov 1,0-litreni motor također je pohvaljen radi briljantnosti i niske potrošnje i žiri ga je proglasio najboljim 1,0-litrenim benzinskim motorom na tržištu. Druga opcija motora uvedena je kasnije iste godine, pa su kupci mogli naručiti model s pet vrata i 1,3-litrenim VVT-i motorom snage 87 DIN ks.
Godine 2001. Yaris je pomogao na tržište plasirati posebnu liniju modela visokih performansi za Europu, T-Sport. Yaris T-Sport s troja vrata bio je opremljen snažnim 1,5-litrenim VVT-i motorom snage 160 DIN ks pri 6000 o/min, posebno prilagođenom šasijom, ojačanom karoserijom i sportskom unutrašnjosti. Vodeći u klasi, ovaj model ubrzavao je od 0 do 100 km/h brže od tadašnjih konkurenata s 1,6-litrenim motorom, odnosno ubrzanje je iznosilo 9 sekundi, ali i još brže pri sredini mjernog raspona između 60 i 100 km/h (8,4 sekunde), što je bilo puno bolje od usporedivih konkurenata. Zahvaljujući uspješnosti modela Yaris T-Sport, postavljeni su temelji za daljnji razvoj performantnih verzija ove serije, što se nastavilo za svaku generaciju modela Yaris otada.
Nakon što je 2002. godine uveden 1,4-litreni D-4D dizelski motor, s kojim je Toyota postala prvi proizvođač automobila na svijetu koji proizvodi dizelske motore u potpunosti od aluminija, odabir pogonskog sklopa za proizvodni program modela Yaris u potpunosti se promijenio.
Yaris je brzo posto miljenik kupaca širom Europe zato što im je bio praktičan, zabavan, moderan i elegantan, pravo rješenje za svakodnevnu gradsku vrevu i pouzdan partner na duljim putovanjima, što se odrazilo i na prodajne rezultate širom svijeta s više od 1,2 milijuna prodanih primjeraka iz prve generacije.
Inovativan i dopadljiv izgled i karakter prve generacije modela Yaris možda je najbolje ukratko opisan u vodećoj rečenici iznimno uspješne Toyotine reklamne kampanje u Italiji, gdje je ovaj novi automobila od milja prozvan „piccolo genio” ili „mali genije”.
Automobil s puno imena
Osim ljupkih nadimaka, Yaris je poznat pod različitim nazivima širom svijeta. Dobro poznati naziv Yaris izvedenica je riječi „Charis”, oblik iste riječi u nominativu jednine kao „Charites” (engleski termin za Harite), grčke boginje ljupkosti i ljepote, ljudskog šarma i plodnosti.
Od premijernog predstavljanja modela u Japanu 1999. godine, pa sve do njegove aktualne generacije, model se na tržištu prodaje pod nazivom Vitz. Ovisno o varijanti i regiji, model je također poznat pod nazivom Toyota Platz, Echo, Belta, Vios i Scion iA. Na nekim se tržištima prodaje i pod nazivom Daihatsu Charde i Mazda2.
Prodajna brojka od 10 milijuna odnosi se samo na nazive Yaris, Vitz, Yaris Cross i GR Yaris.
Druga generacija – performantni model s pet zvjezdica
Yaris je u drugog generaciji, koja je na tržište u Europi plasirana 2005. godine, postao još bolji. Već poznati pametni dizajn automobila s optimalnim prostorom u unutrašnjosti, visokom razinom udobnosti te opremljen naprednim tehnološkim rješenjima za veću sigurnost i performanse, dodatno je poboljšan, a korisničko iskustvo bilo je još bolje.
Zahvaljujući pristupu, koji je baziran na „velikim automobilima”, kao i većim ukupnim dimenzijama automobila, druga generacija bila je prostranija no ikad, s prostorom jednako velikim kao kod većih automobila iz C segmenta, a sve zahvaljujući ravnom stražnjem dijelu krova, koji omogućuje da se tri odrasle osobe udobno smjesta na stražnja sjedala, koja su djeljiva 60:40 i klizno se pomiču i spuštaju kako bi se osigurao impresivni prostor od 880 mm za noge putnika straga.
Najbolja u klasi zapremnina prtljažnog prostora od 737 litara postignuta je djelomično zahvaljujući Toyotinom praktičnom sustavu Easy Flat, koji omogućuje brzo i jednostavno preklapanje stražnjih sjedala i stvaranje dodatnog ravnog prostora za prtljagu. Rezultat pomno osmišljenih detalja i usmjerenost na udobnost putnika su precizno ugođen zvuk zatvaranja vrata i prostor za pohranu zapremnine 18,2 litre samo na ploči s instrumentima.
Dodatno su poboljšane performanse i učinkovitost, kao i dinamičnost i udobnost pri vožnji, čemu je značajno doprinijela činjenica da je nova karoserija bila iznimno aerodinamična s koeficijentom vuče od malenih 0,30.
Zavidna povijest postavljanja sve viših i viših sigurnosnih standarda nastavila se s ocjenom od pet zvjezdica na Euro NCAP testiranju za zaštitu putnika, po prvi put za Yaris. Ova razina bezbrižnosti odnosno sigurnosti postignuta je zahvaljujući Toyotinom naprednom sustavu za sprečavanje probijanja putničkog prostora i do devet zračnih jastuka posvuda u putničkom prostoru, uključujući zračni jastuk za koljena na strani vozača (dotad nezamislivo za automobil veličine Yarisa).
Druga generacija modela Yaris imala je u ponudi verzije s tri i pet vrata uz mogućnost odabira tri vrste motora. Novi 1,0-litreni VVT-i benzinski motor bio je štedljiv i imao je visoke performanse, a istovremeno je bio lagan i osiguravao je vodeću u klasi snagu (69 DIN ks) i moment (93 Nm). Ovaj 1,3-litreni VVT-i motor, preuzet iz prethodne generacije modela, ostao je popularan zahvaljujući niskom momentu i velikoj snazi koji pružaju sportski, a opet glatki osjećaj pri vožnji. Dizelski motor, 1,4-litreni D-4D, promijenjen je i dolazi u novoj inačici snage 90 DIN ks i s okretnim momentom od 3600 o/min.
Budući da je Yaris postajao sve popularniji među vozačima svih dobnih skupina, pomama za više sportskom opcijom zadovoljena je modelom Yaris TS, Ova nova varijanta sportskog hatchbacka premijerno je predstavljen 2006. godine na Sajmu automobila u Parizu, a bio je opremljen novim 1,8-litrenim Dual VVT-i motorom snage 132 DIN ks, razvijao je maksimalnu brzinu od 194 km/h, imao je sportski ovjes, a i izgledao je sportski sa stražnjim spojlerima i bočnim proširenjima.
Budući da je u to vrijeme sve više porasla ekološka osviještenost, u Europi je porasla potražnja za manjim automobilima koji troše manje goriva. Yaris je bio predvodnik sa svojom kombinacijom elegantnog, urbanog izgleda i inovativnih inženjerskim rješenjima. Tehnologija Toyota Optimal Drive uvedena je 2009. godine, a donijela je značajna poboljšanja u pogledu potrošnje goriva i razina štetnih emisija, a da to nije nimalo utjecalo na već poznate visoke performanse modela Yaris.
Treća generacija – dobro nam došao hibrid
Pionirski duh karakterističan je za sve modele Yaris, a 2012. godine revoluciju je donijela treća generacija ovog supermini modela, kad je na tržištu predstavljena potpuno hibridna opcija, koja je postala tehnološki najnapredniji Yaris.
Tri su godine utrošene na razvoj i značajna poboljšanja pogona Hybrid Synergy Drive, uključujući redizajn otprilike 70 % dijelova motora, a sve kako bi se izradio Toyotin najlakši i najkompaktniji hibridni sustav koji ne utječe negativno na performanse, udobnost u unutrašnjosti ni zapremninu prtljažnog prostora.
Kao prvi potpuno hibridni model u B segmentu automobila, a i još jedan prvijenac ovog poznatog i naprednog modela, Yaris je postao simbol Toyotine predanosti da iskoristi sve pogodnosti hibridnog sustava, primjerice, da osigura nisku potrošnju i bezbrižnu vožnju svojem sve većem broju kupaca, ali i njene želje da uvede potpuno hibridne verzije u cijeli asortiman za ovaj model.
Zahvaljujući najnaprednijoj tehnologiji za povrat ispušnih plinova i električnoj pumpi za vodu, hibridni pogon osigurao je modelu Yaris vodeće u klasi performanse i potrošnju goriva, sve putem sustava snage 100 DIN ks, uz mogućnost vožnje samo na struju po prvi put u potpunosti bez štetnih emisija.
Osim što je treća generacija modela Yaris bila značajan korak prema naprijed u tehničkom smislu, postavila je nove standarde i u pogledu elegancije, sa sofisticiranom vanjštinom i odvažnim opcijama boje te aerodinamčki optimiziranim oblikom karoserije, koji je modelu omogućio postizanje vodećeg u klasi koeficijenta vuče od 0,287.
Godine 2017. laboratorij Toyota European Design and Development i inženjerski timovi u Europi preuzeli su vodeću ulogu u globalnom projektu vrijednom 90 milijuna eura kako bi dodatno unaprijedili treću generaciju modela Yaris, što je rezultiralo s više od 900 novih dijelova za poboljšanje dizajna, dinamičkih performansi i sigurnosti.
Na temelju još jedne dobivene ocjene s pet zvjezdica na Euro NCAP testiranju, u cijeli su proizvodni program u okviru redizajna uvedene tehnologije Toyota Safety Sense, što je još jednom pokazalo da je sigurnost najvažnija za Yaris, a uz to su predstavljene i nove dizajnerske izmjene sprijeda i straga, a kreirao ih je Toyotin dizajnerski studio ED2.
Toyotin povratak u FIA svjetsko reli prvenstvo (WRC) 2017. s timom Toyota GAZOO Racing dovelo je do razvoja ograničenog izdanja modela Yaris, Yaris GRMN, prvo GRMN vozilo (što je kratica za engleski „GAZOO Racing tuned by the Meister of Nürburgring”) koje će Toyota proizvoditi i prodavati u Europi. Autentična kvaliteta sportskog automobila zajamčila je prodaju 400 primjeraka modela Yaris GRMN i prije nego što je automobil uopće stigao u prodajno-izložbene salone.
Godine 2018. u asortiman modela dodana je verzija Yaris GR SPORT, također inspirirana timom Toyota GAZOO Racing, kao prvi model GR SPORT ikad plasiran na europsko tržište. Uspjeh koji nanizali modeli iz asortimana GR SPORT doveo je do toga da se sportske verzije uvedu i u ostale asortimane modela u Europi, uključujući Yaris, Yaris Cross, Corolla, C-HR, RAV4 i Hilux.
Četvrta generacija – dinamične performanse i sigurnost
Četvrta generacija modela Yaris, na tržište plasirana 2020. godine, posebno je osmišljena da bude najsigurniji kompaktni automobil na svijetu, a zahvaljujući naprednim sustavima za pomoć u vožnji (ADAS) koji su uvedeni u osnovnu opremu. Ovo je ujedno i prvi model poznato pod nazivom Yaris posvuda u svijetu.
Povratkom na koncept „malen, a opet tako veliki” novi je model bio još dinamičniji, kraći, širi i duži od prethodnog, a upadljiva vanjština jasno je odašiljala poruku da je dovoljno spretan i kompaktan za vožnju i parkiranje po gradu, dok je unutrašnjost ostala jednako prostrana i udobna.
Ključni element za ostvarenje viših ciljeva i ambicija za četvrtu generaciju bila je Toyotina nova globalna struktura (TNGA) i njena platforma GA-B. Yaris je postao prvi kompaktni automobil koji je izrađen na ovoj modularnoj platformi koja poboljšava dinamične performanse i razinu upravljivosti i kvalitetu vožnje, a ostvaruje to putem niskog gravitacijskog središta i zahvaljujući iznimno krutoj karoseriji.
Platforma GA-B također doprinosi privlačnosti dizajna, sa siluetom oblikovanom na temelju slike trkača u niskom startu. Automobil izgleda šire, niže i kompaktnije, a niži položaj sjedenja za vozača kreira tzv. „zbijen i spretan” osjećaj i izgled kakav jedan energetičan i dinamičan automobil koji je uvijek spreman za pokret i treba imati.
Sveukupno je učinkovitost pogonskog sklopa povećana za 22 %, bez negativnog učinka po performanse, što je donijelo 16 % poboljšanja i osiguralo ukupnu izlaznu snagu sustava od 116 DIN ks. Dinamičniji pogon rezultat je boljeg odaziva gasa, što je doprinijelo tome da se ubrzanja od 0 do 100 km/h popravi za 15 % i bude izvrsnih 9,7 sekundi.
Najnovija generacija hibridne tehnologije optimizirana je u pogledu težine, performansi i učinkovitosti, pa su se promijenile i vozne sposobnosti modela Yaris samo na struju. Bezbrižnost uživanje u vožnji samo na struju dostupno je pri brzinama do 130 km/h, a veća hibridna snaga poboljšava ubrzanje pri manjim brzinama na autocesti, dok linearnije ubrzanje stvara snažniji i zabavniji osjećaj pri vožnji.
Četvrta generacija modela Yaris tako je opet bila najpopularniji model u Europi i postaja je najprodavaniji model u regiji po prvi put, a sve zahvaljujući modernoj kombinaciji kompaktnosti, gradske elegancije, bogate opreme i najniže potrošnje goriva u klasi.
Gotovo dva desetljeća nakon što je Yaris Toyoti po prvi put osvojio titulu automobila godine, četvrta generacija modela Yaris postala je automobil godine 2021. nakon glasovanja žirija koji je bio sastavljen od 59 europskih auto novinara. Žiri je pohvalio hibridnu tehnologiju modela Yaris zbog glatko vožnje, niskih emisija i pristupačne cijene, što je ujedno najbolji dokaz zašto više od 80 % kupaca modela Yaris bira hibridni pogonski sklop. Isto tako, Yaris je priznanje dobio zbog svog dizajna, dinamičnih performansi i vodeće u klasi razine sigurnosti.
Godine 2022., novi se Yaris GR SPORT, izrađen na bazi četvrte generacije modela Yaris, počeo prodavati u Europi u ekskluzivnoj, novoj sivoj boji karoserije Dynamic Grey, dvobojna verzija s ukrasnim elementima u crnoj boji. Novi besprijekorni 18-inčni kotači sa strojno obrađenim završnim krakovima u crvenoj boji jasno pokazuju odakle model potječe i vrište GAZOO Racing, dok je dizajn prednje rešetke potpuno nov, s upadljivim G-uzorkom. Yaris GR SPORT također ima posebno prilagođen ovjes i kruću karoseriju za bolji odaziv, veću udobnost i bolji osjećaj pri vožnji.
GR Yaris – nagrađivani sportski automobil
Prateći stope uspješnog modela Yaris GRMN i prvog modela Yaris GR SPORT, 2020. godine stigao je prvi originalni potpuno sportski GAZOO Racing automobil i pravo oličenje performansi, GR Yaris.
Ovaj cestovni sportski automobil inspiraciju crpi iz uspješnosti modela Yaris World Rally Car, s kojim je Toyota s timom GAZOO Racing World Rally Team osvojila dva naslova proizvođača i dva naslova vozača i suvozača u trenutku kad je model izašao na tržište. Zadržao je ulogu svog prethodnika po imenu kao predvodnik novih, inovativnih tehnologija zbog čega je i zaslužio veliko priznanje i postao odmah moderni klasik.
GR Yaris razvijen je neposredno na temelju Toyotina iskustva u reliju i na jedinstvenoj platformi, kombinaciji nove platforme GA-B sa stražnjim dijelom nastalim prilagođavanjem platforme GA-C. Ima lagane aluminijske ploče karoserije i krov izliven od kompozitnog ugljika, kao i brojne druge dijelove od laganih materijala koji doprinose smanjenju ukupne težine automobila.
Pod poklopcem motora, u srcu automobila nalazi se najsnažniji na svijetu motor s tri cilindra, ali ujedno i najmanji i najlakši 1,6-litrenu turbo motor. Sa snagom od 261 KSi momentom od 360 Nm, model GR Yaris ubrzava od 0 do 100 km za samo 5,5 sekundi, a maksimalna brzina koju razvija elektronički je ograničena na 230 km/h.
Masa praznog vozila iznosi samo 1280 kg, pa GR Yaris ima izvrsni omjer težine i snage s 4,6 kg na 1 DIN ks, koji se distribuira putem sustava neprekidnog pogona na sva četiri kotača GR-FOUR s elektroničkim upravljanjem. Ova snažna kombinacija, uz dodatno jamstvo ograničene proizvodnje u samo 25000 primjeraka, brzo se rasprodala velikim zaljubljenicima u ovaj model koji su željeli iskusiti najekstremniji Yaris ikad proizveden.
GR Yaris je ujedno predstavljao i svojevrsnu izvidnicu, Toyotin prvijenac u potrazi za ugljično neutralnom budućnosti za proizvodne i trkaće automobile. Dokaz koliko tvrtka predano radi i ulaže u nove i raznolike pogonske tehnologije, u Europi je u kolovozu 2021. premijerno predstavljen redizajniran model GR Yaris H2 s pogonom na gorive ćelije vodika i motor s unutarnjim izgaranjem s gotovo nula štetnih emisija. Predsjednik tvrtke Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda, s legendarnim Juhaom Kankkunenom na mjestu suvozača, obavio je probne trke na reliju Ypres u Belgiji.
Zbog promjene pravila za svjetsko reli prvenstvo, tvrtka Toyota GAZOO Racing predstavila je GR Yaris Rally1, model utemeljen na cestovnoj inačici, za sezonu 2022.
Do danas, tim Toyota GAZOO Racing World Rally Team osvojio je impresivna tri naslova proizvođača i četiri naslova vozača i suvozača te tako Toyoti donio ukupno šest naslova u kategoriji proizvođača na svjetskom reli prvenstvu.
Yaris Cross – autentičan SUV
Po prvi put na tržište plasiran 2021. godine, Yaris Cross savršen je spoj bogatog iskustva i znanja koje Toyota ima u proizvodnji malenih automobila i njezinog bogatog nasljeđa u kategoriji dizajniranja i projektiranja SUV vozila, iz čega je stvoren potpuno novi model, baš po mjeri za svakodnevnu upotrebu, ali s dozom avanture i zabavna duha.
Upečatljiv dizajn dodatno naglašava robusnost i spretnost modela i jasno je vidljiv na linijama karoserije koja je kompaktna, pa je upravljivost jednostavna i prikladna za vožnju po gradu, dok u unutrašnjosti ima dovoljno prostora i pretinaca za odlaganje, a ujedno je vrlo udobna, sve u skladu s filozofijom modela Yaris – „malen, a opet tako velik”.
Yaris Cross donosi iskonske SUV performanse s već dokazanim Toyotinim inteligentnim pogonom na sva četiri kotača koji upotrebljava dodati, samostalni elektromotor na stražnjoj osovini za osiguranje dodatne razine držanja ceste i veće stabilnosti kod zanošenja i u zavojima, kao i veće povjerenje na skliskim površinama.
Kompaktni i lagani sustav AWD-i minimalno utječe na potrošnju goriva i emisije. Zahvaljujući performansama, koje su vodeće u B segmentu SUV vozila, i sustavu AWD, ovaj je model postao jedan od najprodavanijih modela automobila Toyota u Europi.
Brzo nakon izlaska na tržište, Yaris Cross učvrstio je svoj renome i poziciju u višestruko nagrađivanoj obitelji modela Yaris kad je 2022. godine proglašen najboljim gradskim automobilom od strane organizatora izbora za najbolji automobil godine, odabran glasovima 102 člana žirija, sastavljenog od međunarodnih novinara iz 33 zemlje svijeta.
Dizajniran u Europi
Već je od prve generacije europski dizajnerski tim ostavio traga na modelu Yaris, prvo pute, EPOC-a u Bruxellesu, a zatim kroz ED2 nakon preseljenja u veće prostore na Francuskoj rivijeri, pored Nice, gdje posluje od 2000. godine.
Ovo je bio jasan dokaz koliko su se značajno poboljšale razvojne sposobnosti Toyotina europskog dizajnerskg tima, a nakon što je postavio visoke ciljeve za proizvodnju i prodaju u regiji. U okviru globalne mreže dizajnerskih studija tvrtke Toyota, ED2 neprekidno opipava bilo i ispituje „kako diše” europska publika, što se traži, kakva je kupovna moć i kakvi trendovi vladaju, a Yaris se inspirira prikupljenim podacima i bogatom povijesti.
ED dizajnira zajedno s centrima za dizajn u Japanu, ovisno o tome o kojoj se generaciji i modelu vozila radi. Kao i kod prve generacije, vanjština druge generacije modela Yaris iz 2006. izvorno je potekla iz studija ED2, dok je centar iz Japana sudjelovao u dvama redizajnima treće generacije. Za četvrtu generaciju modela Yaris, studio ED2 bio je zadužen za boju, materijal i završnu obradu, eng. Colour, Material & Finishing (CMF), dok su s modelom Yaris Cross dizajneri dobili veće odgovornosti da osim CMF-a pokriju i vanjski dizajn, dok je za proizvodni dizajn bio zadužen centar iz Japana.
Proizveden u Europi
Očekujući jednak uspjeh kao s prvom generacijom modela Yaris, Toyota je u listopadu 1998. godine otvorila novu tvornicu u Valeniennesu, u Francuskoj, dodatno postrojenje za proizvodnju modela Yaris, uz postojeću tvornicu Takaoka. Od samog početka TMMF dizajniran je da bude „zelena, čista i moderna tvornica za 21. stoljeće”. Veličinom je 30 % kompaktnija u odnosu na uobičajene automobilske tvornice koje postoje, zbog čega je imala drastičnu prednost kad su u pitanju smanjenje potrošnje energije i razine emisija. U nekim su radionicama prostori za pohranu i do 10 puta kompaktniji u odnosu na standardne vrijednosti za automobilsku industriju u tvornicama sličnih proizvodnih kapaciteta.
TMMF je proradio u siječnju 2001. godine i u prvoj godini je proizveo 150 000 automobila. Do 2022. godine godišnja proizvoda porasla je na gotovo 255 584 automobila, a tvornica je postala jedna od najvećih tvornica automobila u Francuskoj po broju proizvedenih automobila. Iste je godine Yaris Cross postao model proizveden u najviše primjeraka među svim markama automobila u Francuskoj sa 161 508 proizvedenih primjeraka, čime je s trona skinuo svog brata, model Yaris, koji je na vrh liste dospjeo sedam puta u zadnjih 10 godina.
Tvornica sada zapošljava 5000 ljudi i u nju je ukupno uloženo 1,5 milijardi eura. To uključuje potrebna kapitalna ulaganja za svaku novu generaciju i model, kao i značajna ulaganja kako bi se poboljšale ekološke performanse tvrtke. Samo nekoliko godina nakon izgradnje tvornice dio krova prekriven je fotonaponskim pločama i instaliran je solarni zid površine 400m².
Od 2019. godine tvornica upotrebljava 100 % obnovljivu energiju, a od 2012. u okviru tvornice nalaze se i dva bazena, kombinirane zapremnine 16 000 m³, što znači da je tvornica sada u potpunosti autonomna i po pitanju industrijske vode. Većina potječe od kišnice koja se prikupi u tim bazenima, dok se ostatak reciklira iz otpadnih voda tvornice, koje se prije toga tretiraju u skladu s potrebnim standardima prije upotrebe u proizvodnim procesima.
U proteklih 20 godina TMMF je značajno smanjio energiju koja je potrebna za proizvodnju modela Yaris, sve do 59 %, pa je tvornica zaslužila interno priznanje svjetskog lidera koje je od Toyote dobila. Kad se ovim postignućima pridoda nedavna ugradnja novog pogona za lakiranje u limarskom dijelu, prvog takve vrste za Toyotu, očekuju se značajna smanjenja godišnjih emisija i čak 1000 tona manje CO2. TMMF si je za cilj postavio ostvariti ugljičnu neutralnost do 2030. godine, a nultu emisiju do 2040. godine.
Jubilarni 10-milijunti automobil – Yaris GR SPORT u sivoj boji Dynamic Grey – sišao je s proizvodne trake tvornice TMMF 30. ožujka, baš kao što su brojni modeli Yaris to učinili prije njega, te je isporučen francuskom kupcu iz pariške regije.