ELEKTRIČNI AUTOMOBILI (NI)SU ČISTI

Prof. Hans-Werner Sinn, Sveučilište München: Zabrana motora s unutarnjim izgaranjem ubrzava štetne klimatske promjene

Foto: Imago, Eibner

Ako zemlje EU budu kupovali manje nafte, cijene će pasti, a druge zemlje poput Kine će kupovati tu sirovinu, što neće poboljšati globalnu ekološku bilancu

Malo je političkih rasprava u Njemačkoj tako emotivnih kao one o zabrani motora s unutarnjim izgaranjem u cijeloj EU od 2035. Nije novost da je Hans-Werner Sinn, jedan od najpoznatijih ekonomista u Njemačkoj, kritičar zabrane EU. U intervjuu tabloidu “Bild” iz kolovoza 2023. profesor emeritus na Sveučilištu u Münchenu ponovno je podgrijao raspravu o zabrani motora s unutarnjim izgaranjem.

“Uništava našu automobilsku industriju, snižava nam životni standard i subvencionira druge zemlje, posebice Kinu”, rekao je ekonomist. Dalje objašnjava: “Tehnički, to bi moglo funkcionirati na duge staze, kombinacijom nuklearne energije i zelene tehnologije. Ekonomski, to može funkcionirati samo ako se SAD, Kina i Indija pridruže EU-u i formiraju klimatski klub.”

Još u studenom 2022. Hans-Werner Sinn izrazio je svoje mišljenje o zabrani motora s unutarnjim izgaranjem u časopisu “Wirtschaftswissenschaften Studium”. Njegova teza: Ako zemlje EU budu kupovali manje nafte, cijene će pasti, a druge zemlje poput Kine će kupovati tu sirovinu, što neće poboljšati globalnu ekološku bilancu.

“Bilo bi učinkovito za klimu prestati koristiti elektrasne na ugljen i također osnovati globalni klimatski klub s obvezujućim ograničenjima emisija CO2, koji se koordinira trgovanjem pravima na emisije”, objašnjava Sinn. Za njega je pad proizvodnje nafte tijekom vrhunca koronavirusa dokazao da pad globalne potražnje može smanjiti emisije i da ideja “klimatskog kluba” funkcionira. Budući da se električna energija potrebna za pogon električnih automobila zbog sankcija protiv Rusije mora proizvoditi iz ugljena, zabrana motora s unutarnjim izgaranjem zapravo pogoršava ravnotežu CO2, smatra Hans-Werner Sinn.

U “Ekonomskim studijama” mišljenje Hans-Wernera Sinna suprotstavljeno je glasu Markusa Lienkampa, bivšeg zaposlenika Volkswagen AG i voditelja katedre za tehnologiju vozila na Tehničkom sveučilištu u Münchenu. Za Lienkamp su električni automobili ključni za ispunjavanje ciljeva Pariškog klimatskog sporazuma iz 2015. Nakon prelaska na proizvodnju energije bez CO2, oni bi emitirali znatno manje ugljičnog dioksida od motora s unutarnjim izgaranjem, zbog čega također poziva na proširenje infrastrukture za punjenje e-automobila. Lienkamp tvrdi da se motor s unutarnjim izgaranjem u svom trenutnom, zrelom obliku teško može dodatno optimizirati u smislu smanjenja CO2.

“Političari moraju dosljedno promicati jedinu razumnu dostupnu tehničku opciju električnog vozila bez CO2 i ne održavati otvorenost prema tehnologiji kao mantru do osvita budućnosti”, kaže Lienkamp. Za časopis “Bayern Innovativ” objasnio je da električni pogon emitira više CO2 nego pogoni na vodik ili oni s e-gorivima u složenoj proizvodnji baterija, ali kompenzira taj nedostatak svojom visokom učinkovitošću u radu. Stoga će se 2030. električni automobil najvjerojatnije financijski isplatiti s prijeđenih 10.000 kilometara godišnje.

Međutim, Lienkamp naglašava da bi čak i uz trenutnu zabranu motora s unutarnjim izgaranjem, automobili morali biti dijeljeni ili odbačeni kako bi se postigla bolja klimatska ravnoteža.
Hans-Werner Sinn je među ostalim postao poznat kao traženi znanstvenik popularnim intervjuima i televizijskim nastupima, ali je i oštro kritiziran u stručnom svijetu zbog svojih kontroverznih i pojednostavljenih izjava. I dok je dobio odobravanje za svoje zalaganje za globalno rješenje problema klime, drugi argumenti govore protiv njegovih teza o zabrani motora s izgaranjem. Monika Schnitzer, predsjednica Vijeća eksperata za procjenu makroekonomskog razvoja, tvrdi za “FAZ” da pojeftinjenje nafte ne mora nužno značiti veću prodaju, a time i veću klimatsku štetu. Michael Hüther iz Njemačkog ekonomskog instituta također u razgovoru za “Fokus” navodi da na cijene nafte često utiču politički, a ne čisti kvantitativni omjeri.

Jan Rosenow, međunarodno aktivan konzultant za energetska pitanja, uzvraća: “U Kini se gradi više solarnih i vjetroelektrana nego što ima cijela EU. Sinnov argument o Kini nije baš uvjerljiv i prilično je jednostran.” Lion Hirth, profesor energetske politike, u časopisu “FAZ” kritizira argument Hans-Wernera Sinna o nesigurnoj opskrbi iz obnovljivih izvora energije. Bezbrojne studije, pa čak i čelni čovjek opskrbljivača energijom RWE, proturječe Sinnovoj izjavi.

Izvor: Autozeitung.de

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo