OVO NISTE ZNALI...

Citroën DS (1955. – 1975.): automobil za gospodu s nekoliko reli skandala

Citroën DS, legendarnu Žabu danas ne doživljavamo kao sportski auto, no 60-ih Citroën DS i ID nanizali su lijepu nisku uspjeha na najprestižnijim relijima…

Foto: Klugschnacker

Citroën DS bio je sjajan automobil u mnogo pogleda, a jedan od njih bili su, danas nam je teško i zamisliti, i uspjesi na reli utrkama. Šezdesetih su ovi automobili poosvajali podosta pobjeda, a poznata je i anegdota o tome kako je jedan brzinac na Korzici otkazan zbog iznenadne snježne mećave. Nitko je nije očekivao na mediteranskom otoku te momčadi nisu imale odgovarajuće gume i automobili su odustajali jedan za drugim.

Do cilja brzinca probili su se jedino vozači tima Citroën, dokazavši superiornost modela Citroën DS u snježnim uvjetima, a organizatori su radije od blamaže s nastavkom relija samo sa Žabama odlučili poništiti rezultate. To nije bio jedini skandal u kojeg su bili involvirani ovi iznimni automobili. Uvjerljivo vodstvo na reliju London-Sydney 1968. proćerdano je nikada do kraja razjašnjenim sudarom u Australiji, svega nekoliko desetaka kilometara od cilja.

Premda je Lucien Bianchi, vozač tima Citroën, energično opovrgavao svaku mogućnost da nije bilo riječ o slučajnosti i dalje kruži priča da je drugi automobil, koji je izazvao sudar, unajmila ekipa lokalnih kladioničara. Mnogo je veću medijsku pozornost dobio Rally Monte Carlo 1966. Nakon diskvalifikacije čak četiri prvoplasirana automobila, pobjedu je osvojio Pauli Toivonen, koji je vozio Citroën DS. Britanski se tisak okomio na organizatore, tvrdeći da su namjerno diskvalificirali sva britanska vozila, kako bi pobjedu napokon odnio francuski proizvođač.

Možda su u pravu, ali činjenica je da su Britanci koristili nepropisno postavljena dodatna svjetla, te ih se zbog toga tehnički moglo kazniti, iako im nisu donijela nikakvu bitnu prednost. Iz današnje perspektive čitava priča izgleda ipak ponešto drugačije. Naime, autobiografije sudionika otkrile su nam da su tri tvornička aduta Mini Cooper imala spojke (koje organizatori nisu provjeravali) ne baš u duhu propisa… Je li onda moralni pobjednik Ford, modelom Lotus-Cortina?

Pa, taj je automobil bio homologiran u Grupi 1, nakon što se jedan od čelnih ljudi Forda svečano zakleo da je u godinu dana proizvedeno potrebnih 5000 primjeraka. Danas znamo da ih je ukupno proizvedeno 2894, od čega samo 1112 tijekom 1965. Dakle, možda je Toivonenu pobjeda ipak pripala zasluženo…

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin