Aston Martin DB7 uveo je Aston Martin u svijet masovnije proizvodnje, veće nego svih dotadašnjih modela zajedno…
Foto: carbuzz.com
Priča o tvrtki i brendu Aston Martin počinje I. prvog svjetskog rata, kada je tvrtka Bamford & Martin stekla glas dorađivanjem i pojačanjem automobila Singer. Početkom 1913. predstavili su i svoj prvi automobil, kombinaciju Coventry Simplex motora sa šasijom Isotta Fraschini.
Ime je dobio spajanjem naziva brda Aston, na kojem se jedan od osnivača i konstruktor modela, Lionel Martin, često utrkivao, i njegovog prezimena. Kako se automobil pokazao uspješnim na utrkama, nastavili su razvoj automobila, sada s vlastitom šasijom, no izbijanje I. svjetskog rata odgodilo je početak ma kakve ozbiljnije proizvodnje.
Između dva svjetska rata tvornica će kao na tekućoj traci mijenjati vlasnike, Bamford će otići 1920., a Martin šest godina kasnije. Produkcija cestovnih automobila bila je minimalna, ali uspjeha na trkaćim stazama diljem Europe nije nedostajalo. I danas kada govorimo o međuratnim modelima Aston Martin primarno se prisjećamo trkaćih automobila, među kojima je najpoznatiji bio model Ulster.
Definirajuća era u povijesti tvrtke Aston Martin počinje 1947., kad je tvornicu kupio uspješni tvorničar traktora i poljoprivredne mehanizacije David Brown. Istodobno je kupio i tvornicu Lagonda, za koju je čuveni W.O. Bentley razvio sjajan 6-cilindarski motor, koji će se u narednih 20-ak godina ugrađivati u sve modele obje tvrtke.
Premda je zapravo Lagonda prije rata imala više uspjeha na utrkama, pa i pobjedu na 24 sata Le Mansa, u Brownovoj raspodjeli snaga njoj su pripale sportske limuzine, a tvrtki Aston Martin sportski i trkaći automobili, koji će pokoriti svijet razvojem sjajne DB serije.
Najveći sportski uspjeh došao je 1959., pobjedom na 24 sata Le Mansa, godinu nakon što je u suradnji s talijanskom dizajnerskom kućom Touring predstavljen i definitivni cestovni model tvrtke, Aston Martin DB4. On će evolvirati u najprepoznatljiviji model Aston Martin DB5, dok će sportska GT izvedenica sa karoserijom Zagato postati ultimativni automobil tvrtke i kolekcionarski takmac modekima Ferrari 250 GT SWB i Ferrari 250 GTO.
Prijelomni trenutak u razvoju imidža tvrtke donosi povezivanje s tajnim agentom 007, kada je James Bond u filmu Goldfinger sjeo za upravljač srebrnog DB5 počela je prirodna veza koja traje do danas. Nakon povlačenja Davida Browna 1972. otpočinje novo razdoblje stalnih promjena vlasnika i financijske nestabilnosti.
Model V8 bio je okosnica ponude predugih 20-ak godina, a preskup razvoj ultimativne limuzine nazvane Lagonda (više ne kao zasebna marka nego samo kao model) skoro je upropastio tvrtku. Spas je došao u korporaciji Ford, koja je postala dioničar 1987., a potpuni vlasnik četiri godine kasnije.
Predstavljen je jeftiniji model Aston Martin DB7, koji će biti proizveden u više primjeraka od svih dotadašnjih Aston Martina zajedno, te pripremljen veliki povratak, kojeg su u novom tisućljeću donijeli modeli Vanquish, DB9 i svima koji vole ekskluzivne automobile dobro poznati noviji i aktualni modeli.
Ford je 2007. prodao većinski udio korporaciji na čijem su čelu David Richards i Prodrive, uz investitore iz Kuvajta i Italije. Tvrtka se vratila na tržište sportskih limuzina modelom Rapide, a napravljen je i iznenađujući iskorak u svijet luksuznih mikro automobila modelom Cygnet, no okosnicu game čini niz prekrasnih sportskih modela.
Godišnje proizvode više automobila no što bi ih nekada naštancali u čitavom desetljeću, a može ih se redovno vidjeti u mondenim dijelovima gradova po čitavom svijetu, pa i kod nas. Dio nekadašnje mistike, proizašle iz ručnog rada i malih serija, nepovratno je nestao, no brend je preživio i globalno je prepoznatljiviji nego ikada ranije.
Čak su se i cijene oldtimera ove tvrtke udeseterostručile u zadnjih dvadesetak godina, pokazujući koliko je zanimljiv Aston Martin postao kolekcionarima, posebice na Bliskom Istoku. Iako s vremena na vrijeme i dalje nailaze financijske krize, kao i kroz čitavu povijest tvrtke, budućnost se čini garantiranom i sretnom.