Test izbjegavanje losa, engl. ‘moose test’ i ‘elk test’, njem. Elch test do jeseni 1997. bio je razmjerno nepoznati test izbjegavanje prepreke koji se koristio u Švedskoj…
Tekst: Željko Marušić
Konkretno, to je test u kojem vozač vozila koje se kreće brzinom od 60 km/h, u slučaju nailaska losa (najveće živuće vrste jelena) nema vremena niti prostora za kočenje, odnosno zaustavljanje i mora izvesti manevar izbjegavanja – prelaska na suprotni trak i vraćanja na svoj.
Sličan je manevar izbjegavanja i u slučaju da na kolnik istrči dijete, što se najbolje vidi na sljedećim testovima…
Postao je svjetski poznat 21. listopada 1997., kad je švedski novinar Robert Collin prevrnuo Mercedes-Benz A-klase na krov i tada su svi čuli za ‘test izbjegavanja losa’.
U osnovi riječ je o testu dvostruke izmjene pravca kretanja (Double Lane Change Test). Najprije se s osnovnog pravca u svojoj voznoj traci prelazi na pravac susjedne vozne trake, a potom se vraća na početnu.
U tom testu, pri brzinama od 70 do 80 km/h (u određenim slučajevima i brže) na najjasniji način dolazi do izražaja dinamička stabilnost automobila, upravljivost, sklonost podupravljivosti i preupravljivosti, a u težem slučaju i prevrtanju.
U njemu se najbolje vidi i korist elektroničkog sustava za poboljšanje dinamičke stabilnosti – ESP.
Dinamika vozila (1): Što se događa u tri glavne osi (x, y, z)?
Dinamike vozila (2): Otpor kotrljanja kotača: kako nastaje, o čemu ovisi, na što utječe?
Dinamika vozila (3): ASR, ASC+T, Traction Control…
Dinamika vozila (4): Krug trenja (elipsa), temelj prianjanja, voznih svojstava i stabilnosti
Dinamika vozila (5): Upravljački trapez, što je to, čemu služi?
Dinamika vozila (6): Upravljačke značajke, podupravljivost, preupravljivost, neutralnost
Dinamika vozila (7): Upravljanje pomoću četiri kotača, 4 Wheel Steering (4WS)
…
Potpisnik ovih redaka je 1997., na Fakultetu strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, doktorirao iz područja dinamike vozila (Vehicle Dynamics), s naglaskom na utjecaj sustava upravljanja na dinamičku stabilnost automobila. Istraživanja iz tog područja nastavio je postdoktorskim programom, sljedeće tri godine, u Fordovom razvojnom centru John Andrews u Kölnu i testnom poligonu Lommel Proving Ground u Belgiji. To je zaključio koautorstvima u stručnim knjigama Subjektive Fahreindrücke sichtbar machen I i Subjektive Fahreindrücke sichtbar machen II.