BAVARSKA MOTO-LEGENDA

28. rujna 1923. BMW R32 uveo legendarni dvocilindarski bokser i kardansko vratilo

Stahlkocher, Wikimedia Commons

BMW R32 je 2-cilindarskim zrakom hlađenim bokserskim motorom, obujma 494 ccm i snage 8,6 KS te 3-stupanjskim mjenjačem postizao 95 km/h

Legendarni bavarski motociklistički koncept, s uzdužno postavljenim dvocilindarski zrakom hlađenim bokserskim motorom, koji snagu na stražnji kotač prenosi kardanskim vratilom, uveden je motociklom BMW R32 28. rujna 1923. Slavni bokserski motor BMW je razvio 1919., koji je prvenstveno namijenjen za industrijske namjene, potom je namijenjen za motocikl posebnog brenda Helios.

Kako se stražnji kotač pokretao tada uobičajenim lančanim prijenosom, bokserski motor je trebao biti postavljen poprečno. To se određuje po položaju radilice, što znači da bi cilindri bili uzdužno. To je stvorilo probleme u hlađenju straga postavljenog cilindra pa je šef dizajna, Max Friz, savjetovao generalnom direktoru Franz Josefu Poppu, da je “najbolje što se može napraviti s motociklom Helios baciti ga u najbliže jezero!”

Foto: BMW

Odlučeno je da se motocikl temeljito preuredi te motor, dakle koljenasto vratilo (radilicu), postavi uzdužno. Time su cilindri postavljeni poprečno, što je osiguralo uvjete za kvalitetno zračno hlađenje oba cilindra. Zanimljivo, nije to bio originalni bavarski izum. Taj je koncept 1918. uvela britanska tvrtka ABC motorcycles (ugašena 1923.) Odlučeno je da motocikl dobije oznaku BMW te je nastao BMW R32.

Snaga se na stražnji kotač, s tanjurastim zupčanikom, prenosila kardanskim vratilom sa stožastim zupčanikom. BMW tu koncepciju prijenosa snage koristi do danas, a do 1994. bila je ekskluzivna u programu, kad je BMW F650 uveo lančani prijenos u bavarski program. Upotrebljen je dvostruki cjevasti profil, prednja viljuška bila je s njihajućim sponama i lisnatim oprugama, kao u američkom motociklu Indian.

Stražnji je kotač bio s krutim ovješenjem, bez opruge i amortizera. Sprijeda i straga ugrađene su bubanj kočnice promjera 150 mm. BMW R32 je među prvima uveo uljni karter, kakav se zadržao u većini automobilskih i motociklističkih motora do danas (dotada su mnogi koristili podmazivanje s uljem koje se iz spremnika jednokratno koristilo i gubilo).

BMW R32 je 26 studenoga 1925. zamijenila unaprijeđena izvedba BMW R42. Dorađenim glavama motora, koje su kompresijski omjer s 5,1:1 povećale na 5,8:1 te novim rasplinjačem i ispuhom, snagu je povećao na 12 KS pri 3400/min. Stražnja bubanj kočnica zamijenjena je kočnicom na kardanskom vratilu. Sljedeća izvedenica R52 iz 1928., dobila je prikolicu. Ostalo je povijest…

BMW (1916. – danas): od ruba ponora do uzora u automobilskoj branši

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj