UGASLA TALIJANSKA LEGENDA

Cisitalia (1946. – 1952.): talijanska tvrtka za proizvodnju sportskih automobila, iz koje je izrastao Abarth

Cisitalia, kratica od Consorzio Industriale Sportiva Italia, naziv je tvrtke za proizvodnju sportskih automobila, koju su 1. srpnja 1946. u Torinu utemeljili biznismen Piero Dusio i uspješan vozač Piero Tarufi

Piero Dusio , biznismen u i vozač, je 1939. osnovao ‘Consorzio Industriale Sportiva Italiana’ za proizvodnju sportske opreme, a tijekom II. svjetskog rata stječe imetak šivanjem uniformi za talijansku vojsku. Iz te je tvrtke 1. srpnja 1946., nakon što se priključio Piero Tarufi, nastala tvrtka Cisitalia. Prvi sportski automobil bio napravljen na temelju modela Fiat 1100 (Millecento), s kraja 30-ih, kojim su 1947. osvojili talijansko prvenstvo.

Te je godine slavni Tazio Nuvolari, u modelu Spider, osvojio prvo mjesto u klasi i drugo u ukupnom poretku na tada jednom od najslavnijih relija na svijetu – Mille Miglia (tisuću milja). Već je 1946. predstavio trkaći jednosjed Cisitalia D46 i proizveo ih dovoljno da ime Cisitalia bude zapažen. Dante Giacosa mu je konstruirao revolucionaran model s aluminijskom cjevastom šasijom i mehaničkim dijelovima Fiata, a Battista Farina ga obukao u karoseriju koja je radikalno dokinula s predratnim oblicima.

Smatra se jednim od najznačajnijih iskoraka u povijesti dizajna, te je izložen i u njujorškom muzeju moderne umjetnosti. Samo 65 KS i 1089 ccm bili su u takvom paketu da su na utrkama pobjeđivali znatno snažnije modele, a posljednje je utrke karijere u modelima Cisitalia odvezao i veliki Tazio Nuvolari. Slijedio je vrlo uspješan sportski bolid Cisitalia D46 i tržišni model Cisitalia 202 (na slici) iz 1948., sa sportskom karoserijom i dijelovima Fiat.

Dusio je angažirao Ferdinanda Porschea da mu napravi revolucionarni bolid za velike nagrade sa središnje smještenim motorom, 12-cilindarskim bokserom i kompresorskim punjenjem, s 1493 ccm, 385 KS te pogonom na sva četiri kotača, kojeg je konstruirao legendarni Ferdinand Porsche, nakon povratka iz francuskog zarobljeništva. No to je iscrpilo resurse te Cisitalije 1952. bankrotira. Osnivač je nastavio koristiti ime u Argentini, a i talijanska je tvrtka još neko vrijeme nastavila s manje zanimljivim radom.

U prvih nekoliko poslijeratnih godina ova je manufaktura u velikoj mjeri izmijenila svijet trkaćih i cestovnih automobila. Cisitalia je bila temelj za slavnu sportsku marku Abarth.

Autor