Tatra, jedno od najuglednijih automobilskih imena, stvoreno 28. listopada 1918.

Tatra, nasljednik goleme tvornica lokomotiva, vagona, automobila, kamiona, kočija Nesselsdorfer proslavila se aerodinamičnim limuzinama sa stražnjim pogonom Tatra T77 i T87 te robusnim i izdržljivim kamionima…

Krajem I. svjetskog rata došlo je do velikih promjena na karti Europe, a najveću je svakako izazvao raspad stoljetnog Habsburškog carstva, u završnici poznatog kao Austro-Ugarska.

Jedna od tako nastalih država bila je i Čehoslovačka, a novoprobuđena nacionalna svijest dovela je i do lokalizacije njemačkih naziva i toponima. Grad Nesselsdorf u Moravskoj u nove je zemljovide uveden pod imenom Kopřivnice, pa je bilo jasno i da prva tvornica automobila u tom dijelu svijeta, Nesselsdolfer Wagenbau, treba hitnu promjenu imena.

Prvi model tvrtke Nesselsdorfer, motorna kočija Präsident, proizveden je još 1897., a vrlo je vjerojatno da je i prvi automobil ikada dovezen u Hrvatsku, godinu dana potom, bio Nesselsdorfer.

Golema tvornica lokomotiva, vagona, automobila, kamiona, kočija… zauzimala je gotovo pola Kopřivnica (još i danas zauzima) i na brzinu je dobila novo ime, Kopřivnická vozovka, direktan prijevod dotadašnjeg njemačkog naziva.

No Česima je bilo jasno ono što Christianu Koenigseggu nije, da dobro automobilsko ime mora biti čitko i lagano za izgovor u čitavom svijetu, pa su prvo automobili, a kasnije i čitava tvornica, dobili ime pod kojim će postati svjetski poznati, Tatra.

Tatre (u množini na našem jeziku) su najviši dio Karpata, planinski lanac na razmeđi Slovačke i Poljske. To možda dijelom objašnjava žalosnu sudbinu Tatre nakon raspada Čehoslovačka, to ime je u Češkoj analogno imenu Avala ili Kozara u Hrvatskoj, ništa doli toponim iz susjedne države.

No Tatra je nakon preimenovanja procvjetala, pod vodstvom genijalnog konstruktora Hansa Ledwinke, za vrijeme dok je u Kopřivnicama odrastao najveći atletičar dvadesetog stoljeća Emil Zátopek.

Za cjenovno pristupačni model 11 često govore da je motorizirao Čehoslovačku, a aerodinamični modeli Tatra T77 i Tatra T87 među najrevolucionarnijim su automobilima u povijesti, a danas se primjerci nalaze u najprestižnijim svjetskim kolekcijama automobila.

Kod nas se nekoliko Tatri može razgledati u međimurskom Muzeju oldtimera Šardi, a neuništivi i za rad na najtežim terenima sposobni kamioni (između ostaloga, diče se i sa šest pobjeda na reliju Pariz-Dakar) ponekad i u redovnom prometu.

 


Komentari

loading...