Zašto danas više nema ovakvih auta? Pitanje se nameće kad vidimo kako su bili skladni, jednostavni i pristupačni mali talijanski sportaši s motorom straga, na bazi modela Fiat 850 – Fiat 850 Coupe i Fiat 850 Spider…
Prekrasan dizajn modela Fiat 850 Coupe pripisuju Mariju Boanu, no sigurno je jedino da je riječ o kućnom Fiatovom uratku. Fiat 850 Spider maestralno je skrojio Giorgetto Giugiaro, radeći za Bertone. Atraktivni mali sportski modeli iz Torina opremljeni su motorima od 843 ccm, pojačanim na 47 KS (Coupe) i 49 KS (Spider), prednjim diskovima i bogatijom opremom.
Fiat 850 Coupe bio je dug 3651 mm, širok 1500 mm i visok 1353 mm, uz međuosni razmak 2027 mm i masu 726 kg. Zbog malih dimenzija nisu bili pogodni za ljude višeg rasta, no nudili su sportski osjećaj, premda je čak i kasniji Fiat 850 Sport Coupe s 903 ccm i 52 KS postizao danas skromnih 145 km/h.
Bili su jako uspješni i prodaja se mjerila u stotinama tisuća, no veliki problemi s prohrđavanjem do danas su ih učinili dosta rijetkima. Prekrasni, tvornički dizajnirani Fiat 850 Sport Coupe prestao se proizvoditi 1972., a Fiat 850 Sport Coupe Spider, kojeg je naslijedio podjednako uspješni Fiat X1/9, godinu potom. Podsjetimo se: nije sve u snazi i brzini!
Najuspješniji mali 4-cilindraš iz 50-ih i 60-ih, serije Fiat 100, s tri ležaja radilice i bregastim vratilom u bloku, ugrađivao se uzdužno straga. Uveden je 1955. u Fiat 600, sa 633 ccm i 21,5 KS. Fiat 600D iz 1960., kod nas poznatiji kao Zastava 750 (Fićo), imao je 25 KS iz 767 ccm, uz provrt 62 i hod 63,5 mm. U modelu Fiat 850 provrt je povećan na 65 mm te je s istim hodom došao do 843 ccm.
Fiat 850 Super, s kompresijskim omjerom 8,8:1, na super benzin, razvijao je 37 KS, a 1965. za model Fiat 850 Coupe, s dvostrukim rasplinjačem Weber, kompresijskim omjerom 9,3:1 i otvorenim ispuhom “4 u 2” pojačan je na 47 KS, a u modelu Fiat 850 Spider na 49 KS. Verzija s 47 KS je 1968. ugrađena u Fiat 850 Special. Tada dolaze modeli Fiat 850 Sport Coupe (dobio je dodatan par prednjih farova, 2×2).
Povećanjem hoda na 68 mm motor dobiva slavnih 903 ccm, koji su se ugrađivali u Sport Coupe i Spider te potom u Fiat 127, Fiat Uno i Jugo 45. Pojačan je na 52 KS pri 6500/min. Najsnažnija verzija ugrađena je 1970. u Abarth 1000 TC Corsa. Rastezanjem hoda na 74 mm napuhan je na 982 ccm te je uz kompresijski omjer 13:1 ispaljivao 114 KS.
Tekst: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić