Fiat 127 (1971. – 1983.): talijanski hit, pionir suvremenih modela niže klase

Fiat 127, ‘Europski automobil 1972. godine’, izvedenica modela Autobianchi 112, uveo koncept hatchbacka tadašnjeg B-segmenta (3595 x 1525 x 1360 mm) s poprečno ugrađenim OHV motorom s 903 ccm i 47 KS te prednjim pogonom, 1977. dobiva treća vrata, a 1981. i prvi dizelski motor u nižoj klasi. Nakon pet milijuna proizvedenih primjeraka naslijedio ga je Fiat Uno

Početkom 70-ih Fiat je bio automobilska velesila, najuspješniji proizvođač malih automobila, uzor za Volkswagen, Opel… Imao je i svoj ‘rezervni’ brend Autobianchi, zadužen za uvođenje naprednih koncepcija. Tako je 1964. nastao model Autobianchi Primula s prednjim pogonom, koji je uveo koncept hatchbacka s poprečno ugrađenim motorom i prednjim pogonom. Formalno nije bio prvi, jer je taj koncept 1962. uveo Morris 1100 (u Novom Nestu se sklapao pod rezervnim brendom Austin 1100), a izvedenica je genijalnog koncepta kojeg je 1959. uveo Mini.

No, Fiat je, nakon što su 1965., stigli Peugeot 204 i 1967. Simca 1100 napravio najveći biznis s malim, a funkcionalnim i temperamentnim automobilima s prednjim pogonom. Fiat 128 stigao je 1969., kao novi Fiatov adut kompaktne klase i osvojio titulu ‘Europskog automobila 1970. godine’. Iz tog će modela 1972. biti izvedena licencna Zastava 101. Na jesen 1969. predstavljen je Autobianchi A112, simpatični kutijasti hatchback niže klase, kao prethodnik i ‘pokusni kunić za model niže klase.

Suvremeni i funkcionalni koncept hatchbacka s poprečno ugrađenim motorom sprijeda i neovisnim ovjesom (sprijeda MacPherson) kombiniran je s OHV-om od 903 ccm i 47 KS, izvedenicom motora uvedenim 1955. za Fiat 600, koji se pokazao pogođenim. Omogućavao je uvjerljive performanse (18,5 s i 140 km/h) te bio trajan i pouzdan

Fiat 127, nasljednik modela Fiat 850 (svojevrsnog Fićo na kvadrat), bio je pun pogodak, privlačno dizajniran, vrlo funkcionalan i temperamentan, a za tadašnje pojmove i vrlo štedljiv (6 do 9 litara) ponudi je iskorak u klasi automobila za široke mase. Bio je inspiracija i uzor za kasnije popularne modele po istom konceptu: Volkswagen Polo (1975.), Ford Fiesta (1976.), Opel Corsa (1982.)…

Za klasu manji nudio je bolju funkcionalnost nego Volkswagen Buba, pa i tada vrlo popularne kompaktne limuzine Opel Kadett i Ford Escort, a bio je neusporedivo stabilniji i okretniji, usto i dinamičniji. Bio je i solidno napravljen, u vremenima kad se Fiat nije još kompromitirao nekvalitetnim ruskim limom, kojeg je dobivao u sklopu licencne proizvodnje modela Žiguli, odnosno Lada 1200 (ex. Fiat 124).

Fiat 127 postao je hit niže klase, popularan među mladim vozačima, a lako se i razmjerno jeftino mogao nabrijati u Trstu na više od 60 KS. Prva serija iz 1971. bila je i najuspješnija, premda druga iz 1977., uz trendovsku masku dobiva i važan funkcionalni dodatak – treća vrata. Tada je Fiat 127 dobio dvije verzije, osnovnu 900 s 45 KS i suvremeniju  s OHC motorom od 1049 ccm i 50 KS (proizvodio se u Brazilu). No znalo se – 900 je bolji, premda formalno slabiji bio je življi, ekonomičniji i trajniji.

Početkom 1978 dobiva verziju 127 Sport sa 70 KS, a 1981. dobiva i veliki novitet – dizelski motor OHC, s 1301 ccm i 45 KS, proizveden u Brazilu. Fiat 127 Diesel postaje prvi mali automobil s dizelskim motorom. Drugi redizajn uslijedio je početkom 1982., za posljednje dvije tržišne godine. Fiat 127 dobiva veće prednje farove i modificirani stražnji dio u stilu fastback. Time je povećao komfor straga i dobio veći prtljažnik.

Fiat 127 dobiva 1977. i kombi verziju Fiat Fiorino, a dobio je i brojne licencne izvedenice, poljsku Fiat 127p, španjolsku Seat 127, proizvodio se u Grčkoj, Brazilu… Posebice je zanimljiva jugoslavenska izvedenica Jugo 45 (kasnije Yugo 45). Nasljednik, Fiat Uno, na tržište je stigao u ožujku 1983., no Fiat 127 se u Italiji nastavio paralelno proizvoditi do ljeta 1983., a latinskoameričke izvedbe su se nastavile štancati do 1987. Ukupno ih je proizvedeno 5.123.289.

Pogledajte zanimljiv promotivni video iz 1971.:

Komentari