POLITIČKI EKSHIBICIONIZAM

Nastavak neispunjenog ugovora o gradnji ophodnih brodova u Brodosplitu je neopravdan i štetan za nacionalne interese

Foto: Pixabay, MORH

Za MORH i interese hrvatskih građana posao s ophodnim brodovima najbolje bi bilo zaključiti na sudu. To je i najbolji izlaz i neperspektivnog, neučinkovitog i vojno potencijalno opasnog projekta, a svaki sudski epilog za hrvatske građane najbolje je (ili najmanje loše) rješenje

– Svima nam je u interesu da se brodovi završe, izjavio je novi ministar Ivan Anušić na današnjoj tiskovnoj konferenciji, nakon započinjanja pregovora s Brodosplitom o nastavku dovršetke četiri od pet ugovorenih ophodnih brodova, koji su temeljem ugovora s MORH-om trebali biti  isporučeni  2018.

To je tipična politička demagogija, u osnovi netočna. Naime, dovršetak izgradnje ophodnih brodova, ugovorenih 2014. s rokom isporuke 2018. (do danas je isporučen samo jedan, a i on ima tehničkih i operativnih problema). što nužno uključuje dodatna ulaganja sredstava poreznih obveznika, mimo ugovora potpisnog 2014., jer Brodosplit odnosno DIV grupa očito nema sredstava za dovršetak, u interesu je jedino Brodosplitu i DIV grupi te, možda, politički, ali samo kratkoročno (dok novi ‘deal’ ponovno dođe na naplatu!), novom ministru Anušiću.

Stručnjaci nude rješenje za škversku golgotu tešku 50 milijuna eura, na potezu je Vlada: ‘Te brodove treba dati na bubanj ili izrezati! Pogledajte što se događa u Ukrajini‘

Obalni brodovi, kakvi su specificirani zastarjeli i anakroni bili su već u trenutku ugovaranja, a s današnje i razine, pogotovo u trenutku moguće isporuke preostala četiri, bili bi:

– neučinkoviti i rastrošni za funkciju ophodnje graničnog akvatorija RH, jer se to može neusporedivo učinkovitije i jeftinije, uz manje trošenje materijalnih i ljudskih resursa, obavljati kombinacijom plovila i letjelica nove generacije, s posadom i bez posade.

– u ratnim okolnostima, zbog čega ih također gradimo, za funkciju obrane akvatorija RH bili bi praktički neupotrebljivi, odnosno opasni, gotovo ‘suicidalni’. Teško bi se u luku vratili s prve ratne misije, a bilo bi ih teško, odnosno nemoguće štititi u luci.

Zbog toga je za Hrvatsku, sustav obrane i građane, najbolje i najisplativije (odnosno najmanje štetno), nakon što je MORH ispunio sve stavke ugovora, izići iz ovog štetnog posla i sve dalje rješavati na sudu. Sve drugo izgleda kao potencijalno ulijevanje sredstava poreznih obveznika u rupu bez dna.

Zbog čega ministar Anušić, osim ako to nije napravio iz osobnih političkih razloga, nije slijedio politiku bivšeg ministra Banožića, koji se dobro postavio i postupao u poslu kojeg je 2014. neodgovorno i nestručno s Brodosplitom ugovorila Milanovićeva vlada.

Zbog čega prije ikakvih odluka o tom poslu ministar Anušić, zajedno sa suradnicima, nije analizirao, osim cijelog tijeka posla s ophodnim brodovima ugovorenih 2014, s rokom isporuke 2018 (a isporučen je samo jedan, koji tehnički i operativno nije u optimalnom stanju), analizirao cjelokupno poslovanje Brodosplita od 2013., nakon što ga je SDP-ova vlada. do krajnosti neodgovorno i nestručno, predala u ruke DIV-u.

Bivši ministar Banožić optimalno se odnosio prema ugovoru o izgradnji ophodnih brodova za MORH, kojeg je 2014. neodgovorno i nestručno potpisala Milanovićeva vlada, MORH potom ispunio, a Brodosplit drastično prekršio (isporučen je samo jedan od pet ophodnih brodova, s rokom 2018.!), koji su u međuvremenu potpuno zastarjeli i vojno-strateški anakroni bi bilo kakvo amnestiranje ugovornih obveza Brodosplita i dodatna ulaganja bilo neodgovorno i štetno trošenje novca poreznih obveznika.

Za MORH i interese hrvatskih građana posao s ophodnim brodovima najbolje bi bilo zaključiti na sudu. To je i najbolji izlaz i neperspektivnog, neučinkovitog i vojno potencijalno opasnog projekta, a svaki sudski epilog za hrvatske građane najbolje je (ili najmanje loše) rješenje.

Stoga današnji ‘nastavak pregovora o izgradnji plaćenih a neisporučeni ophodnih brodova’ izgleda poput neodgovornog političkog ekshibicionizma novog ministra obrane Anušića.

O autoru…
Željko Marušić je u Brodosplitu od 1982. do 1987. bio projektant u Tvornici dizel motora , od 1987. do 1988. direktor OOUR-a Alatnica, od 1988. do 1991. glavni projektant u Tvornici dizel motora

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj