Za MORH i interese hrvatskih građana posao s ophodnim brodovima najbolje bi bilo zaključiti na sudu. To je i najbolji izlaz i neperspektivnog, neučinkovitog i vojno potencijalno opasnog projekta, a svaki sudski epilog za hrvatske građane najbolje je (ili najmanje loše) rješenje
– Svima nam je u interesu da se brodovi završe, izjavio je novi ministar Ivan Anušić na današnjoj tiskovnoj konferenciji, nakon započinjanja pregovora s Brodosplitom o nastavku dovršetke četiri od pet ugovorenih ophodnih brodova, koji su temeljem ugovora s MORH-om trebali biti isporučeni 2018.
To je tipična politička demagogija, u osnovi netočna. Naime, dovršetak izgradnje ophodnih brodova, ugovorenih 2014. s rokom isporuke 2018. (do danas je isporučen samo jedan, a i on ima tehničkih i operativnih problema). što nužno uključuje dodatna ulaganja sredstava poreznih obveznika, mimo ugovora potpisnog 2014., jer Brodosplit odnosno DIV grupa očito nema sredstava za dovršetak, u interesu je jedino Brodosplitu i DIV grupi te, možda, politički, ali samo kratkoročno (dok novi ‘deal’ ponovno dođe na naplatu!), novom ministru Anušiću.
Obalni brodovi, kakvi su specificirani zastarjeli i anakroni bili su već u trenutku ugovaranja, a s današnje i razine, pogotovo u trenutku moguće isporuke preostala četiri, bili bi:
– neučinkoviti i rastrošni za funkciju ophodnje graničnog akvatorija RH, jer se to može neusporedivo učinkovitije i jeftinije, uz manje trošenje materijalnih i ljudskih resursa, obavljati kombinacijom plovila i letjelica nove generacije, s posadom i bez posade.
– u ratnim okolnostima, zbog čega ih također gradimo, za funkciju obrane akvatorija RH bili bi praktički neupotrebljivi, odnosno opasni, gotovo ‘suicidalni’. Teško bi se u luku vratili s prve ratne misije, a bilo bi ih teško, odnosno nemoguće štititi u luci.
Zbog toga je za Hrvatsku, sustav obrane i građane, najbolje i najisplativije (odnosno najmanje štetno), nakon što je MORH ispunio sve stavke ugovora, izići iz ovog štetnog posla i sve dalje rješavati na sudu. Sve drugo izgleda kao potencijalno ulijevanje sredstava poreznih obveznika u rupu bez dna.
Zbog čega ministar Anušić, osim ako to nije napravio iz osobnih političkih razloga, nije slijedio politiku bivšeg ministra Banožića, koji se dobro postavio i postupao u poslu kojeg je 2014. neodgovorno i nestručno s Brodosplitom ugovorila Milanovićeva vlada.
Zbog čega prije ikakvih odluka o tom poslu ministar Anušić, zajedno sa suradnicima, nije analizirao, osim cijelog tijeka posla s ophodnim brodovima ugovorenih 2014, s rokom isporuke 2018 (a isporučen je samo jedan, koji tehnički i operativno nije u optimalnom stanju), analizirao cjelokupno poslovanje Brodosplita od 2013., nakon što ga je SDP-ova vlada. do krajnosti neodgovorno i nestručno, predala u ruke DIV-u.
Bivši ministar Banožić optimalno se odnosio prema ugovoru o izgradnji ophodnih brodova za MORH, kojeg je 2014. neodgovorno i nestručno potpisala Milanovićeva vlada, MORH potom ispunio, a Brodosplit drastično prekršio (isporučen je samo jedan od pet ophodnih brodova, s rokom 2018.!), koji su u međuvremenu potpuno zastarjeli i vojno-strateški anakroni bi bilo kakvo amnestiranje ugovornih obveza Brodosplita i dodatna ulaganja bilo neodgovorno i štetno trošenje novca poreznih obveznika.
Za MORH i interese hrvatskih građana posao s ophodnim brodovima najbolje bi bilo zaključiti na sudu. To je i najbolji izlaz i neperspektivnog, neučinkovitog i vojno potencijalno opasnog projekta, a svaki sudski epilog za hrvatske građane najbolje je (ili najmanje loše) rješenje.
Stoga današnji ‘nastavak pregovora o izgradnji plaćenih a neisporučeni ophodnih brodova’ izgleda poput neodgovornog političkog ekshibicionizma novog ministra obrane Anušića.
…
O autoru…
Željko Marušić je u Brodosplitu od 1982. do 1987. bio projektant u Tvornici dizel motora , od 1987. do 1988. direktor OOUR-a Alatnica, od 1988. do 1991. glavni projektant u Tvornici dizel motora