TEST RABLJENOG

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D (2004.): neuništiv terenac, isplativ i s 310.000 km

Toyota Land Cruiser jedan je od najcjenjenijih, ako ne i najcjenjeniji teški terenac. Mogu mu se suprotstaviti jedino Mitsubishi Pajero i Mercedes-Benz G-klase (ne GL), možda Nissan Patrol

Toyota Land Cruiser, kultni off-roader, predstavljen u prvoj generaciji 1951., proizvodi se u kratkoj i dugoj izvedbi. Land Cruiser je klasičan terenac teške kategorije, što treba shvatiti doslovno. Toyota Land Cruiser jedan je od najcjenjenijih, ako ne i najcjenjeniji teški terenac. Mogu mu se suprotstaviti jedino Mitsubishi Pajero i Mercedes-Benz G-klase (ne GL), možda Nissan Patrol.  Kultni off-roader, predstavljen u prvoj generaciji 1951., proizvodi se u kratkoj i dugoj izvedbi.

Toyota Land Cruiser je klasičan terenac teške kategorije, što treba shvatiti doslovno. Masom od dvije tone doima se robusno poput tenka, prema kojemu mnogi SUV-ovi djeluju poput velikih igračaka. U vrijeme visoke tehnologije, kad se masa ne rasipa uludo, to je podatak vrijedan štovanja. Uz blage bi se preinake Toyota Land Cruiser lako pretvorio u vozilo za posebne namjene, a statusni luksuz visokog ranga upotpunjuje sliku uzdignutog vozila s pogonom 4×4, koje u prometu izaziva strahopoštovanje. A velika mu je vrlina funkcionalnost, jer može služiti kao obiteljski, poslovni i rekreacijski automobil.

Uvjerljiva kvaliteta izvedbe s potpisom Toyota pokazuje se na testnom modelu, koji uskoro slavi 18. rođendan, a “odvrtio” je 310.000 km (realnih!), a izgleda kao da je star niti deset godina. Sve je ispravno i utegnuto, svaki detalj i sklop pokazuje i potvrđuje već legendarnu Toyotinu kvalitetu i pouzdanost. Zbog toga, kad su modeli Toyota, posebice Land Cruiser, u pitanju, ne treba zazirati ni od 20-godišnjih primjeraka s golemom kilometražom (važno je da nije vraćena).

Svaki sklop pokazuje proslavljenu Toyotinu kvalitetu. Problema može biti jedino ako je održavan neoriginalnim dijelovima. Isplativost kupnje može se provjeriti po stanju podnice, jer ogrebotine i oštećenja pokazuju da je konkretni primjerak vožen u teškim terenskim uvjetima

Prvi kockasti i sirovi Toyota Land Cruiser proizveden je 1951. godine. Napravljeno ih je više od dva milijuna, a slavu su stekli u surovim afričkim bespućima. Druga je generacija predstavljena 1989., a na proljeće 2003. predstavljena je treća generacija, koja je 2008. blago redizajnirana. Tada je robustan 4-cilindarski turbodizelaš obujma 2982 ccm osnažen sa 166 na 190 KS. To što je u testnom primjerku manja snaga dodatna je vrlina, jer potiče dugovječnost i pouzdanost.
Premda je ovo klasičan terenac, preporučljivo je da većinu kilometara nije prošao na terenu, a najbolje je ako ga je prethodni vlasnik vozio pretežito na asfaltu.

Dakle, da su terenska vozna svojstva bila za “šminku”. Bez obzira na to što ima jake adute za off-road vožnju, sigurno je – sigurno. Zbog toga ga treba najprije pregledati na dizalici ili kanalu, kako bi se utvrdilo koliko je kilometara prešao na lošem terenu. Je li podnica izgrebana? Ima li zazora u kuglastim zglobovima? Jesu li gume nepravilno potrošene? Tada se može utvrditi i stanje ispušnog sustava i kočnih diskova.

Za neke bi automobile 310.000 km bilo puno, a japanski je terenac je kompaktan i utegnut kao prvog dana. Tome je pomogla umjerena vožnja i temeljito održavanje. Redovito je održavan u ovlaštenom servisu Toyota Centar Zagreb. Land Cruiser je u trećoj generaciji zadržao proslavljenu kvalitetu, kojom su prethodnici stekli aureolu neuništivosti. Tako su, prema statistikama njemačkog TÜV-a, modeli iz 2004. u prošloj godini Imali 5,4 kvara na tisuću vozila, modeli iz 2004. – 3,7, a iz 2005. – 2,8. Sve je to najbolji pokazatelj onoga što dobro znamo o Toyotinoj kvaliteti i pouzdanosti.

Unutrašnjost je izrađena od kvalitetnih i izdržljivih materijala pa treba biti oprezan ako se uoči pohabanosti. Ručni mjenjač (na slici) više napreže motor i prijenos, ali kod starijih primjeraka s automatskim mjenjačem treba biti oprezan, jer su popravci skupi

Ovo je nesumnjivo, ne samo jedan od najkvalitetnijih terenaca na tržištu, nego i jedan od najboljih automobila uopće. Lista mogućih kvarova je kratka – spominju se samo problemi s pregrijavanjem dizelskog motora i posljedičnim pregaranjem brtvila glave, što je riješeno već prve godine. Problemi s brizgaljkama bili su posljedica lošeg goriva, a trošenje prednjih diskova može se očekivati samo kod modela koji su često voženi oštro. Prijenosni je mehanizam vrlo izdržljiv, pa ako se uoče problemi sa spojkom, to je posljedica česte vožnje u teškim uvjetima.

Toyota Land Cruiser je izvrsno vučno vozilo, ali ako je kuka ugrađena, to nije dobra preporuka za kupnju. Podvozje, limarija i sva ostala mehanika u solidnom su stanju, motor radi mirno, dobro vuče i ne dimi, a prosječno troši devet do deset litara  Spojka hvata ravnomjerno i na njoj se ne primjećuju nikakvi tragovi istrošenja. Ako se može birati, za ovakav je auto još bolji automatski mjenjač, jer štiti prijenosni mehanizam i motor od preopterećenja. Da je konkretni model bio u dobrim rukama pokazuje i izvrsno stanje unutrašnjosti, po kojoj bi se također reklo da je automobil star svega nekoliko godina. Zbog toga se može očekivati da će ovaj model služiti dugo i bez većih problema.

Cijena od 65.000 kn pošteno je odmjerena tim više što je novi model stajao više od peterostruko. Nakon što je izgubio većinu vrijednosti, može se očekivati da će gubitak vrijednosti u sljedećim godinama biti umjeren. Dobru perspektivu najavljuje činjenica da vlasnik, u sedam godina izvan redovnih servisa nije imao ni najmanji zahvat niti problem. Zbog toga je kupnja isplativa, a treba uzeti u obzir da vlasniku osigurava solidnu porciju ugleda. Servisi nisu jeftini, a s obzirom na golemu masu i pogon 4×4 ne može se očekivati niska potrošnja. Ali, najvažnije je da se automobil ne kvari

Pod prednju je haubu uguran četverocilindarski common-rail dizelaš, koji iz obujma od 2982 ccm istiskuje 166 KS pri 3400/min. Brekće meko, ali uvjerljivo, najpovoljnije radi u području od 2000 do 2500/min. Uvjerljivo stanje za 

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D
Motor: turbodizelski, 4-cilindarski, ugrađen sprijeda uzdužno, blok od sivog lijeva, dva bregasta vratila (zupčanici/zupčasti remen), četiri ventila po cilindru, common-rail, turbopunjač, intercooler
Obujam: 2982 ccm
Provrt x hod: 96 x 103 mm
Snaga: 122 kW/166 KS pri 3400/min
Moment: 410 Nm pri 1600/min
Pogon: stražnji/uključivi 4×4
Mjenjač: ručni 6-stupanjski, reduktor
Ovjes: rešetkasta šasija, sprijeda neovisan s poprečnim trokutastim ramenima, straga kruti most s Panhardovom motkom
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 338 mm, straga puni diskovi 312 mm, ABS+EBV
Gume: 225/70 R 17
Karoserija: klasični terenac više klase, 5 vrata, 7 sjedala
Dimenzije: 4715 x 1875 x 1870 mm
Osovinski razmak: 2790 mm
Prtljažnik: 650/2750 l
Masa/nosivost: 1990/870 kg
Spremnik goriva: 87 l
Krug okretanja: 12,2 m
Najveća brzina: 175 km/h
0-100 km/h: 11,2 s
Potrošnja: grad 11,0 / otvoreno 7,9 / kombinirano 9,0 l/100 km
Realna potrošnja: 8 – 12 l/100 km
Cijena: 38.000 – 80.000 kn