TESTIRALI SMO

Volkswagen ID.3 Pro Power 1st Edition Plus, budući sastavni dio naše svakodnevice

Električni revolucionar i začetnik treće velike ere marke iz Wolfsburga, ID.3 polako, ali sigurno osvaja kupce. Test nam je otkrio sve njegove prednosti i zanimljivosti, ali i negativne strane. No, ako nas pitate, nakon ‘Bube’ i Golfa, ovaj automobil stvarno ima ono nešto što će osvajati mase…

Razmišljao sam kako najaviti ovaj test. Volkswagen, marka koja kod nas ima toliko štovatelja, ali isto toliko i protivnika, uvijek je posebno na radaru pohvala i kritika.

Stražnji kraj, možda i najsmireniji detalj na cijelom vozilu. Dvobojna kombinacija odlično pristaje ID.3 (foto: Hrvoje Grguljaš)

Iznimka nije ni ovaj model. Dobro znam, kako je internet bio prepun brojnih izvještaja i testova u kojima se nije pisalo previše lijepoga, niti se štedjelo proizvođača i njihov novitet. Prvi potpuno električni automobil iz Wolfsburga, s razlogom je označen kao začetnik novog vala. Golf kao da se malo ispuhao, uslijed sve oštrije konkurencije i još bolje polubraće (Leon i Octavia) iz VAG grupe. No, ne treba se bojati za kultnog kompakta, on će svoje brojke i kvote na tržištima širom svijeta već nekako ispuniti. Ali što nam to donosi ID.3? Zašto je tako negativno dočekan? Nakon odrađenog testa, imam još više upitnika, kome se i zašto Volkswagen tako zamjerio!?

Istina, Nijemci se još uvijek ‘zbrajaju’ od (čudne) afere Dieselgate i htjeli to priznati ili ne, to se ipak osjeti na kvaliteti pojedinih modela. U to ‘društvo’ sigurno ulazi i ID.3, ali čak i s takvim pristupom, njemački inženjering to dobro ‘skriva’. Ne zaboravite pri tome, kako u ovoj priči svakako treba gledati i na hijerarhijski poredak proizvođača unutar grupe. Svi do jednog su značajno napredovali, dobro – netko više, netko malo manje. Uostalom, prodajne brojke grupe dovoljno govore same za sebe…

ID.3 je automobil koji je kod nas u redakciji izazvao veliki interes.

Veliki kotači odmah upadaju u oko, kao i međuosovinski razmak koji donosi više prostora, ali i još jednu višu razinu udbonosti

Testna izvedba stigla nam je u 1st Edition Plus izdanju, u atraktivnoj dvobojnoj izvedbi na kojoj dominira Glacier metalik bijela boja (4.199 kuna u doplati), ali i veliki, atraktivni 19-colni Andoya naplatci. ID.3 i njegove dimenzije najbolje je usporediti s Golfom. U duljinu su gotovo isti (4.261 mm), ali međuosovinski razmak (2.765 mm) od prvog ID modela (ID.4 već je u dolasku!) radi puno funkcionalniji automobil.

Posebno upečatljiv dojam ID.3 ostavlja u noćnim satima, sa svojim svjetlima i njihovim animacijama. LED svjetlosni potpis u prednjem djelu vozila tada posebno impresivno izgledaju, duž cijele širine maske vozila. Dok stražnja svjetla ostavljaju puno smireniji, elegantniji dojam.

Kao iz nekog drugog vremena. Toliko je neobičan, da vam se jednostavno mora svidjeti… (foto: Hrvoje Grguljaš)

Svakako ću pohvalit IQ.Light tehnologiju, koja zapravo iza tog naziva skriva interaktivna LED Matrix glavna svjetla s regulacijom dugih svjetala (Dynamic Light Assist). Ona preko kamere u vjetrobranskom staklu ‘snimaju’ promet ispred vozila i promet iz suprotnog smjera. Na temelju tih podataka duga se svjetla automatski uključuju pri brzini većoj od 60 km/h i ostaju aktivna, a da pritom ne zasljepljuju promet iz suprotnog smjera. Stvarno funkcioniraju besprijekorno!

Pravi doživljaj automobila koji tako na zanimljiv način predstavlja budućnost, stiže kada sjednete u ID.3.

Odmah na prvu u oko upada maleni digitalni cockpit integriran iza volana, te novorazvijeni, centralno pozicionirani dodirni zaslon s dijagonalom ekrana od 10“ vozaču pruža sve važne informacije. Mnogi su pisali prigovore na račun njegovog rada. Nisam primijetio neke veće poteškoće, osim u dva slučaja, kada se sustav malo dulje ‘podizao’ i jednom kada nije prikazivao status potrošnje baterije. Multimedijski i navigacijski “Discover Pro” dio izvrsno funkcionira, preko USB Type C priključka lako možete uživati u svojoj omiljenoj glazbi ili čak filmu koji se može reproducirati. Testirani primjerak imao je samo četiri zvučnika, dok je u doplati moguće dobiti i Beats zvučnu kulisu.

Puno prigovora Volkswagen je primio na račun lošije kvalitete korištenog materijala, u unutrašnjosti vozila. Istina, dobrim djelom dominira plastika i reciklirani materijali, ali što to već nije ustaljena praksa kod velike većine električnih modela? Doslovno, kod EV modela uvijek se promovira filozofija – biti drugačiji. Volkswagen je to odradio stvarno odmjereno.

Detalj koji me je najviše osvojio, zapravo je jednostavnost korištenja ovog modela. Sjedanje i kretanje s ovim modelom izvedivo je s ključem u džepu, bez da ste pritisli tipku – Start. Doslovno, samo okrenete ručicu/joystick mjenjača na ‘D’ i vaš ID.3 spreman je za novu pustolovinu. Ručica mjenjača i njena pozicija samo je na prvu čudna, već nakon drugog korištenja, zapravo shvaćate kako ima svoj ‘cool’ faktor. Čak i kada koristite regenerativno kočenje i okrećete na ‘B’, prije nego što u daljini vidite kolonu ili crveno svjetlo na semaforu.

Neočekivana razina komocija, Volkswagen je stavio naglasak na čistinu prostora (foto: Hrvoje Grguljaš)

Prigovor upućujem jedino na lošiju izvedbu tipki na volanu. Nisu previše intuitivne i tu je onaj maloprije, spomenuti dojam kvalitete najizraženiji. Također, ostaje upitno, zašto inženjeri i dizajneri nisu dio ispod zaslona, na kojem se pojačava zvuk radija, osvijetlili. Problem je to koji smo primijetili i kod ostalih modela iz grupacije, a ističe se u večernjim satima.

Što se tiče komocije u vozilu, Volkswagen je napravio odličan posao. Na prednjim sjedalima, nasloni kao u autobusima zapravo pružaju odličan osjećaj slobode. Veliku ulogu u prostoru ima i izostanak središnjeg tunela. U usporedbi s Golfom, ovaj model uvjerljivo odnosi pobjedu, jednostavno dojam otvorenog prostora stvaran je i u praksi. Dok je volumen prtljažnika od 385 litara sasvim solidnog kapaciteta za kompaktnu formu.

Putnici, posebno vozač i suvozač mogu uživati u lijepom ambijentalnom osvjetljenju. Posebno je impresivna ID. Light LED traka, koja pruža podršku vozaču u slučaju opasnosti, naglim paljenjem duž cijele širine vjetrobranskog stakla. Dok je za vrijeme punjenja u zelenoj boji i svojevrsnom ‘light show’ animacijom ukazuje kako je postupak punjenja u tijeku.

Kad smo kod sigurnosti već, treba naglasiti kako ovaj električni revolucionar iz Wolfsburga, donosi „Front Assist“ opciju s City funkcijom kočenja u nuždi i sustavom prepoznavanja pješaka, potpora zadržavanja vozila na voznom traku „Lane Assist“, „Side Assist“, „Park Assist“ uključujući kameru za vožnju unatrag te sustav Keyless Access („Kessy Advanced“) s osvijetljenim ručicama vrata. Upravo potonji detalj, kao i svi oni dekorativni light dodaci u interijeru, podižu dojam i često rade razliku, u odnosu na primjerice japanske modele.

Besplatna struja za ID.3 1ST

Putem usluge Volkswagen We Charge kupci modela ID.3 1ST mogu besplatno nabavljati struju za punjenje svojih vozila tijekom jedne godine od datuma registracije do maksimalno 2000 kWh. To vrijedi za sve agregate za punjenje povezane s uslugom We Charge uključujući mrežu Ionity. U Europi je to više od 100 000 stanica za punjenje.

Testni ID.3 1ST vozi uz pratnju elektromotora na stražnjoj osovini, koji razvija snagu od 150 kW (204 KS) i maksimalan okretni moment od 310 Nm. Nisam neki pretjerani ljubitelj ove nove vrste mobilnosti, ali struja mi definitivno postaje sve draža i zanimljivija.

Razina ugode koju donosi, jednostavno smiruje vaše misli u sve bržem tempu života. Pri tome ubrzanje od 7,3 sekundi do 100 km/h zadovoljit će i one koji nikako ne odobravaju EV modele. Doista, ubrzanja i međuubrzanja su najbolja stvar u vožnji ovih modela. S druge strane, ID.3 juri sve do 160 km/h, dok je razina buke sasvim tolerirajuća. Novorazvijena MEB platforma odlično pristaje ovom modelu, osim što je udoban, zbilja se dobro vozi i osigurava optimalnu raspodjelu težine i dinamično ponašanje vozila u vožnji zahvaljujući stražnjem pogonu.

Uz sve brojnije brze punjače, život uz električne modele postaje sve jednostavniji (foto: Hrvoje Grguljaš)

Testni model stigao je u 58 kWh verziji, koja omogućuje električni doseg do 426 kilometara prema WLTP-u. U našem slučaju, to je bilo okruglo 300 km, za vrijeme temperatura koje su se vrtjele oko ‘nule’. Baterija se može puniti maksimalnom snagom punjenja od 11 kW (izmjenična struja) i 100 kW (istosmjerna struja). Mi smo u praksi, na istosmjernim punjačima (50 kW) kroz 20 do 30 minuta punjenja, dobivali do 75 km dosega. Život s ovakvim električnim modelom zbilja je moguć. U tolikoj mjeri da smo s ID.3 bez previše razmišljanja otišli i puno dalje od Zagreba…

ID.3 se inače nudi u tri verzije, najslabija je 45 kWh te omogućuje električni doseg od čak 330 kilometara prema WLTP-u. Tu je i naša 58 kWh verzija i ona od 77 kWh, koja nudi doseg od 549 km.

Detaljan izvještaj o stanju baterije, kao i statusu punjenja. Jedan od boljih koji smo vidjeli…

Električni pogon modela ID.3 sastoji se od električnog motora integriranog u stražnjoj osovini uključujući elektroniku i mjenjač, zatim kompaktne visokonaponske plosnate baterije smještene u podvozju i dodatnih agregata integriranih u prednjem dijelu vozila kao što je kompresor klima-uređaja ili sklop upravljača. Elektronika upravlja protokom visokonaponske energije između motora i baterije, pretvarajući pritom istosmjernu struju (DC) pohranjenu u bateriji u izmjeničnu struju (AC) za motor. Prijenos snage s motora na stražnju osovinu odvija se preko 1-stupanjskog mjenjača. Motor, elektronika i mjenjač čine kompaktnu cjelinu. Položaj baterija u podnici vozila pozitivno utječe na neutralne karakteristike upravljanja. K tomu se model ID.3 se hvali optimalnom raspodjelom težine između prednje i stražnje osovine.

Nakon svega viđenog, jasno je zašto ID.3 na slikovit način simbolizira novu kulturu. Istu onu koju su u svoje doba pokrenuli ‘Buba’ i Golf.

Do 2023. godine samo marka Volkswagen, planira izbaciti više od 20 električnih modela, dok će „Way To Zero“ kampanja živjeti sve do 2050., kada cijeli Volkswagen koncern želi postati dio priče s nultom računicom emisija.

Da Nijemci žele biti konkurentni, govori i popis osnovne opreme. I dok su prije Volkswagen model bili prilično “goli” u osnovnim paketima, sada to bitno drugačije izgleda.

ID.3 je već u seriji bogato opremljen te nudi LED glavna i LED stražnja svjetla, razne potpore za vozača poput Front Assista, Lane Assista, ACC-a, parkirališnih senzora sprijeda i straga dok u unutrašnjosti nalazimo digitalni kokpit, 10“ zaslon infotainment uređaja, App-Connect Wireless, automatski klima uređaje. 


Uz model 1st Edition koji je dostupan u tri varijante, kupcima će na raspolaganju biti još šest modela, svi sa srednjom baterijom od 58 kWh, a ulazni model nazvan ID.3 Life dostupan je od 280.832 kuna. Najskuplja je pak izvedba ID.3 Max Performance s cijenom od 397.341 kuna. Poprilične svote novca, ali život na električan način ipak traži malo više odvažnosti. Uz ID.3, proces elektrifikacije bez puno razmišljanja – prihvaćamo. 

POGON
Motor: elektromotor
Snaga: 204 KS
Moment: 310 Nm
Mjenjač: reduktor sa stalnim omjerom
Kapacitet baterije: 58 kWh
Doseg: 305 kilometara (zimski uvjeti)
Pogon: stražnji
Start/stop: ne

KAROSERIJA
Izvedba: C-segment, kompakt, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4.261 / 1.809 / 1.568 mm
Međuosni razmak: 2.765 mm
Cd: 0,27
Krug okretanja: 10,2 m
Masa/nosivost: 1719 kg / do 541 kg
Prtljažnik: 385 – 1267 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: MacPherson / multi-link
Kočnice: samov. diskovi (330 mm) / bubanj
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 215/50 R19

PERFORMANSE
Brzina: 160 km/h
0-100 km/h: 7,3 s
Doseg: 300 km (zimski uvjeti)
Potrošnja na testu: 19.7 kWh/100 km
CO2: 0 g/km

CIJENA
Osnovni model: 280.832 kuna
Testni model: 344.938 kuna

foto: Hrvoje Grguljaš

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin