Citroën Traction Avant (fr. ‘prednji pogon’), jedan od najznačajnijih automobila u povijesti, pionir prednjeg pogona
Citroën Traction Avant francuskoj je marki zacementirao ugled avangardnosti i otvorio put razvoju modela Citroën DS. Razvoj avangardnog Citroën Traction Avant koštao je toliko da je, s kockarskim dugovima vlasnika, doveo tvrtku iz Pariza do bankrota i preuzimanja od strane gumarskog giganta Michelin.
André Citroën slomljena srca dobiva rak i odlazi u grob. No stvoreno remek-djelo, model Traction Avant, nastavio je živjeti i do 1957. prodan je čak u 759.123 primjerka.
Dvije najslavnije ‘inovacije’, prednji pogon i samonoseća karoserija, zapravo su već ranije ponuđene od drugih, no Citroën ih je prvi kombinirao u automobilu koji je i na kraju proizvodnje voznim svojstvima bio barem ravnopravan konkurenciji.
Najpoznatiji je 4-cilindarski 11CV s 1911 ccm, a u ponudi je bio i trolitreni šestak 15CV. Bazni 7CV s manjim motorom rađen je samo do rata, a planirani V8 22CV nikada nije ušao u serijsku proizvodnju. Svi su modeli imali hidraulične kočnice, Duesenbergov izum.
Prvi put u velikoserijskom automobilu Michelin je na modelu Traction Avant ponudio i svoj izum, radijalne gume, a i hidropneumatski ovjes, prije nego u slavnom DS-u (Žabi), probno je ugrađen na stražnje kotače modela 15H.
Traction Avant (izraz koji na francuskom doslovno znači ‘prednji pogon’), koji je ujedno bio i prvi ‘hatchback’ u povijesti, nastavio je živjeti – 759.123 primjerka proizvedena su do 1957, bez većih dizajnerskih ili mehaničkih promjena, osim povećanja prtljažnika dodavanjem vanjske ekstenzije 1952.
Nakon rata u ponudi više nije bilo najmanjeg 7CV motora, a šesterocilindrični 15CV predstavljen je 1938. Velika većina svih Tractiona bile su varijante modela 11CV s klasičnim Citroënovim motorom 1.9, u limuzinskoj izvedbi. Napravljeno je nekoliko tisuća primjeraka modela Commerciale sa stražnjim vratima – klasični hatchback, i to početkom pedesetih! Posve su rijetke coupe i roadster verzije, kao i nikada u serijsku proizvodnju uvedeni 22CV s V8 motorom.
Šteta što ta varijanta nije zaživjela – francuski bi je gangsteri i žandari zasigurno dočekali s jednakim entuzijazmom – obje su grupacije dekadama preferirale Traction Avant zbog izvrsnog ležanja u zavojima i sjajne upravljivosti.
Michelinov novi patent, radijalne gume, također su svjetsku premijeru doživjele upravo na ovom automobilu, kao dodatak sjajnom nizu tehnoloških inovacija. Pa čak je i Žabina hidropneumatika prvi puta, dijelom, zaživjela u ovjesu zadnjih Traction Avanta.
Jedina značajnija dizajnerska promjena u više od dva desetljeća proizvodnje bilo je dodavanje povećanog, izbočenog prtljažnika straga Kod nas danas postoji nekoliko očuvanih primjeraka ovog kultnog automobila, koje povremeno susrećemo na skupovima oldtimera, a poznato je i nekoliko primjeraka koji čekaju restauraciju.