Lamborghini ove godine slavi 40. godišnjicu Jalpe, modela prvi put predstavljenog na sajmu automobila u Ženevi u ožujku 1981…
Ajmo iskreno sad, tko je od vas čuo za ovaj model iz Lamborghini radione snova do sada? Jednostavno, naše vrijeme je bilo doba Countacha i Diabla, pa onda ovi manje poznati predaci nisu (očito) bili toliko zanimljivi, a možda i dovoljno uspješni.
Ipak Santa Agata podarila je svijetu i neke modele koji možda nisu vozili u onom smjeru, u kojem su očekivali.
U skladu s Lamborghinijevom tradicijom, Jalpa je dobila ime po pasmini borbenih bikova, Jalpa Kandachia, i posljednja je evolucija koncepta grand touring limuzine proizvođača automobila iz Santa Agate. Model koji je vozio u pratnji s 8-cilindarskim motorom postavljenim straga.
Jalpa je zapravo konačni razvoj projekta – Urraco i Silhouette. Zadržala je opću arhitekturu, ali je model dobio veći motor, povećan na 3,5 litara obujma. Liniju, s krovom koji se otvara u Targa formi, dizajnirao je Francuz Marc Deschamps iz Carrozzerije Bertone, gdje je bio stilski direktor od 1980. godine
Najznačajnija tehnička inovacija na Jalpi je konačna evolucija V8 motora pod 90°, izrađenog u potpunosti od aluminija, s četiri lančano kontrolirana bregaste osovine, izvorno ugrađene na projektima Urraco i Silhouette. Zahvaljujući povećanom provrtu, zapremini od 3,5 litre (3485 cc), pokretanom s 4 dvostruka karburatora Weber 42 DCNF i omjeru kompresije od 9,2:1, ovaj motor ostvaruje snagu od 255 KS pri 7000 o/min i najveći okretni moment od 320 Nm pri 3500 o/min, omogućujući Jalpi da postigne najveću brzinu od 248 km/h.
Jalpa prototip, automobil predstavljen u Ženevi, ima posebnu priču. Temelji se na Silhouette karoseriji, koja je već bila unaprijed proizvedena, ali nikad nije prodana. Stoga su je Talijani odlučili iskoristiti. Vratio se u tvornicu i korišten je kao osnova za novi model. Jalpa predstavljena u Ženevi 1981. lako je prepoznatljiva po svojoj posebnoj metalik brončanoj boji i ima neke jedinstvene estetske značajke koje nisu korištene na serijskom automobilu.
Jalpa, koja je ušla u proizvodnju 1982. godine, ima čeličnu karoseriju s polu-nosačom, crne branike i usisnike zraka u motoru, kao i vodoravna stražnja svjetla i 16-inčne aluminijske felge, preuzete izravno iz prototipa Athona, s Pirelli P7 niskoprofilnim gumama. Unutrašnjost Jalpe luksuzno je dovršena, s velikom upotrebom kože i tepiha. Krov koji se otvara, dizajniran da olakša uklanjanje i ponovno sastavljanje, može se pohraniti u posebnom prostoru iza stražnjih sjedala. U brojnim testovima na cesti koji su se pojavili u stručnim časopisima u to vrijeme, stručnjaci su oduševljeno opisali jednostavno, privlačno i beskompromisno vozačko iskustvo na cesti.
Na sajmu automobila u Ženevi 1984. predstavljena je Jalpa “druge serije” s nekim estetskim modifikacijama, poput branika i usisnika zraka u istoj boji kao karoserija, zaobljenih stražnjih svjetala i preuređene unutrašnjosti. Komercijalni život Jalpe završio je 1988. nakon proizvodnje 420 automobila. Bio je to posljednja limuzina Lamborghinija proizvedena s V8 motorom, a povijesno je to posljednji sportski automobil ove klase koji je imao straga pozicioniran motor. Konceptualno, Jalpa je izravni prethodnik Gallarda iz 2003., koji je trebao postati jedan od najprodavanijih Lamborghinijevih automobila u povijesti.
Gallardo je zabilježio uspjeh, ali Huracan i Aventador su tu priču podigli na višu razinu. Sve do pojave ultra-traženog Urusa.
Tekst: Nikola Jurković
Foto: Lamborghini