Tradicionalni brend NSU slavi rođendan. 1873. Christian Schmidt i Heinrich Stoll osnovali su “Mechanische Werkstätte Schmidt & Stoll” u Riedlingenu za proizvodnju strojeva za pletenje…
Ime NSU usko je povezano s Neckarsulmom, budući da je ime tvrtke izvedeno iz grada na rijekama Neckar i Sulm. NSU dojmljivo pokazuje razvoj mobilnosti – od bicikala i motocikala do automobila.
Za 150. obljetnicu, Audi Tradition donosi brojne istaknute NSU modele iz svoje povijesne kolekcije vozila. U pripremi je i posebna izložba „Inovacija, odvažnost i transformacija“, projekt suradnje između Audi Tradition i Njemačkog muzeja bicikala i NSU (Deutsches Zweirad- und NSU-Museum). Izložba će biti postavljena na Audi Forumu u Neckarsulmu i u Njemačkom muzeju bicikala i NSU u Neckarsulmu počevši od 14. lipnja.
“Postoji toliko mnogo priča za ispričati iz duge povijesti NSU-a,” rekao je Tobias Fräbel, zaposlenik u Audi Traditionu odgovoran za korporativne arhive stranice Neckarsulm i marke NSU. “Budući da ne možemo ispričati sve priče u samo jednom tekstu, Audi Tradition će nuditi priče i pozadinske informacije o tvrtki, njezinim proizvodima, njezinoj uključenosti u utrke i još mnogo toga tijekom cijele godine.”
Ukratko, NSU je osnovan u Riedlingenu 1873. od strane Christiana Schmidta i Heinricha Stolla kao proizvođača strojeva za pletenje, tvrtka se preselila u Neckarsulm 1880., gdje je pretvorena u dioničko društvo 1884. Godine 1886. tvrtka Neckarsulm udarila je u pravo vrijeme . Bicikli su postajali sve popularniji, a NSU ih je od tada počeo proizvoditi i prodavati sve više. Počevši od 1900. godine, tvrtka je počela proizvoditi i motocikle. Novo ime brenda N.S.U. (iz NeckarSUlma) odjednom je postao popularan u cijelom svijetu. Godine 1906. javnosti je predstavljen prvi Original Neckarsulmer Motorwagen – mali automobil srednje klase s vodom hlađenim četverocilindričnim motorom. Godine 1909. 1000 zaposlenika proizvelo je 450 automobila. Proizvođač automobila sa sjedištem u Neckarsulmu prvi je put ušao u povijest automobila s obzirom na laganu konstrukciju 1914., kada su inženjeri iz Neckarsulma izradili NSU 8/24 PS s aluminijskom karoserijom.
Unatoč Prvom svjetskom ratu i devalvaciji koja je uslijedila u hiperinflacijskoj godini 1923., NSU je u početku nastavio dobro financijski poslovati. Godine 1923. 4.070 zaposlenika proizvodilo je jedan automobil svaka dva sata, jedan motocikl svakih 20 minuta i jedan bicikl svakih pet minuta. 1924. tvrtka je investirala u novu tvornicu za konstrukciju automobila u Heilbronnu kako bi dobila više prostora. Dvije godine kasnije, međutim, prodaja je prvi put pala, što je rezultiralo novčanim problemima. Godine 1929. NSU je bio prisiljen prekinuti svoju proizvodnju automobila i prodati gotovo novu tvornicu u Heilbronnu Fiatu. Fiat je ondje proizvodio automobile pod imenom NSU-Fiat do 1966. Od tada se Neckarsulm usredotočio na proizvodnju vozila na dva kotača, preuzeo većinu Wandererovog odjela za motocikle 1929. i uspostavio prodajnu suradnju s markom D-Rad u Berlinu 1932. godine. Uz BMW i DKW, NSU je bio jedan od najvažnijih njemačkih marki motocikala 1930-ih. Nakon što je krajem 1936. preuzeo Opelovu proizvodnju bicikala, postao je jedan od najvećih proizvođača dvotočkaša u Njemačkoj. Godine 1933./34. NSU je napravio tri prototipa vozila koje je dizajnirao Ferdinand Porsche sa zrakom hlađenim 1,5-litrenim bokser motorom u stražnjem dijelu. U svojoj osnovnoj koncepciji ovaj je automobil bio sličan kasnijoj VW Bubi. Međutim, nije masovno proizveden zbog financijskih razloga.
Do kraja rata u svibnju 1945. veliki dijelovi pogona tvornice u Neckarsulmu bili su u ruševinama.
Nakon Drugog svjetskog rata uslijedila je obnova s popularnim biciklima NSU i mopedom NSU Quick od 98 ccm. Ubrzo nakon toga dodani su modeli od 125 i 250 cc. Kasnije su došli NSU Fox, NSU Lux, NSU Max i NSU Konsul, s motorom od 500 ccm. S godišnjom proizvodnjom od gotovo 300.000 motoriziranih vozila na dva kotača (mopeda, motocikala i skutera), tvrtka sa sjedištem u Neckarsulmu izbila je na vrh međunarodne motociklističke industrije 1955. godine. Bila je to najveća tvornica vozila na dva kotača na svijetu. Unatoč svim uspjesima NSU motocikala, koji su tvrtki donijeli svjetsku slavu s pobjedama na pet motociklističkih svjetskih prvenstava između 1953. i 1955. i brojnim svjetskim brzinskim rekordima, korporativno upravljanje moralo je odgovoriti na pad potražnje za motociklima počevši od sredine 1950-ih. Uz sve veći prosperitet, kupci su htjeli voziti automobile, pa je došlo vrijeme da NSU ponovno počne proizvoditi automobile.
NSU je uspio nastaviti proizvodnju automobila 1958. s kompaktnim automobilom Prinz. Ubrzo su se pojavile tehničke inovacije. NSU je radio na potpuno novom konceptu motora s Felixom Wankel od početka 1950-ih. Godine 1957. rotacijski klipni motor tipa Wankela prvi je put pokrenuo svoje paljenje na ispitnoj stanici NSU.
1963. tvrtka sa sjedištem u Neckarsulmu predstavila je NSU Wankel Spider na sajmu IAA u Frankfurtu, ispisujući tako povijest automobila. Bio je to prvi serijski automobil na svijetu pokretan rotacijskim motorom s jednim rotorom, s 497 ccs i 50 KS. Sljedeća senzacija uslijedila je u jesen 1967., kada je tvrtka sa sjedištem u Neckarsulmu predstavila NSU Ro 80 na sajmu IAA u Frankfurtu, oduševivši svijet automobila. Automobil je pokretao NSU/Wankel rotacijski motor s dva rotora (115 KS), a njegov revolucionarni dizajn izazvao je veliku pozornost. Također 1967. godine, NSU Ro 80 postao je prvi njemački automobil koji je proglašen za automobil godine. To je ujedno i jedan od najkontroverzniji automobila u povijesti…
10. ožujka 1969. potpisan je ugovor o spajanju NSU Motorenwerke AG i Auto Union GmbH sa sjedištem u Ingolstadtu pod kapom Volkswagen grupe. S retroaktivnim učinkom od 1. siječnja 1969. osnovan je Audi NSU Auto Union AG sa sjedištem u Neckarsulmu, a Volkswagenwerk AG imao je većinski udjel. Raspon modela nove tvrtke bio je vrlo raznolik, čak i s tehničke točke gledišta. Osim NSU Prinz i NSU Ro 80, Audi 100 također se od tada proizvodio u tvornici u Neckarsulmu. Međutim, dva modela NSU postupno su ugašena 1970-ih – Prinz 1973., nakon 15 godina, i Ro 80 1977., nakon deset godina. Konačno, 1. siječnja 1985., Audi NSU Auto Union AG preimenovan je u Audi AG, a sjedište tvrtke premješteno je iz Neckarsulma u Ingolstadt. Tvrtka i proizvodi od tada nose isto ime.
Transformacija, stalno ponovno otkrivanje sebe i svojih proizvoda – ovo je dio povijesti NSU-a i Audijeve lokacije u Neckarsulmu. Posljednjih desetljeća razvija se brzo i kontinuirano. Sa svojom stručnošću u proizvodnji velikih i malih serija, tvornica u Neckarsulmu trenutno se ubraja među najsloženije u Europi i jedna je od lokacija s najvećom raznolikošću proizvoda u Volkswagen grupi. Lokacija se postupno razvija u pametnu tvornicu i priprema se za elektrifikaciju. Također je centar stručnosti za visokonaponske baterije. Uz perjanicu Audi A8, supersportski automobil Audi R8 i druge modele u seriji B, C i D, sportski RS modeli također se razvijaju i proizvode u Neckarsulmu – i to ne bez razloga, jer je ovdje Audi Sport sa sjedištem. Ova tvrtka vuče svoje korijene od osnivanja quattro GmbH 1983., što znači da u aktualnoj 2023. proslaviti 40. obljetnicu…
Foto: Audi