Automobilski farovi s LED svjetlosnim elementima bitno su unaprijedili automobilsku tehnologiju, ali samo ako su tvornički ugrađeni u automobil, odnosno certificirani. Volkswagen Passat na slici, radi povjere svjetlosnih snopova, na lijevom faru ima standardnu H7 žarulju, a na desnom zamjensku LED…
LED je kratica od Light Emitting Diode (engl. dioda koja emitira svjetlost, odnosno svjetleća dioda). Glavne su im prednosti, u usporedbi s klasičnim svjetlećim elementima, znatno veća pouzdanost i trajnost te intenzitet svjetla gotovo jednak halogenim žaruljama, uz višestruko manji utrošak energije od halogenih i klasičnih žarulja.
Riječ je o posebno konstruiranim naprednim farovima, kojima je reflektor prilagođen LED izvoru svjetlosti, postavljenom u fokusu. Integralno prilagođenom izvedbom osiguravaju potreban oblik i intenzitet svjetlosnog snopa. Naime, kako ne bi došlo do zasljepljivanja vozača koji dolaze iz suprotnog smjera, lijeva se strana osvjetljava niže, a desna više i ukošeno. To mora biti izvedeno po propisu i provjerava se na tehničkom pregledu.
Već neko vrijeme na našem se tržištu mogu kupiti zamjenske LED žarulje, koje su za mnoge postale zanimljiva mogućnost da svog ‘metalnog ljubimca’ opreme atraktivnim i ‘učinkovitim’ svjetlima, umjesto serijskih halogenih H7, koje ‘bolje osvjetljavaju cestu’ i ‘povećavaju sigurnost’.
No, potom se mnogi razočaraju, kad ne prođu tehnički pregled i shvate da im se ‘dobra investicija’ pretvorila u izgubljen novac. Naime, kad se utvrdi neusklađenost s važećim propisima, moraju vratiti originalna svjetla. Neki se potom ‘snalaze’ vraćanjem zamjenskih LED žarulja nakon tehničkog pregleda, premda time nedvojbeno krše prometne propise.
Policija zasad nedovoljno učinkovito kontrolira takva vozila, no pitanje je samo vremena kad će se to promijeniti te će takva vozila biti isključena iz prometa, a vozači kažnjeni!
Problem je što navedene LED žarulje nisu prilagođene farovima za H7 žarulje, njihov svjetlosni izvor nije u fokusu te se svjetlosni sklop nekontrolirano rasipa. To smo provjerili i utvrdili u stanici za tehnički pregled, na Volkswagen Passatu, tako da je lijevi far ostao sa standardnom halogenom H7 žaruljom, a u desni smo ugradili zamjensku LED žarulju.
Problem s oblikom svjetlosnog snopa jasno smo vidjeli na vratima stanice za tehnički pregled, a njegovu nepravilnost – rasipanje preko kontrolnih linija, djelatnik stanice za tehnički pregled jasno je utvrdio mjerenjem na regloskopu.
Kako se poluvodički elementi trebaju hladiti radi održanja učinkovitosti, LED izvori svjetlosti se opremaju nekim sustavom hlađenja, odnosno učinkovitim hladnjakom. Kod zamjenskih LED svjetlosnih elemenata hladnjak često puta bude takve izvedbe da se mora zatvoriti u faru ili se čak njegovom ugradnjom far više ne može zatvoriti, što kompromitira njihovu pouzdanost i trajnost.
Oni koji ih postave u automobil često imaju osjećaj da bolje osvjetljuju put ispred automobila i to je zbog toga što osvjetljuju područja koja trebaju i ona koja ne trebaju, odnosno ne smiju. Zbog toga često zasljepljuju vozače koji dolaze iz suprotnog smjera i time izravno ugrožavaju sigurnost. Dakle rad upravo suprotno od onoga što mnogi deklariraju.
Takve se žarulje prodaju uz jasnu naznaku NOT FOR ROAD USE, dakle nisu za cestovnu upotrebu. Nažalost, usprkos tome, mnogi nasjedaju na marketinške trikove ili jednostavno, nisu dovoljno odgovorni, te radi vizualnog efekta kompromitiraju ispravnost automobila, ugrožavaju prometnu sigurnost i gube nemali novac.
Dakle, pazite ubuduće i prije razmišljanja o kupnji raspitajte se u ovlaštenom servisu za vaš automobile i stanici za tehnički pregled. Naš je jasan savjet – ne!
Osnovni je problem što ugradnjom zamjenskih LED žarulja automobilski far više ne ispunjava temeljni uvjet prometne sigurnosti. Da bi glavna svjetla na vozilu bila sigurna u prometu, reflektor (far) i izvori svjetlosti moraju biti homologirani. To se radi prema sljedećim pravilnicima:
ECE-R37 pravilnik za homologaciju izvora svjetlosti sa žarnom niti
ECE-R99 pravilnik o homologaciji izvora svjetlosti s izbojem u plinu
ECE-R128 pravilnik o homologaciji LED izvora svjetlosti
ECE-R112 pravilnik o homologaciji reflektora (fara) namijenjenih za izvore svjetlosti sa žarnom niti i/ili LED izvore svjetlosti.
Važno za tehničku ispravnost:
1. Reflektori u EU moraju omogućiti asimetričan snop svjetlosti kratkog svjetla (lijeva strana se osvjetljava niže, desna više) kako ne bi došlo do zasljepljivanja vozača koji dolaze iz suprotnog smjera.
2. Dio izvora svjetlosti koji emitira svjetlost treba biti postavljen vrlo precizno u određenu točku reflektora (fokus) kako bi se postigla asimetričnost snopa svjetlosti.
3. Kako oblik i dimenzije žarne niti i poluvodičkog elementa koji emitira svjetlost nisu uvijek jednaki, dolazi do rasipanja svjetlosnog snopa.
4. Preciznost postavljanja izvora svjetlosti u reflektor dokazuje se ispitivanjima na temelju kojih se dobije homologacija.
5. Svaka vrsta izvora svjetlosti ima drugačije propisan oblik kontakata s električnom instalacijom vozila (drukčiji oblik ‘grla žarulje’).
6. Homologacija ne poznaje LED izvor svjetlosti s halogenim ‘grlom’.
7. LED izvorima svjetlosti treba osigurati adekvatno hlađenje, što nije uvijek moguće kada se ugrađuju u halogene reflektore.
8. Zamjenski LED izvori često izazivaju zasljepljivanje vozača iz suprotnog smjera.
9. Renomirani proizvođači proizvode i prodaju zamjenske LED izvore svjetlosti, ali na njima je jasno naznačeno da nisu za cestovnu upotrebu!