Ako dizelaš lupa u leru, posumnjajte na hidropodizače ventila, koji stradavaju zbog ovog:

Kad dizelski motor u praznom hodu lupa, metalno udara, a taj neugodni zvuk povećanjem okretaja smanjuje intenzitet, ali ne nestaje, uzrok je vjerojatno u hidropodizačima ventila…

Naravno, to je u slučaju europskih dizelaša TDI, HDi, TDCi, d…, kod kojih se ta tehnologija koristi, za razliku od japanskih s mehaničkim regulatorima zazora ventila.

Hidraulički podizač ventila (skraćeno hidropodizač) je sklop između kontaktnog profila bregastog vratila, odnosno poluklackalice (kod razvodnog mehanizma takve izvedbe), i stabla ventila. Naime, kod čistog mehaničkog sustava mora se ostaviti zazor (oko 0,20 mm), kako bi se kompenziralo toplinsko izduženje ventila, koji se više zagrijava (pogotovo ispušni) od ostatka glave motora, jer mu je glava izravno u komori za izgaranje.

Hidraulički mehanizam se sastoji od dvije komore razdvojene kuglastim ventilom s oprugom. Gornja je komora pod tlakom ulja iz motora te se time osigurava stalni kontakt čašice ventila i profila. Dakle, motor radi stalno bez zazora. Kad ne bi bilo zazora, u ekstremnim bi slučajevima došlo do pojačanog trošenja, odnosno krivljenja stabla ventila i bregastog vratila, jer bi brijeg bregastog vratila želio gurnuti ventil, a on ne bi mogao ići dalje od graničnog položaja.

To rješava (kompenzira) hidraulički mehanizam hidropodizača.


A lupanje hidropodizača posljedica je njihovog istrošenja, dotrajalosti, koje je u pravilu povezano s većom ili manjom dotrajalošću, pohabanošću motora. To je opet povezano s vraćenom kilometražom rizikom da dizelaš kojeg ste kupili sa ‘sto i nešto’ tisuća kilometara ima trostruko više.

Drugi je mogući problem u štednji na izmjeni motornog ulja, i uljnog filtra, vožnji s manjkom motornog ulja ili s nekvalitetnim motornim uljem, usto forsiranje, pogotovo kad je motor nezagrijan… Tada su prvi na udaru gornji dijelovi motora, koji prvi osjete probleme s podmazivanjem: turbopunjač, bregasta vratila i, posebice, hidraulički podizači ventila, u žargonu – ‘hidropodizači’.

Premda po pravilu treba izmijeniti podizače u kompletu, oni u dobrom stanju mogu se zadržati, a izmijeniti treba samo oštećene. Na kraju važan savjet: pri kupnji rabljenog dizelaša tražite da vam upale potpuno hladan motor (to se može provjeriti po ispušnoj grani, pazeći, naravno, da se ne opečete pri kontroli). Hladan motor treba raditi bez lupanja u leru.

Naime, ako je istrošenje u početnoj fazi, prodavač će vam pokazati kako dobro u leru radi potpuno zagrijan motor i tada možete kupiti ‘mačka u vreći’…

Pogledajte kako je sve počelo, 1954.


Komentari

loading...