Pri tankiranju, na trenutak se koncentrirajte i promislite: koje gorivo trebate uliti u automobilski spremnik goriva? Mislite da nije potrebno, no itekako jest! Posebno je važno kod vozača koji prirodom posla često mijenjaju automobile…
Ulijevate li u svoj automobil, valjda vam je sve jasno. Ako nije, pogledajte na unutrašnjoj strani poklopca za ulijevanje goriva. Zašto je preporučljivo navući rukavicu od plastične folije? Prvo, jer su istraživanja pokazala da pištolj za ulijevanje može biti prljaviji od zahodske daske u javnom WC-u. Drugo, jer su čestice goriva, kojih uvijek ima na ručki, pa ih koža upija, kancerogene. I treće, dok ih navlačite, promislite koje gorivo točite!
Ako imate noviji auto, dovoljni je znati: benzin ili dizel, i tada uliti najskuplje raspoloživo gorivo. Dakle koje uz oznaku BS (bez sumpora, koji ima i neka pozitivna svojstva – povećava mazivost goriva, ali daleko više štetnih – potiče stvaranje agresivnih kiselina i čađe) ima dodatak – Plus, Max… Nije baš nužno, ali malo skuplje gorivo, trebalo bi biti i bolje. Oplemenjeno je dodacima koji poboljšavaju bitna svojstva, važna za rad i pouzdanost motora. Kod dizelskog goriva nema drugih opcija, jer se cetanska vrijednost (označava kašnjenje u samozapaljenju goriva) ne navodi, nego podrazumijeva.
Ima suprotno značenje od oktanske vrijednosti, manje je važno i za sva dizelska goriva na tržištu na dovoljnoj je razini. Kod benzinskih motora, poštujte uputstvo proizvođača, ali kod svih novih, čak i ako je deklarirana oktanska vrijednost 95 (brojka iza oznake Eurosuper), bolje je uliti 100-oktanski benzin, premda je skuplji 60 lipa. Motor će dobiti 1 do 2 posto snage, za toliko se smanjuje potrošnja, a bolje je zaštićen od štetnih nekontroliranih detonacija. Zbog toga sam često savjetovao da u nove benzince ulijevate 100-oktanski benzin, čak i ako je propisan 95-oktanski. Isplati se, motor bolje vuče i ljepše radi, a trošak je otprilike isti, jer se malo smanji potrošnja.
Svaki se suvremeni benzinac sam prilagođava oktanskoj vrijednosti goriva od 100 do 95. Kod stupnja kompresije do 10:1, i ako nije turbo, i 91 (nema ga više na tržištu). To se postiže mijenjanjem kuta paljenja, kad preskače iskra na svjećici (može se reći ‘pretkuta paljenja’, ali je uobičajen izraz ‘kut pretpaljenja’ pogrešan). Dakle, ako u dizelaša ulijete bilo koje dizelsko gorivo, odnosno benzinca bilo koje benzinsko, problema nema. Nije dakle ‘bed’ ako ste umjesto Eurosupera 95 ulijete 98 ili 100 ili obrnuto. Problemi počinju ako se ulije pogrešno gorivo, a kako bi se cijev pištolja za gorivo znatno većeg promjera kod dizelskog, nego kod benzinskog goriva, dizel je teško i uliti u benzinski motor. Zabuna je znatno lakša u suprotnom slučaju, koji je opasniji, da se benzin ulije u dizelski automobil.
No, i tada problemi ovise o tome u kojem se trenutku zabuna (pogreška) otkrije.Ako se odmah prekine punjenje benzina u dizelski spremnik, ili nakon samo nekoliko ulivenih litara, kupite pola litre dvotaktola (ulja za 2-taktne motore), ulijte u spremnik i dopuniti gorivo do čepa dizelskim gorivom. Ako ste ulili samo nekoliko litara dizela u benzinski spremnik, dolijte Eurosuper i nastavite. U jednom i drugom slučaju, čim potrošite prvih deset litara goriva, ponovno dolijte gorivo do vrha, kao biste ‘razvukli’ problem. Ako ste pak pogrešno gorivo ulili do čepa, znatno je bolje da to shvatite prije pokretanja motora, nego ako ste ga pokrenuli i počeli voziti. Tada kod benzinca u pravilu ne nastaje šteta, nego se otežava postupak pokretanja.
Problem, veliki problem, je kod dizelskih motora. Najgore je ako shvatite da ste ulili pogrešno gorivo tek kad motor počne trokirati ili se sam ugasi.Tada obvezno pozovite stručnu pomoć. Ništa ne pokušavajte ‘prčkati’ sami, a pogotovo pokrenuti motor, jer umjesto uštede možete prouzročiti veliku štetu. Ovo je bitan razlog zbog kojeg se isplati biti član HAK-a. Isplati ih se zvati, jer su dobro pripremljeni za takve situacije i intervencije nisu preskupe. Za članove su u pravilu besplatne. Dobra je opcija mobilno jamstvo proizvođača, odnosno ovlaštenog servisa.
Naime, dizelsko gorivo u drugom taktu, većim stupnjem kompresije, postiže znatno više temperature i tlakove, pa ubrizgani benzin nekontrolirano detonira, te može uništiti, odnosno oštetiti čela klipova, glavu, karike i cilindre. Svaki je suvremeni dizelaš opremljen elektroničkim modulom, koji prepoznaje da je došlo do nekontroliranih detonacija i gasi motor. No određena je šteta tada već nastala, na visokotlačnoj pumpi i brizgaljkama (podmazuju se gorivom, a benzin ima znatno lošiju mazivost od dizela) i u unutrašnjosti cilindara. Dakle, ako ste pogrešno gorivo ulili do čepa, ako je benzinac u pitanju, možete sami pomoći ispumpavanjem goriva. Spretniji će to napraviti onako kako istaču vino iz bačve, premda to nije ni preporučljivo, niti zdravo.
Može pomoći priručna pumpa za istakanje, ali trebate imati i kanistre. Ni to nije preporučljivo na benzinskoj crpki, zbog rizika prolijevanja i zapaljenja goriva, pa vam djelatnici neće ni dopustiti. Ako je benzinski motor radio na dizelsko gorivo, najprije treba izliti cjelokupno gorivo kroz otvor na dnu spremnika. Potom treba odvojiti priključak goriva prema brizgalicama te kratko spojiti pumpu goriva i tako izgurati zaostalo gorivo. Kod dizelaša problem je veći, jer nakon izlijevanja iz spremnika, gorivo treba izvući i iz visokotlačne pumpe doriva, preko priključaka dobavne pumpe goriva (od 0,3 do 0,8 l) i filtra goriva. To se radi podtlačnom pumpom kojom se ispumpava gorivo iz ostalih dijelova sustava.
Cijena zahvata je, ovisno o vrsti automobila, od 300 do više od 2000 kuna, čemu treba pribrojiti troškove prolivenog goriva i šlepanja. Kako vidite, ulijevanje pogrešnog goriva nimalo nije bezazleno, a može napraviti veliku štetu. Stoga još jednom naglašavamo, dok navlačite rukavicu od plastične folije, dvaput udahnite i uvjerite se da uzimate pištolj, odnosno ulijevate gorivo koje trebate.