AMERIČKA AUTOMOBILSKA ARISTOKRACIJA

Duesenberg (1913. – 1937.): napredniji i luksuzniji od Mercedes-Benza i Rolls-Roycea

Duesenberg je između dva svjetska rata proizvodio najbolje automobile na svijetu , zaštitni znak američkih bogataša i celebrityja toga doba, tehnološki napredni i kraljevski luksuzni, toliko kompleksni i skupi da su na kraju propali…

Foto: Rex Gray, Wikimedia Commons

Nevjerojatni automobili braće Duesenberg bili su izraz težnje k savršenstvu i u svoje vrijeme vjerojatno najbolji i najspektakularniji na svijetu. Braća Frederick i August Duesenberg su rođena u Njemačkoj, ali su još u ranoj mladosti doselili u SAD i ondje se počeli baviti prvo biciklima, pa trkaćim automobilima. U lipnju 1913., u mjestu Saint Paul (Minnesota), osnovali su Duesenberg Automobile and Motors Company, no osim izrade nekoliko trkaćih modela tada se nisu još okušali u produkciji cestovnih automobila.

Tijekom I. svjetskog rata licencno su proizvodili avionske motore Bugatti, a nakon njega počeli su dominirati američkom trkaćom scenom. Jimmy Murphy donio im je pobjedu i na VN Francuske 1921., no nisu nastavili natjecati se u Europi… To je možda i jedini razlog (uz u posljednjih pedesetak godina opravdani, a ranije posve neutemeljeni podsmjeh spram američkih automobila) zašto Stari kontinent i dalje živi u zabludi da su ovdašnji automobili bili superiorni kreacijama braće Duesenberg.

Braća su 1920. prebacila središte tvrtke u Indianapolis, gdje će u narednih 17 godina biti ispisana jedna od najljepših priča u povijesti američkih automobila. Pokušaj proboja na tržište luksuznih automobila nije bio lagan, trebalo je uvjeriti profinjenu klijentelu da nije riječ o masnim i zauljenim trkaćim strojevima preuređenima za cestu. Upravo stoga je od isporuke prvog primjerka Modela A krajem 1921. do prestanka proizvodnje 1927. kupcima isporučeno samo oko 650 primjeraka prvog modela Duesenberg.

Duesenberg Model A bio je revolucionaran i iznimno rafiniran luksuzni automobil. Svijetu je predstavio hidrauličke kočnice na svim kotačima, a SAD-u redni 8-cilindarski motor s četiri ventila po cilindru i bregastim vratilom u glavi motora. Iznimno skup automobil mogli su priuštiti samo vrlo imućni ljudi, a među poznatijim kupcima bili su glumci Rudolph Valentino i Tom Mix. Još je rjeđi sportskiji model X, koji je bio svojevrstan razvoj originalnog modela, a napravljeno je samo 13 primjeraka. Kad je tvrtku 1926. kupio E.L. Cord, sve se poklopilo, novi je vlasnik osigurao financijsko zaleđe, a braća su imala slobodu razvoja.

Spektakularne karoserije za Duesenberg su radile najbolje američke i europske radionice, premda ni tvorničke, tzv. La Grande karoserije nisu zaostajale ljepotom i dramatičnošću. Produkt toga bio je Duesenberg J iz 1930. (na slici), dva i pol puta skuplji od bilo kojeg automobila koji se mogao kupiti u SAD-u. Goleme limuzine imale su redni 8-cilindarski motor s dva bregasta vratila u glavi (DOHC) i četiri ventila po cilindru. Snagom od 265 KS mogli su potegnuti gotovo 200 km/h, a kompresorski Duesenberg model SJ (320 KS) i brže od toga, uz rafiniranost i luksuz primijenjen milijunašima.

Vlasnici dva ekstremna roadstera na skraćenoj šasiji, Duesenberg SSJ, bili su Clark Gable i Gary Cooper. Zanimljivo je napomenuti da je jedan Duesenberg J bio i omiljeni automobil kraljice Marije Karađorđević, a taj se konkretan primjerak danas nalazi u kolekciji Jima Glickenhausa. Ali, nekoliko mjeseci nakon predstavljanja modela J došlo je do pada njujorške burze i velike ekonomske krize, koja će pokopati šanse Duesenberga.  Fred Duesenberg  je umro je 1932. od posljedica ranije prometne nesreće, pa se brat August vratio na čelo tvrtke. No, raspad  poslovnog carstva tvrtke Cord zauvijek je ugasio ovo slavno ime. Duesenberg, američki proizvođač luksuznih automobila, ugašen je 30. rujna 1937., ali legenda živi.

Posljednji automobili isporučeni kupcima čak 1940., većina od ukupno proizvedene 481 šasije (uključujući i modele JN i SJN s nešto manjim kotačima i moderniziranim detaljima) proizvedene su još 1929. i 1930. i potom dugo čekale na karoseriju. Kreacije braće Duesenberg su već pedesetih stekle kolekcionarski status, uz nekoliko pokušaja oživljavanja, izrade replika starih i prototipova novih modela.    Zna se za čak 378 preživjelih od ukupno 481 proizvedenog modela J s inačicama, a i danas se zna naći izgubljeni Duesie, 2011  jednog je našao Jay Leno.

Stilist Virgil Exner je šezdesetih zamislio modernizirani Duesenberg, no produkciju će modificirana inačica doživjeti pod drugim obnovljenim imenom, Stutz. Danas je svaki od nešto više od tisuću proizvedenih modela Duesenberg među ultimativnim kolekcionarskim automobilima. Cijene se pišu sa sedam znamenki, u svim vodećim valutama.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin