VELIKAN OKTANSKOG CIRKUSA

Jack Brabham (1926. – 2014.): svjetski prvak Formule 1, 1959., 1960. i 1966. i slavni konstruktor

Lothar Spurzem, Wikimedia Commons

Sir John Arthur Brabham, poznat pod nadimkom Jack, jedan od velikana povijesti utrka, rođen je 2. travnja 1926. u australskom gradu Hurstville

Bio je jedan od protagonista najvećih promjena u povijesti Formule 1 te je jedini u povijesti utrka titulu prvaka osvojio na bolidu vlastite konstrukcije. Usprkos svemu tome, i tijekom aktivne karijere i nakon nje, nerijetko je smatran samo prosječnim vozačem. Legenda kaže da Jack Brabham nikada nije dva puta posve istom putanjom prolazio kroz isti zavoj. Dodamo li na to razmjerno prijeku narav, ponekad i ne baš najsportskije poteze na stazi, dobivamo čovjeka čiji su rezultati nedvojbeno veći od karizme.

Ipak, pravi će poznavatelji uvijek skinuti kapu ovom Australcu, koji je nakon što je u domovini osvojio sve što se osvojiti dalo 1955. preselio u Englesku. Prijelomni trenutak bio je kad mu je partner postao John Cooper, konstruktor trkaćih bolida. Njih dvojica u paru promijenit će svijet trkaćih automobila, definitivno smještajući motor iza vozača, ondje gdje ga je Benz postavio već 20-ih, a Auto Union s mnogo uspjeha 1930-ih.

No tek će uspjesi Brabhama u bolidima Cooper nagnati sve konkurente da krenu tim pravcem razvoja. Rane godine nastupa u Europi nisu donijele veliki ugled Brabhamu, iako je tijekom 1958. postizao dobre rezultate u Formuli 2, dok je u najvišem rangu u Monacu osvojio prve godine. Sezonu 1959. otvorio je pobjedom na VN Monaca, kasnije osvaja i Silverstone pa taktičkim skupljanjem bodova dolazi do titule prvaka.

Mnogi su je smatrali slučajnom, no sljedeće godine s pet uzastopnih pobjeda u središnjici sezone brani naslov, što neće uspjeti nikome u sljedećih 25 godina, sve dok nije nastupio Alain Prost. Za sezonu 1961. svi su pripremili bolide s motorom iza vozača, Brabham i Cooper su nezamjetni, a Australac se nakon toga razilazi sa svojim mentorom i osvaja vlastitu momčad. Brabham tijekom razdoblja 1.5-litrene Formule 1 stječe konstruktorsko iskustvo, no bez većih uspjeha.

Kada su 1966. došla nova pravila, većina timova nije imala spremne motore i Brabham se vraća na vrh. Što zahvaljujući svojoj sposobnosti, što zbog previranja u timu Ferrari, Jack 1966. osvaja treći naslov, a godinu potom ga je pobijedio momčadski kolega Denny Hulme. U oproštajnoj sezoni 1970. opet je sjajan, osvaja zadnju pobjedu i ima još nekoliko zapaženih nastupa, no nakon toga prodaje momčad i povlači se u Australiju.

Jack Brabham, svjetski prvak Formule 1, 1959., 1960. i 1966. i slavni konstruktor, umro je 19. svibnja 2014.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj