INOVATIVNI AUTOMOBILI

Koji je prvi Caravan na tržištu? Chevrolet Suburban Carryall iz 1935., u Europi Opel Olympia Rekord Caravan iz 1953.

Foto: Chrysler, Opel

Caravan, najpoznatija je oznaka i sinonim za automobil s kombijevskim stražnjim dijelom, američki izum koji je u Europi proslavio Opel, a danas je najpopularnija Škoda Octavia Combi

Autor: Željko Marušić

Prve su karavane 1910., na šasiji modela Ford Model T, po narudžbi počeli raditi specijalizirani karoseristi. Koristili su oznake Depot Hack, Carryall i Suburban. Karavani su u početku smatrani gospodarskim, a ne osobnim vozilima. Prvi su imali stražnji dio izrađen od drvene ili kombinirane drveno-metalne konstrukcije. Preradu običnih automobila u karavane radile su specijalizirane tvrtke, najpoznatija je bila Stoughton Wagon Company iz Wisconsina. Ford Model T je do 1929. bio najčešća baza za izradu karavana.

Prvi potpuno čelični karavan bio je Chevrolet Suburban Carryall iz 1935. te se smatra i prvim suvremenim karavanom na tržištu. Većina karavana proizvodila se s kombiniranim drveno-metalnim karoserijama sve do kraja II. svjetskog rata. Karavani su postali skupa i dobro opremljena vozila te je Chrysler Town & Country, model ’41 bio je najskuplji model u ponudi tvrtke početkom II. svjetskog rata. Posljednji američki karavan metalno-drvenim stražnjim dijelom bio je Buick Super Estate iz 1953.

Chevrolet Suburban Carryall iz 1935, dugačak 450 cm, širok 170 cm i visok 195 cm, s razmjerno velikim međuosnim razmakom (285 cm), proizvodio se u verziji s dva i tri reda sjedala. Pokretao se rednim 6-cilindarskim motorom 3.4 snage 79 KS te je s ručnim 3-stupanjskim mjenjačem mogao potegnuti 70 mph (113 km/h)

Prvi masovno proizvedeni karavan s čeličnom karoserijom bio je Jeep Willys iz 1946., na šasiji prvog civilnog 4×4 Jeep CJ-2A, izvedenog iz legendarnog ratnog terenca. Karavani su na američkom tržištu, najčešće s oznakom Station Wagon, doživjeli veliku popularnost od 50-ih do 70-ih, kao rezultat američkog baby booma sredinom 20. stoljeća. Proizvodili su se s dva (bez B-stupa) i tri vertikalna bočna nosača karoserije na svakoj strani te dvoja ili četvera vrata.

Europska priča o karavanima počinje 1953., modelom Opel Olympia Rekord Caravan (pisalo se Car A Van), a potom su ga koristile i druge tvrtke. Najpoznatiji su karavani ipak bili marke Opel, posebice Opel Kadett Caravan. Tu je oznaku koristio i prvi monovolumenski automobil na svijetu – Plymouth Voyager, odnosno Dodge Caravan iz 1983., koji se na europskom tržištu prodavao kao Chrysler Voyager (proizvodio se u Grazu). Uz Caravan najčešće se koristila oznaka Station Wagon (odnosno SW), ali i Avant, Break, Combi, Estate, Turnier, T, Variant i Wagon.

Opel Olympia Rekord Caravan ili skraćeno Opel Caravan, dimenzija 4260 x 1625 x 1550 mm, s dvoja bočna i jednim stražnjim vratima (otvarala su se bočno), pokretao se 4-cilindrašem OHV obujma 1488 ccm i snage 40 KS te je s 3-stupanjskim ručnim mjenjačem postizao 118 km/h, a do stotke ubrzavao za 37,5 s- Prtljažnik se, preklapanjem stražnje klupe, povećavao do 1100 litara

Popularnost karavana počela se smanjivati sredinom 1990-ih, kad su na europsko tržište počeli stizati monovolumeni, odnosno MPV-vozila, a od 2010-ih i crossoveri, tako da je to tržište automobila počelo stagnirati. Najpopularniji modeli su Škoda Octavia Combi i Škoda Superb Combi, a zanimljivo, posljednji Volkswagen Passat (B9), koji ne tržište stiže krajem godine, proizvodit će se isključivo kao karavan Variant.

Koji je prvi auto s prednjim pogonom? Francuski Tracta Type A iz 1927.!

Koji je automobil prvi ugradio daljinsko centralno? Renault Fuego iz 1982.!

Koji je prvi automobil s klima uređajem? Packard 180 Touring Sedan iz 1939.! 

Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!

Koji je prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom? Američki Oldsmobile Toronado iz 1973.!

Koji je prvi automobil s disk kočnicama? Američki Tucker 48 iz 1947.

Koji je prvi automobil ugradio sigurnosni pojas? Volvo PV 544 iz 1959.

Koji je automobil prvi imao zupčasti remen? Njemački Glas S 1004 Coupe iz 1962.

Koji je prvi automobil sa sustavom Start-Stop? Volkswagen Passat Formel E iz 1981.

Koji je automobil prvi imao elektropokretač? Cadillac Model Thirty iz 1912.

Koji je automobil prvi imao volan? Panhard et Levassor 4hp iz 1894.

Koji je prvi automobil s automatskim mjenjačem? Oldsmobile Custom 8 Cruiser iz 1939.

Koji je prvi automobil sa servouređajem volana? Američki Chrysler Imperial iz 1951.

Koji je automobil uveo kontinuirani automatski mjenjač (CVT)? Nizozemski DAF 600 iz 1958.!

 

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj