Caravan, najpoznatija je oznaka i sinonim za automobil s kombijevskim stražnjim dijelom, američki izum koji je u Europi proslavio Opel, a danas je najpopularnija Škoda Octavia Combi
Autor: Željko Marušić
Prve su karavane 1910., na šasiji modela Ford Model T, po narudžbi počeli raditi specijalizirani karoseristi. Koristili su oznake Depot Hack, Carryall i Suburban. Karavani su u početku smatrani gospodarskim, a ne osobnim vozilima. Prvi su imali stražnji dio izrađen od drvene ili kombinirane drveno-metalne konstrukcije. Preradu običnih automobila u karavane radile su specijalizirane tvrtke, najpoznatija je bila Stoughton Wagon Company iz Wisconsina. Ford Model T je do 1929. bio najčešća baza za izradu karavana.
Prvi potpuno čelični karavan bio je Chevrolet Suburban Carryall iz 1935. te se smatra i prvim suvremenim karavanom na tržištu. Većina karavana proizvodila se s kombiniranim drveno-metalnim karoserijama sve do kraja II. svjetskog rata. Karavani su postali skupa i dobro opremljena vozila te je Chrysler Town & Country, model ’41 bio je najskuplji model u ponudi tvrtke početkom II. svjetskog rata. Posljednji američki karavan metalno-drvenim stražnjim dijelom bio je Buick Super Estate iz 1953.
Prvi masovno proizvedeni karavan s čeličnom karoserijom bio je Jeep Willys iz 1946., na šasiji prvog civilnog 4×4 Jeep CJ-2A, izvedenog iz legendarnog ratnog terenca. Karavani su na američkom tržištu, najčešće s oznakom Station Wagon, doživjeli veliku popularnost od 50-ih do 70-ih, kao rezultat američkog baby booma sredinom 20. stoljeća. Proizvodili su se s dva (bez B-stupa) i tri vertikalna bočna nosača karoserije na svakoj strani te dvoja ili četvera vrata.
Europska priča o karavanima počinje 1953., modelom Opel Olympia Rekord Caravan (pisalo se Car A Van), a potom su ga koristile i druge tvrtke. Najpoznatiji su karavani ipak bili marke Opel, posebice Opel Kadett Caravan. Tu je oznaku koristio i prvi monovolumenski automobil na svijetu – Plymouth Voyager, odnosno Dodge Caravan iz 1983., koji se na europskom tržištu prodavao kao Chrysler Voyager (proizvodio se u Grazu). Uz Caravan najčešće se koristila oznaka Station Wagon (odnosno SW), ali i Avant, Break, Combi, Estate, Turnier, T, Variant i Wagon.
Popularnost karavana počela se smanjivati sredinom 1990-ih, kad su na europsko tržište počeli stizati monovolumeni, odnosno MPV-vozila, a od 2010-ih i crossoveri, tako da je to tržište automobila počelo stagnirati. Najpopularniji modeli su Škoda Octavia Combi i Škoda Superb Combi, a zanimljivo, posljednji Volkswagen Passat (B9), koji ne tržište stiže krajem godine, proizvodit će se isključivo kao karavan Variant.
Koji je prvi auto s prednjim pogonom? Francuski Tracta Type A iz 1927.!
Koji je automobil prvi ugradio daljinsko centralno? Renault Fuego iz 1982.!
Koji je prvi automobil s klima uređajem? Packard 180 Touring Sedan iz 1939.!
Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!
Koji je prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom? Američki Oldsmobile Toronado iz 1973.!
Koji je prvi automobil s disk kočnicama? Američki Tucker 48 iz 1947.
Koji je prvi automobil ugradio sigurnosni pojas? Volvo PV 544 iz 1959.
Koji je automobil prvi imao zupčasti remen? Njemački Glas S 1004 Coupe iz 1962.
Koji je prvi automobil sa sustavom Start-Stop? Volkswagen Passat Formel E iz 1981.
Koji je automobil prvi imao elektropokretač? Cadillac Model Thirty iz 1912.
Koji je automobil prvi imao volan? Panhard et Levassor 4hp iz 1894.
Koji je prvi automobil s automatskim mjenjačem? Oldsmobile Custom 8 Cruiser iz 1939.
Koji je prvi automobil sa servouređajem volana? Američki Chrysler Imperial iz 1951.
Koji je automobil uveo kontinuirani automatski mjenjač (CVT)? Nizozemski DAF 600 iz 1958.!