INOVATIVNI AUTOMOBILI

Koji je prvi Caravan na tržištu? Chevrolet Suburban Carryall iz 1935., u Europi Opel Olympia Rekord Caravan iz 1953.

Foto: Chrysler, Opel
-

Caravan, najpoznatija je oznaka i sinonim za automobil s kombijevskim stražnjim dijelom, američki izum koji je u Europi proslavio Opel, a danas je najpopularnija Škoda Octavia Combi

Autor: Željko Marušić

Prve su karavane 1910., na šasiji modela Ford Model T, po narudžbi počeli raditi specijalizirani karoseristi. Koristili su oznake Depot Hack, Carryall i Suburban. Karavani su u početku smatrani gospodarskim, a ne osobnim vozilima. Prvi su imali stražnji dio izrađen od drvene ili kombinirane drveno-metalne konstrukcije. Preradu običnih automobila u karavane radile su specijalizirane tvrtke, najpoznatija je bila Stoughton Wagon Company iz Wisconsina. Ford Model T je do 1929. bio najčešća baza za izradu karavana.

Prvi potpuno čelični karavan bio je Chevrolet Suburban Carryall iz 1935. te se smatra i prvim suvremenim karavanom na tržištu. Većina karavana proizvodila se s kombiniranim drveno-metalnim karoserijama sve do kraja II. svjetskog rata. Karavani su postali skupa i dobro opremljena vozila te je Chrysler Town & Country, model ’41 bio je najskuplji model u ponudi tvrtke početkom II. svjetskog rata. Posljednji američki karavan metalno-drvenim stražnjim dijelom bio je Buick Super Estate iz 1953.

Chevrolet Suburban Carryall iz 1935, dugačak 450 cm, širok 170 cm i visok 195 cm, s razmjerno velikim međuosnim razmakom (285 cm), proizvodio se u verziji s dva i tri reda sjedala. Pokretao se rednim 6-cilindarskim motorom 3.4 snage 79 KS te je s ručnim 3-stupanjskim mjenjačem mogao potegnuti 70 mph (113 km/h)

Prvi masovno proizvedeni karavan s čeličnom karoserijom bio je Jeep Willys iz 1946., na šasiji prvog civilnog 4×4 Jeep CJ-2A, izvedenog iz legendarnog ratnog terenca. Karavani su na američkom tržištu, najčešće s oznakom Station Wagon, doživjeli veliku popularnost od 50-ih do 70-ih, kao rezultat američkog baby booma sredinom 20. stoljeća. Proizvodili su se s dva (bez B-stupa) i tri vertikalna bočna nosača karoserije na svakoj strani te dvoja ili četvera vrata.

Europska priča o karavanima počinje 1953., modelom Opel Olympia Rekord Caravan (pisalo se Car A Van), a potom su ga koristile i druge tvrtke. Najpoznatiji su karavani ipak bili marke Opel, posebice Opel Kadett Caravan. Tu je oznaku koristio i prvi monovolumenski automobil na svijetu – Plymouth Voyager, odnosno Dodge Caravan iz 1983., koji se na europskom tržištu prodavao kao Chrysler Voyager (proizvodio se u Grazu). Uz Caravan najčešće se koristila oznaka Station Wagon (odnosno SW), ali i Avant, Break, Combi, Estate, Turnier, T, Variant i Wagon.

Opel Olympia Rekord Caravan ili skraćeno Opel Caravan, dimenzija 4260 x 1625 x 1550 mm, s dvoja bočna i jednim stražnjim vratima (otvarala su se bočno), pokretao se 4-cilindrašem OHV obujma 1488 ccm i snage 40 KS te je s 3-stupanjskim ručnim mjenjačem postizao 118 km/h, a do stotke ubrzavao za 37,5 s- Prtljažnik se, preklapanjem stražnje klupe, povećavao do 1100 litara

Popularnost karavana počela se smanjivati sredinom 1990-ih, kad su na europsko tržište počeli stizati monovolumeni, odnosno MPV-vozila, a od 2010-ih i crossoveri, tako da je to tržište automobila počelo stagnirati. Najpopularniji modeli su Škoda Octavia Combi i Škoda Superb Combi, a zanimljivo, posljednji Volkswagen Passat (B9), koji ne tržište stiže krajem godine, proizvodit će se isključivo kao karavan Variant.

Koji je prvi auto s prednjim pogonom? Francuski Tracta Type A iz 1927.!

Koji je automobil prvi ugradio daljinsko centralno? Renault Fuego iz 1982.!

Koji je prvi automobil s klima uređajem? Packard 180 Touring Sedan iz 1939.! 

Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!

Koji je prvi automobil sa serijskim zračnim jastukom? Američki Oldsmobile Toronado iz 1973.!

Koji je prvi automobil s disk kočnicama? Američki Tucker 48 iz 1947.

Koji je prvi automobil ugradio sigurnosni pojas? Volvo PV 544 iz 1959.

Koji je automobil prvi imao zupčasti remen? Njemački Glas S 1004 Coupe iz 1962.

Koji je prvi automobil sa sustavom Start-Stop? Volkswagen Passat Formel E iz 1981.

Koji je automobil prvi imao elektropokretač? Cadillac Model Thirty iz 1912.

Koji je automobil prvi imao volan? Panhard et Levassor 4hp iz 1894.

Koji je prvi automobil s automatskim mjenjačem? Oldsmobile Custom 8 Cruiser iz 1939.

Koji je prvi automobil sa servouređajem volana? Američki Chrysler Imperial iz 1951.

Koji je automobil uveo kontinuirani automatski mjenjač (CVT)? Nizozemski DAF 600 iz 1958.!

 

Autor