Alfa Romeo Spider, nasljednik slavnog dvosjeda Giulietta Spider, već je 1970-ih postao legenda, najcjenjeniji model u čak 27 godina proizvodnje je prva serija, s dugačkim i spuštenim stražnjim dijelom, poznata kao Duetto…
Povijest tvrtke Alfa Romeo prepuna je prekrasnih otvorenih automobila, posebice onih s mitskom oznakom Spider. Vratimo li se u vrijeme kad je milanska tvrtka na tržištu predstavljala otprilike ono isto što predstavlja Ferrari danas (premda ipak na ekskluzivnijoj razini), naći ćemo niz prelijepih 6C i 8C otvorenih modela, dok će nam poslijeratna, masovnoprodukcijska povijest ponuditi legendarni Alfa Romeo Giulietta Spider, kao i njene daleko veće srodnike iz luksuzne serije 2000/2600.
No ipak ćemo, pomislimo li na pojam Spider, u glavi nekako najlakše vizualizirati model nastao na bazi modela Alfa Romeo Giulia, koji je u produkciji bio od 1966. pa sve čak do 1993., duže od ma koje druge Alfe i ma kojeg velikoserijskog sportskog automobila koji u imenu nema brojku 911.
Još je fascinantnija dugovječnost modela Alfa Romeo Spider imamo li u vidu da je njegov dizajn već na predstavljanju bio desetak godina star, datirajući od koncepata Superflow iz sredine 1950-ih, kojeg je potpisao Pininfarina. Ponetko danas čak zna, vjerojatno pogrešno, smatrati i da su Superflow koncepti bili glavni stilski uzori Malcolmu Sawyeru i Williamu Lyonsu prigodom dizajniranja kultnog Jaguar E-Type.
No, u slučaju modela Duetto, kako se najslavniji Alfin Spider zvao na samom početku proizvodnog vijeka, 1966. – 1967. (ime je odabrano javnim, medijski dobro popraćenim natječajem u Italiji), dileme nije bilo, detalji poput konkavne udubine duž čitave bočne stranice automobila ili pak zaobljene, dugačke spuštajuće linije stražnjeg dijela, koja gotovo da replicira prednji, doslovce su prepisani s koncepata Superflow.
Put k slavi modela Duetto počeo već 1967. ulogom koja će mu trajno donijeti mjesto u popularnoj kulturi, preko Mike Nicholsovog filma Diplomac u kojem Dustin Hoffman biva zaveden od gospođe Robinson, majke svoje prave ljubavi. Obje vrlo privlačne generacije obitelji Robinson dijelom su pale na šarm mladog Dustina vjerojatno i zbog crvenog Alfa Romeo Spidera kojeg je vozio.
Zahvaljujući u priličnoj mjeri i megauspješnoj pjesmi Simona i Garfunkela o gospođi Robinson (u kojoj se Alfa Romeo, nažalost, ne spominje), film je postao integralnim dijelom opće kulture i simbolom seksualne revolucije 1960-ih, a Spideri prve serije i danas u Americi nisu poznati pod imenom Duetto, nego po nazivu filma kao Graduate.
A valja napomenuti da je Alfa za američko tržište krajem 1980-ih napravila i posebnu seriju Spidera koji su uistinu i službeno nosili oznaku Graduate. Odigrala je zanimljivu rolu u kultnom filmu ‘No Way Out’ (1987.), s Kevinom Costnerom u glavnoj ulozi.
Ime Duetto zamijenjeno je konvencionalnijim Spider već 1967., kada je i inicijalni motor 1600 Bialbero zamijenjen možda najznamenitijom inačicom pogonskog stroja modela Alfa Romeo Giulia – rezultat je bio Alfa Romeo 1750 Spider Veloce sa 118 KS. Zanimljivo je da su modeli za europsko tržište imali dva klasična karburatora
Modeli za američko mehaničko ubrizgavanje goriva Spica u kombinaciji s varijatorom faze ventila VVT. Alfa Romeo Spider (1980.) prvi je uveo tu tehnologiju te je i po tome ušao na listu povijesnih modela.
Model Alfa Romeo Spider 1300 Junior s 89 KS uveden je 1968, dok prvi značajan redizajn slijedi 1970., kada model dobiva klasičniji, viši stražnji dio (time nešto veći prtljažnik). Mnogi fanovi smatraju da su modeli do 1970. (ponekad nazivani i ‘coda tronca’ ili ‘ossa di sepio’) jedini pravi i njihove su cijene na tržištu danas najviše.
Dok se kasniji, redizajnirani modeli nerijetko mogu naći za iznenađujuće malo novca, što ih čini jednom od najpovoljnijih prilika na tržištu oldtimera – uz nužan oprez, dakako, jer je sklonost klasičnih modela Alfa Romeo prohrđavanju nadaleko poznata. Kroz čak 27 godina produkcije dizajn stražnjeg kraja mijenjao se nekoliko puta, no svaki redizajn bio je vrlo uspješan.
Pred prvim redizajniranim modelom Alfa Romeo Spider bilo još gotovo četvrt stoljeća života. U vrijeme velikih problema i kriza, koje su na kraju rezultirale gubitkom samostalnosti i preuzimanjem od strane koncerna Fiat, Spider je služio kao podsjetnik zašto je nekada bilo bolje, simpatični anakronizam koji je, poput recimo Morgana, nekim čudom preživio mnogo dulje no što je itko očekivao.
Dio zasluga za to zasigurno ima i vječno svjež Pininfarinin dizajn, ali bez udjela nije niti činjenica da je sredinom 1960-ih ovo bio iznimno napredno koncipiran automobil, jedan od prvih uopće s posebno dizajniranim deformabilnim zonama karoserije u slučaju sudara. O voznim svojstvima i vozačkom užitku ne trebamo uopće pričati, upravo su to razlozi zašto je model Giulia već odavno dio svekolike automobilističke legende.
Sedamdesete su donijele naftnu krizu, ali i najveću paletu Spidera ikada istovremeno ponuđenu tržištu. Najjači model je postao 2000 Spider Veloce, a u ponudu je vraćena i inačica 1600. Sredinom dekade nekako su u Spider ugurana i mala, posve beskorisna stražnja sjedala, a 1977. prestala je proizvodnja modela Junior 1300.
Godine 1983. dolazi do drugog značajnog redizajna, kada su crni gumeni branici u skladu s duhom vremena zakvačeni na klasični dizajn sprijeda i straga, a dodan je i mali stražnji spojler. Model QV (Quadrifoglio Verde) iz 1986. najavljuje veće promjene koje slijede, materijalizirane u redizajnu 1989., koji donosi branike u boji karoserije i disproporcionalno velika stražnja svjetla, čitavom dužinom karoserije.
Premda se u tom trenutku činio kao šaka u oku ljubiteljima klasične ljepote Spidera, i ovaj je redizajn razmjerno dobro ostario, pa se uistinu može reći da danas svaka od serija dugovječnog Spidera ima svoje poklonike. Nažalost, kasniji modeli Alfinih Spidera s prednjim pogonom nisu uspjeli dostići šarm i karizmu ovog najdugovječnijeg otvorenog modela milanske tvrtke.