Forsiranje kupnje električnih vozila, prije nego su ispitani svi učinci i negativnosti novih pogonskih sustava, od ekoloških, u proizvodnji te zbrinjavanju baterijskih i pogonskih sustava, nečistoj proizvodnji struje i elektromagnetskih zračenja, mnogostruko većih od emitiranih mobitelima, do sigurnosnih – rizik samozapaljenja, tamnu je stranu pokazalo danas, buktinjom parkiranih motocikala na splitskoj rivi…
Cijena nečeg što nije do kraja ispitano, a električni automobili svakako to jesu, teško je pozicionirati visoko, pa sve funkcionira, po diktatu geopolitičkih moćnika po poznatom sustavu navlakuše. Sjetimo se samo ‘financijskog inženjetinga’ s početka 1990-ih. Visoke kamate, koje su mamile pohlepne, a krajnje nepromišljene ulagače, poput eko poticaja su prokletstvo. Svi vole ispasti pametni kako su, eto, puno zaradili na kupnji.
A formula je jednostavna: cijena proizvoda se najprije uveća za iznos planiranih poticaja i potom se ‘velikodušno’ daju toliki poticaji. Svi sretni i zadovoljni, kupci, misleći da su nešto dobili ispod cijene (kao da j to realno očekivati), prodavači jer su električna vozila prodali bez ulaganja u marketing, a posebice veliki igrači iz sjene, koji time stvaraju geopolitičke benefite. Gdje je tu Hrvatska? Nigdje.
Kod litij-ionskih baterija, premda se one naknadno mogu koristiti u stacionarnim postrojenjima, problem je i u njihovom zbrinjavanju. Usto se svjesno, uz vrlo upitan ukupni utjecaj na zdravlje ljudi, zanemaruje i njihova zapaljivost. To uvelike kompromitira sigurnost i poskupljuje izvedbu te smanjuje vrline povoljnog omjera kapaciteta i mase. Današnje samozapaljenje električnog skutera na splitskoj rivi to je zorno potvrdilo.
Na internetu je lako pronaći desetke slučajeva zapaljenja litij-ionskih baterija u raznim električnim uređajima, a u motornim vozilima situacija je znatno gora. Električna vozila u prometu zasad se mjere se promilima, pa nema ‘zakona velikih brojki’. No, sjetimo se samo kako se u lipnju 2017. električni sportski auto Rimac Concept One odmah pretvorio u buktinju u ne baš dramatičnom prevrtanju prilikom testne vožnje u Švicarskoj!
Taj sigurnosni problem još nije potpuno riješen, a njegove ćemo razmjere tek sagledati kad milijuni električnih vozila budu u prometu. U avioindustriji je 2013. nastala serija incidenata zbog samozapaljenja litij-ionskih baterija u hi-tech zrakoplovima Boeing 787 Dreamliner, koji samo srećom i umijećem posade nisu završili tragično. Zbog toga se u suvremene zrakoplove trebaju ugrađivati u posebne vatrootporne čelične ‘kovčege’, pa se gube težinski benefiti naspram pouzdanijih i višestruko sigurnijih nikal-kadmijevih baterija.
Intenzitet splitskog požara, buktinja kojeg je izazvao električni skuter pokazuje koliki je rizik ako bi se električno vozilo zapalilo u tunelu. No, to se, iz ‘geostrateških interesa’, prvenstveno pritiska na cijene nafte na tržištu, primarnog izvora zarade za Rusiju, arapske zemlje, zataškava
Dobro je poznato da 10 posto viška nafte na globalnom tržištu izaziva stampedo u padu cijena, za 20, 30 i više posto. Zbog toga se zanemaruju sve negativnosti ove tehnologije, a bilo bi bolje da na razini Hrvatske, koja praktički ne sudjeluje u proizvodnji električnih vozila, ‘povučemo ručnu’.
Istodobno bi trebalo propisati sigurnosne standarde, koje bi trebali ispunjavati jeftini kineski električni dvokotači, u kojima se, baš zbog niske cijene, sigurnosni standardi zanemaruju. To je pokazao i splitski slučaj. Vlasnici izgorjelih motocikala, koji u pravilu nisu osigurani, moći će tužiti vlasnika električnog skutera, a on distributera.
Umalo je izgorjela i stoljetna palma, koja ima neprocjenjivu vrijednost na vizuru Splita kao turističke destinacije. Zamislite da su se djeca zatekla uz parkirane motocikle, kad se električni skuter u trenutku pretvorio u intenzivnu buktinju. A da su benzinskim skuterima spremnici goriva bili puni i izazivali serijske eksplozije. Uh…
Slika je ilustracija