S CESTE NA STAZU

BMW M12/13 (1982. – 1987.): legendarni bavarski turbomotor za Formulu 1

BMW M12/13, snage čak 1500 KS, napravljen je na bazi 4-cilindarskog motora M10, koji se proizvodio od 1961. do 1988. i ugrađivao u modele od BMW 1600 do BMW 2002 te prve Serije 3 i 5…

Bernie Ecclestone, ambiciozni vlasnik F1 momčadi Brabham, pronašao je jednako ambicioznog tehnološkog partnera u tvrtki iz Münchena, koja je u već imala i nemalo iskustvo u produkciji turbo motora, koje je prva uvela na europsko tržište cestovnih automobila. U Formuli 1 sve je više postajalo jasno da u tom trenutku predstavljaju dobitnu formulu.

Razvoj nije bio brz, od tog prvog testa na stazi Silverstone prošlo je 20 mjeseci do prve pobjede, no nagrada je stigla 1983., vozačkim i konstruktorskim naslovima koje su ostvarili Nelson Piquet i Brabham, prvima uopće osvojenima s turbo motorom.

Sredinom 80-ih turbomotori Formule 1, iz obujma 1,5 litara izvlačili su čak 1500 KS, a najuvjerljiviji među njima bio je upravo BMW M12/13, izveden iz motora cestovnih bavarskih modela. Riječ je o motoru izvedenom iz visokoserijskog motora M10, koji je 1962. ugrađen u BMW 1500, poznatijem kao bavarski New Class.

Iznimno kvalitetan redni 4-cilindarski motoru, s blokom od sivog lijeva i koljenastim vratilom s pet ležajeva. Glava je bila od aluminija, a razvod preko jednog bregastog vratila u glavi (OHC), pokretanog lancem. Bio je iznimno kvalitetan, prvi sportski motor koji je dugo trajao, što se, iz ostalo, temeljilo na nitriranim koljenastim vratilima. Ugrađivao se sprijeda uzdužno, ukošeno udesno te se proizvodio u verzijama:

1499 ccm – 82 x 71 mm – 80 KS
1573 ccm – 84  x 71 mm – 75, 85, 90, 105 KS
1766 ccm – 89 x 71 mm – 100, 102, 105 KS
1773 ccm – 84 x 80 mm – 90, 110, 130 KS
1990 ccm – 89 x 80 mm – 100, 109, 110, 116, 120, 125, 130 KS te 170 KS (turbo)

U sportskoj izvedenici M12 izabran je provrt od 89 mm (od motora s 1990 ccm), ali je hod klipa skraćen na 60 mm pa je dobiven obujam od 1492 mm. Za verziju M13 provrt je povećan na 89,2 mm, za konačnih 1499 ccm. To je napravljeno iz dva razloga: prvo, veći provrt olakšava ugradnju četiri ventila po cilindru i njihov veći obujam, i drugo, manji hod olakšava postizanje visokih brzina vrtnje motora.

BMW M12, koji se proizvodio od 1982. do 1987., dobio je 16 ventila i dva bregasta vratila u glavi (DOHC), koja su se pokretala zupčanicima te turbopunjač Garrett-KKK. Najveća je snaga u utrkama bila 650 KS, a na kvalifikacijama 860 KS, uz tlak prednabijanja do 3,5 odnosno 4 bara. Vršna je snaga 1984.  povećana na 1100 KS, a 1986. na 1500 KS, uz tlak prednabijanja do 5,5 bara. Najviše je izmjereno čak 1521 KS!

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj