Vittorio Jano, slavni talijanski konstruktor, rođen 22. travnja 1891.

Vittorio Jano s 30 postaje šef trkaćeg programa Fiat, 1920-ih i 1930-ih s timom Alfa Romeo vlada svijetom utrka, potom stvara kultni sportski model Lancia Aurelia, prvi GT s prvim V6 motorom uopće, a najveće uspjehe i slavu doživljava potom u timu Ferrari

Kad bismo se kojim slučajem morali odlučiti za samo jednu osobu i proglasiti je najznačajnijom za povijest talijanskih uspjeha na automobilskim utrkama, dvojba bi se na kraju posve sigurno svela na samo dva imena. Jedan je, dakako, Enzo Ferrari, a drugi njegov dobar prijatelj, daroviti konstruktor Vittorio Jano (1891. – 1965.)

Zanimljivo, Jano je rođen prije točno 129 godina u San Giorgio Canavese, u okolici Torina, u obitelji mađarskih imigranata, kao János Viktor. S 20 zaposlio se u tvrtki Fiat, a deset godina potom postao i vođa njihovog trkaćeg programa, tada vjerojatno vodećeg u svijetu, razvivši utjecajni model 805.

Pozvan je u ambicioznu tvrtku Alfa Romeo, s kojom će vladati svijetom utrka 1920-ih i 1930-ih. Pored trkaćih modela P2 i P3, koji su donijeli pregršt tehnoloških inovacija i osvojili sve što se moglo osvojiti.

Vittorio Jano je razvio i cestovni program, a danas se modeli Alfa Romeo 6C i Alfa Romeo 8C iz njegovog razdoblja smatraju vrhom svijeta cestovnih sportskih automobila između dva rata. Ne posve zadovoljan zakulisnom politikom koja je počela vladati u podržavljenoj tvrtki Alfa Romeo, Jano 1937. odlazi u tvrtku Lancia, kako bi de facto zamijenio ulogu prerano preminulog osnivača tvrtke.

U njegovoj epohi predstavljaju kultni model Lancia Aurelia, prvi GT automobil, s prvim serijskim V6 motorom, ali tvrtka dolazi u nezavidnu financijsku situaciju zbog prevelikih troškova razvoja trkaćeg programa. Prepušten je timu Ferrari, koji već 1956. osvaja titulu prvaka s bolidom D50, kojeg je konstruirao Vittorio Jano.

U Ferrari je prešao i Jano, znatno pomogavši u razdoblju kad će tvrtka iz Maranella uvelike zavladati svjetskim trkaćim stazama, uz čak šest uzastopnih pobjeda na stazi Le Mans. Razvio je i V6 motor koji će poslužiti kao osnova prvog masovnog cestovnog modela, Ferrari Dino 206 GT, kasnije Ferrari Dino 246 GT.

Nažalost, suočen s dijagnozom zloćudne bolesti, a nedugo nakon smrti sina, odlučuje izbjeći muke i ubija se 13. ožujka 1965., bez pravog pokušaja borbe protiv tumora.


Komentari

loading...