Povijesnim iskorakom jednog od najvažnijih sportskih brendova, VN Mađarske prije točno 37 godina, koji je imao i važne geopolitičke konotacije, u Formuli 1 više ništa nije bilo isto…
VN Mađarske održana 10. kolovoza 1986. jedan je od najznačajnijih datuma novije povijesti tog sporta, ali i šireg društvenog konteksta. Nakon desetljeća zatvorenosti Istočnog bloka za komercijalne ‘zapadnjačke’ sportove najednom je u neposrednu blizinu Budimpešte došao najkomercijaliziraniji i možda najdekadentniji među njima, Formula 1.
Bila je to najava velikih društvenih promjena koje će u sljedećih nekoliko godina promijeniti karte Europe i svijeta, ali i jedno od posrednih priznanja potrošenosti same ideje socijalizma sovjetskog tipa. Sama je utrka zapravo bila manje važna, a obilježila je borba dva brazilska velikana, Nelson Piquet i Ayrton Senna.
Pobjedu je odnio stariji od dvojice Brazilaca. No slika zapadnjačkim reklamama (i ponekom istočnom) oblijepljenog novog trkališta Hungaroring obišla je svijet, a 200.000 gledatelja posvjedočili su o gladi koja na Istoku vlada za takvim spektaklima.
Simbolički, momčad Zakspeed, čiji je sponzor bio brend cigareta West, na bolide je napisala East. Razlike su se počele brisati. Vjerojatno je jedina zemlja u kojoj nova Velika nagrada nije dobro prihvaćena bila tadašnja Jugoslavija. Zavist i ljubomora mogli su se iščitati u svim komentarima. Mi smo odavno imali motociklističku Veliku nagradu, imali smo i gotovu stazu (na kojoj nismo bili u stanju izgraditi ni pošteni WC, ali to je druga priča), tradiciju utrkivanja…
Sramežljivo se već počelo u medije probijati i da je gazda čitave Formule 1 Bernie Ecclestone , čija je supruga odrasla tek dvadeset kilometara od te naše staze, pa kako su onda utrku mogli dobiti Mađari…
A zašto ne mi? 37 godina kasnije, i dalje bez utrke, znamo odgovor: nesposobnost, korupcija, sitni interesi i potpuni nedostatak poslovnog sluha onemogućili su nas da ikada realiziramo utrku Formule 1. Mađarska je, s druge strane, i uz dosadnu stazu, postala nezaobilazna, u kalendaru Formule 1. Posljednja je održana 23. srpnja 2023., a sljedeća je 21. srpnja 2024.
Svijet je danas uvelike drukčiji, ali Hungaroring nedvojbeno ima svoje mjesto u mitologiji i velikoj priči o povijesti automobilizma. Ondje su do prvih pobjeda u karijeri došli Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button i Heikki Kovalainen, a neke utrke, pogotovo kišne, ušle u legendu.